حمله وحشیانه به کوی دانشگاه فراموش شد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» اعضای دفتر تحکیم در دیدار با آیت الله منتظری

اعضای دفتر تحکیم وحدت روز گذشته با آیت الله حسینعلی منتظری در قم دیدار و گفت و گو کردند. اعضای این تشکل دانشگاهی در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت موجود و فضای خفقان حاکم بر دانشگاه ها، از آیت الله منتظری به خاطر مواضع ایشان در دفاع از حقوق مردم در پس حوادث اخیر قدردانی کردند.

 اعضای دفتر تحکیم علاوه بر دیدار و گفتگو با آیت الله منتظری، با آیت الله صانعی و همچنین آیت الله بیات زنجانی نیز دیدار و گفتگو داشتند.
وبسایت رسمی آیت الله منتظری در خصوص دیدار و گفتگوی اعضای دفتر تحکیم وحدت با ایشان نوشت: “در این دیدار نخست دو تن از اعضای دفتر تحکیم ضمن ابراز تقدیر و تشکر از ایشان، در تشریح هدف از سفر به قم و دیدار با آیت الله منتظری بیان کردند:به مناسبت قرار گرفتن در آستانه سال تحصیلی جدید دانشگاه ها، این توفیق‏ ‏بود که امسال هم طبق معمول هر سال خدمت برسیم، با این تفاوت که معمولا در سال های گذشته اول مهر فضار را بازتر می گذاشتند وفشارها علیه دانشجویان فعال کمتر بود. اما امسال متاسفانه از همین حالا سخت گیری ها را شروع کرده اند؛ وحتی تلاش داشتند که با مراجع تقلید تماس گرفته نشود، ولی علیرغم میل آقایان این کار انجام شد و خدمت رسیدیم.”
دانشجویان سپس با اشاره به حمله انصار حزب الله و سایر گروه های امنیتی و اطلاعاتی به کوی دانشگاه در بامداد 25 خرداد، خطاب به آیت الله منتظری گفتند: “متأسفانه مسأله حمله وحشیانه به کوی دانشگاه هم فراموش شد و با این که‏ ‏از حمله سال 1378 بسیار فجیع تر و شدیدتر بود ولی در مقایسه با‏ ‏جریانات دیگر تحت الشعاع قرار گرفت. به هر حال از جناب عالی تشکر می کنیم که در دفاع از حقوق مردم یک لحظه سکوت نکردید. حقیقتا اگر آیندگان بخواهند قضاوت کنند که دیندارن واقعی از حقوق مردم دفاع کردند، حتما اقدامات حضرت عالی در رابطه با حوادث اخیر مثال زدنی خواهد بود. “
اعضای دفتر تحکیم در پایان با اشاره به اینکه تعدادی از آنان ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شده اند اما همچنان به وظایف خود و فعالیت های سیاسی ادامه می دهند، در خصوص وضعیت امروز جونان کشور نیز بیان داشتند: متاسفانه مسئولین امور کاری کرده اند که بسیاری از جوانان افسوس حکومت پهلوی را می خورند و همان طور که فرموده اید از این حکومت نه جمهوری باقی مانده و نه اسلامی. در این جمع ما تعدادی از تحصیل محروم شده اند و ستاره دار هستند، ولی همچنان به فعالیت سیاسی و وظایفی که به عنوان یک دانشجو بر عهده دارند ادامه می دهند، و مراجعی که در برابر ضایع کردن حقوق ملت ایستادگی میکنند تکیه گاه ما جوانان هستند.
 وبسایت آیت الله منتظری پاسخ ایشان به اعضای دفتر تحکیم وحدت را منتشر کرده که متن کامل آن به این شرح است:

 ”بسم الله رحمن الرحیم
 من از شما عزیزان تشکر می کنم که نسبت به امور بی تفاوت نیستید و انجام وظیفه می کنید. امر به معروف و
 نهی از منکر یک وظیفه همگان است. در قرآن کریم می خوانیم:(والعصر ان الانسان لفی خسر الا لذین آمنو و ملواالصا
 لحات) آیا این ایمان و عمل صالح کافی است؟ قرآن می فرماید: نه، (و تواصوا بالحق) یعنی همه باید یکدیگر را سفارش کنند. خوب این سفارش به حق زندان اوین و محرومیت های متعدد را به دنبال دارد؛ برای همین می فرماید (وتوا صوا بالصبر) همدیگر را به بردباری و صبر و استقامت دعوت کنید.
 البته اگر خوب هم درس بخوانید آینده متعلق به شما خواهد بود. و محروم کردن دانشجویان از تحصیل ظلم بزرگی است. خداوند در سوره فاطر پس از ذکر علومی مثل علوم انسان شناسی، جانور شناسی، گیاه شناسی، معدن شناسی و علوم دیگر می فرماید:(انما یخشی الله من عباده‏ ‏العلماء) یعنی خداوند در نظر عالمان دارای خشیت و بزرگی است.
 و‏ ‏مقصود از علما در این آیه آقایان دانشگاهیان است، یعنی کسانی که با‏ ‏این علوم فوق ارتباط دارند. خلاصه این که علاوه بر بی تفاوت نبودن و‏ ‏انجام وظیفه کردن درس هم خوب بخوانید.
الان متاسفانه بعضی وقت ها می گویند نظام، منظورشان یک شخص است؛ با اینکه این درست نیست، حفظ نظام یک
 واجب شخصی نیست بلکه مقصود این است که نظام باشد تا دستورات اسلام اجرا شود. ولی الان متاسفانه به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند و تحت فشار از آنها اعترافات بی اساس می گیرند که اینها همه بر خلاف اسلام است.
خیلی از شخصیت هائی که رد پیروزی انقلاب نقش داشتند و الان هم انقلابی اند متاسفانه در زندان هستند. این اعتراف
 گیری ها همه بر خلاف اسلام است. دستورات اسلام را زیر پا می گذارند و می گویند برای خفظ نظام است؛ در حال که امام خمینی(ره) فرمودند: ملاک رای ملت است؛ الان صراحتا می گویند ملاک رای یک نفر است، و این برخلاف
 موازین است.  

 قرآن کریم می فرماید:(المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض‏ ‏یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)همه نسبت به
 یکدیگر ولایت دارند، یعنی همه حق دارند و باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.
 الان انحرافی پیش آمده که همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلوی این انحرافات را باید گرفت. بی گناهانی در زندان هستند که این ظلم بزرگی است و باید نسبت به آن بی تفاوت نباشیم.
ان شاءالله صابر و بردبار باشید و خدا اجرتان دهد. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین.”
 قابل ذکر است که طی یک ماه گذشته، برخی مراجع تقلید قم به منظور چاره جوئی در مقابل اقدامات سرکوبگرانه دولت میزبان بسیاری از نمایندگان گروه های سیاسی بوده اند.
 آیت الله حسینعلی منتظری، آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی از جمله مراجعی بوده اند که ضمن ابراز مخالفت شدید با اقدامات دولت، به ادامه دستگیری ها و سرکوب ها و همچنین اخذ اعترافات ساختگی از رهبران دستگیر شده جبهه اصلاحات به شدت اعتراض کرده اند.