اتاق خواب مردم سنگر و میدان نبرد شد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تعریف فرمانده ارشد سپاه از "جنگ جمعیتی"

درحالیکه پس از تاکیدات رهبرجمهوری اسلامی بر لزوم افزایش جمعیت، نهادهای زیر مجموعه وی مصوبات مختلفی را برای افزایش جمعیت کشور تهیه و مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا طرح ها و قوانینی را مصوب کرده و یا دردست بررسی و تصویب دارد، یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران هم کنترل جمعیت در سالهای گذشته را “جنگ جمعیتی” و برنامه “نظام سلطه” معرفی کرده است.

مشاور عالی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران طی مقاله ای در هفته نامه صبح صادق نوشته: “جنگ نظامی، جنگ علمی، جنگ اقتصادی، جنگ نرم و جنگ فرهنگی، از جمله جنگ‌های نظام سلطه با محوریت آمریکا علیه ملت و نظام اسلامی طی سالیان گذشته بوده و بارها هم در رسانه‌های داخلی و محافل عمومی درخصوص این جنگ‌ها بحث و بررسی صورت گرفته است. جنگ جمعیتی نظام سلطه را باید به این فهرست افزود و هوشمندی و دقت مردم را باید نسبت به این جنگ و چگونگی مواجهه و خنثی‌سازی آن بالا برد.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی در مقاله خود با تاکید بر اینکه “بخش قابل توجهی از مسئولان نظام در سطوح مختلف طی سال‌های گذشته، دچار غفلت شدند” اضافه کرده: “اکنون با آشکار شدن آثار خسارت‌بار این جنگ، نوعی هوشمندی پدید آمده، شاید برای برخی از مسئولان و دستگاه‌هایی که در این سال‌ها خواسته یا ناخواسته به تحقق منویات دشمن کمک کردند، اعتراف به اشتباه و تلاش برای جبران خطاها سخت باشد، اما آنچه اکنون مهم است، بالابردن آگاهی‌های عمومی نسبت به پدیده جنگ جمعیتی و ایجاد زمینه‌های لازم برای دفع خطرات و تهدیدات ناشی از این جنگ، علیه موجودیت و هویت مستقل ملت ایران و آحاد مردم است.”
رییس سابق اداره سیاسی سپاه با نقل قولی از رهبر جمهوری اسلامی مدعی شده است که “از منظر مقام معظم رهبری که مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و حکیمانه است؛ همه باید در این عرصه فعال شده و با فرهنگ‌سازی درست، به جنگ فرهنگ غلط «فرزند کمتر ـ زندگی بهتر» بروند.”

یدالله جوانی سپس “جنگ جمعیتی” مورد ادعای خود را به دو روش “مسلحانه و غیرمسلحانه” تقسیم کرده و نوشته است: “درجنگ جمعیتی مسلحانه، نظام سلطه با محوریت آمریکا، طی یک دهه گذشته، جهان اسلام را مورد هدف قرار داده و مسلمان‌کشی را به هر شکلی برای کاهش جمعیت مسلمانان دنبال می‌کند… در جنگ جمعیتی به روش غیرمسلحانه، دشمن برای تضعیف طرف مقابل، به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای کشتن انسان‌ها(که نتایج و پیامدهای منفی هم دارد)، از به دنیا آمدن آنها جلوگیری می‌کند.”

این مقام ارشد سپاه همچنین در مقاله خود کنترل جمعیت در دهه های گذشته را یک عمل اشتباه خوانده و بافهرست کردن وام های بانک جهانی و کمک های بین المللی برای کنترل جمعیت در ایران همگی را برنامه ریزی و طرح “دشمن” دانسته است.

وی در پایان این مقاله تاکید کرده است که “خوشبختانه پیش از آنکه پنجره جمعیتی بسته شود، مسئولان متوجه شدند و سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ابلاغ شد. همه باید تلاش کنند تا این سیاست‌ها به مرحله اجرا درآید… شاید با نگاه به همین میدان و عرصه جنگ جمعیتی است که فرمودند: فرزندآوری یکی از مهم‌ترین مجاهدت‌های زنان و وظایف زنان است.”

البته این نخستین بار نیست که فرماندهان سپاه و منصوبان آیت الله خامنه ای پس از انتقادات خود در این زمینه اظهار نظرمی کنند و البته دلایل امنیتی نظامی خود را نیز پنهان نمی کنند.

مردادماه ۱۳۹۰ حجت الاسلام محمدهادی رضایی، مسئول نمایندگی آیت الله خامنه ای در نیروی زمینی سپاه پاسداران در جمع کارکنان ستاد کل این نیرو ضمن انتقاد از دولت های گذشته گفته بود: “سیاست غلط کنترل موالید که در دولت سازندگی پایه‌گذاری و در دولت اصلاحات پیگیری شد متاسفانه نه تنها هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل کرد بلکه پیامدهای بسیار منفی نیز به همراه داشت که یک نمونه بارز آن کاهش ورودی نیروی سرباز به نیروهای مسلح است.”

او با تاکید بر اینکه “امروز اثرات سیاست غلط کنترل موالید نمایان شده به طوری که نیروهای مسلح را به دلیل کاهش ورودی نیروی سرباز با مشکل کمبود نیرو مواجه کرده است” از تلاش دولت محمود احمدی نژاد (دولت وقت)برای حذف سیاست کنترل موالید تشکر کرده و آن را “گامی در جهت تقویت قدرت نظام جمهوری اسلامی” دانسته بود.

در تیرماه ۱۳۹۱ نیز سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران طی اظهاراتی گفته بود: “سرزمین، حکومت و جمعیت ۳ مؤلفه‌ و شاخص امنیت ملی است و اگر یکی از این شاخصه‌ها توسط دشمنان داخلی و خارجی مورد خدشه قرار گیرد امنیت ملی به مخاطره می‌افتد.”

 

سیاست احمدی نژادی

محمود احمدی نژاد ۴ فروردین ماه ۱۳۸۹ در یک برنامه زنده تلویزیونی ظاهر شد و گفت: “بنده با اینکه ۲ بچه کافی هست مخالفم و استدلال علمی نیز برای آن دارم و امروز شاهد هستیم که متوسط بچه‌ در خانواده‌ها زیر ۲ نفر است و این سیاست غلطی است که غربی‌ها انتخاب کردند و الان نیز برای حفظ فرهنگ و هویت خود یارانه سنگینی پرداخت می‌کنند. از همین رو چرا ما باید این راه را برویم.”

او سپس با اعلام اینکه “کشور قابلیت داشتن ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت را دارد” استدلال عملی خود را اینگونه تشریح کرد: “برخی‌ها خیال می‌کنند ما روزی مردم را می‌دهیم در حالی که این بسیار اشتباه است و بنده تعجب می‌کنم که چرا علما در این خصوص سکوت کرده‌اند. هر چند ما نیز باید مدیریت کرده و نگذاریم بهداشت و آموزش از بین برود. این چه زندگی است که برای ما تعریف کردند، خود غربی‌ها مگر با سیاست کنترل جمعیت به سعادت رسیده‌اند که ما آن را دنبال کنیم.”

در تابستان ۱۳۹۱ آیت الله علی خامنه ای هم در این باره به اظهار نظر پرداخت و در مقام از حمایت از اظهارات احمدی نژاد بر آمد.

رهبرجمهوری اسلامی در دیدار با “کارگزاران و مسئولان نظام” گفت: “در اوائل دهه هفتاد اجرای این سیاست بنابر مصالحی، صحیح بود اما ادامه آن در سالهای بعد خطا بود. بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنابراین مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند و صاحبان رسانه و تریبون از جمله روحانیون در جهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام کنند.”

وی سپس در مهرماه همین سال در سفر به استان خراسان دوباره گفت: “یکی از خطاهائی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ تحدید نسل از اواسط دهه‌ ۷۰ به این طرف باید متوقف می شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ ۷۰ باید متوقف می شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیم ام.”

 او در آذرماه ۱۳۹۲ نیز دوباره تاکید کرد که “مسئله جمعیت یکی از خطراتی است که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد. مسئله جمعیت را جدی بگیرید؛ جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند قابل علاج نیست.”

رهبر جمهوری اسلامی اردیبهشت ماه امسال نیز پس از تاکیدات مکرر “سیاست کلی جمعیت” را به دستگاه های مختلف در جمهوری اسلامی ابلاغ کرد و مدتی بعد وبسایت رسمی دولت از ابلاغ این دستور توسط حسن روحانی رییس دولت یازدهم خبرداد.

البته در متن ابلاغی اجرای “سیاست کلی جمعیت”که از سوی دولت منتشر شد، این ابلاغیه به امضای محمد نهاوندیان رییس دفتر حسن روحانی و خطاب به وزرای کار، بهداشت و کشور رسیده بود.

این درحالی است که حسن روحانی یکی از منتقدان افزایش جمعیت است و زمانی که محمود احمدی نژاد از جمعیت ۱۵۰ میلیونی سخن می گفت در این ارتباط تاکید کرده بود: “با توجه به وضعیت کنونی جامعه و مساله بیکاری گمان نمی‌کنم تشویق جامعه به رشد جمعیت مفید باشد. اگر ما می‌توانستیم مساله بیکاری را به طور کامل در کشور حل کنیم ‏‌آن وقت شاید می‌شد به مساله افزایش جمعیت فکر کرد ولی در حال حاضر این مساله اصلا به صلاح نیست.”

او همچنین تاکید کرده بود که “بعضی‌ها می‌گویند ‏‌ایران استعداد بالایی دارد و از منابع زیادی برخوردار است ‏‌این حرف درست است و ایران ما ‏‌ایران غنی‌ای است ‏‌اما نکته در اینجاست که ما با همین ایران غنی هم نتوانسته‌ایم مساله بیکاری را حل کنیم و همه مردم را به سر کار ببریم. هر وقت مشکل بیکاری حل شد و مردم دیگر احساس نکردند معضلی به نام بیکاری وجود دارد ‏‌آن وقت می شود به مساله افزایش جمعیت فکر کرد و بررسی کرد که آیا میزان جمعیت کافی است یا کافی نیست.”

حسن روحانی البته در همین اظهاراتش تصمیم برای افزایش جمعیت کشور را به موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر جمهوری اسلامی و البته تعیین سیاست های کلی نظام مشروط کرده بود.