احتمال ائتلاف جامعه روحانیت و جبهه پایداری

نویسنده
فیروزه متین

» اعلام مرگ سیاسی مهدوی کنی؟

پس از آنکه با ریاست هاشمی شاهرودی بر مجلس خبرگان رهبری عملا مرگ سیاسی مهدوی کنی اعلام شد،اکنون جامعه روحانیت مبارز نیز با انتخاب موحدی کرمانی به عنوان رئیس خود، فصل تازه ای از حیات سیاسی اش را آغاز کرده است؛فصلی که بنا بر گزارش های منتشر شده، با تلاش برای ائتلاف با جبهه پایداری می کوشد در برابر ائتلاف هاشمی،-ناطق نوری و خاتمی، صف بندی جدیدی در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی شکل دهد.

 جامعه روحانیت مبارز که اصلی ترین تشکل محافظه کار روحانیون در ایران است، هم اکنون به واسطه خروج مهدوی کنی از عرصه تصمیم گیری، به سمت نیروهای تندروی جبهه پایداری میل کرده و آنطور که جعفر شجونی، از اعضای شورای مرکزی این تشکل اعلام کرده قصد دارد در تقسیم بندی های درونی جناح های قدرت در میان روحانیان، خود را به مصباح یزدی نزدیک کند.

به نوشته سایت “پیام نو”، جعفر شجونی که خود از چهره های تندروی جامعه روحانیت و از مخالفان هاشمی رفسنجانی به شمار می رود، دیروز در توضیح وضعیت کنی گفته است: “همانگونه که در خبرگان رهبری تغییرات ایجاد شد و فعلا آیت الله هاشمی شاهرودی اداره جلسات را بر عهده دارند، در جامعه روحانیت هم تغییرات ایجاد می شود. با تمام این احوال هنوز صبر می کنیم وضع نهایی احوال آیت الله مهدوی کنی مشخص بشود. از پزشکان ایشان مدام پرس و جو می کنیم. فعلا آثار حیاتی در وضع ایشان دیده نمی شود و دکترها احتمال مرگ مغزی آیت الله مهدوی کنی را داده اند. دکترهای دیگری هم ایشان را ویزیت کرده اند که البته آنها مرگ مغزی را تایید نکرده اند. گفته اند قلب ایشان کار می کند و احتمال بالایی دارد که قلب، مغز را زایل کند. البته نگران هستند بیمار به زخم بستر مبتلا بشوند.در هر حال جلسه هفتگی جامعه روحانیت مبارز به ریاست آیت الله موحدی کرمانی بر گزار می شود”.

او سپس افزوده است: “از نظر خط و ربط سیاسی هیچ بعید نیست که به جبهه پایداری نزدیک شویم”.

اعلام نزدیکی جامعه روحانیت به طیف افراطی مصباح در حالیست که مهدوی کنی به عنوان چهره ای میانه رو، در زمان انتخابات مجلس نهم که اختلافات شدیدی میان جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری وجود داشت، از مخالفان ائتلاف این تشکل با مصباح بود و گفته بود: “یکی از اعضای جبهه پایداری، به من گفته است «ما شما را خیلی قبول داریم». من هم به او گفتم «شما می‌خواهید مرا مثل بودا کنید»! بودا یک مجسمه است و بودائی‌ها می‌روند و پایش را می‌بوسند و از این کارها، ولی حرفش را گوش نمی‌کنند. شما هم می‌گویید آیت‌الله مهدوی‌کنی را قبول داریم، آدم خوبی است، ولی به حرفش گوش نمی‌دهیم. آیت‌الله مهدوی بودایی به درد نمی‌خورد. اگر قبول دارید که مهدوی آیت‌الله است و آدم خوبی هم هست، حرفش را بپذیرید. من هم حرف تحمیلی و زوری که نمی‌زنم. حرفی است که همه جا می‌پسندند. می‌گویم آقا بیایید همه با هم باشیم، همدیگر را حذف نکنیم”.
خواسته ای که سرانجام نیز محقق نشد و جبهه متحد اصولگرایان عملا با انتشار لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری از هم پاشید.

در همین باره، سایت پیام نو در تحلیل خود از نزدیکی جامعه روحانیت و پایداری پس از غیبت مهدوی کنی نوشته است: “در غیاب آیت الله مهدوی کنی، شاید سیاست های جامعه روحانیت نیز تغییر کند و پیوندی میان این طیف سنتی جناح راست با تندروهای اصولگرا برقرار شود امری که آیت الله به شدت نسبت به آن هشدار می داد و آن را نفی می کرد.حضور موحدی کرمانی در مقام جانشین دبیرکل روحانیت مبارز و تلاش برای تشکیل این جلسات اگرچه تا مدتی انسجام درونی این تشکل سنتی اصولگرا را حفظ می کند، اما باید پذیرفت نه موحدی کرمانی و نه هیچکدام از دیگر شخصیت های جامعه توان و کاریزمای مهدوی کنی را ندارند. همین توان سیاسی آیت الله بود که می توانست حجج الاسلام شجونی، نواب، ابراهیمی و اکرمی و … را با آن همه دیدگاه های مختلف در کنار هم نگاه دارد. و این سئوالی است که جامعه روحانیت مبارز و موحدی کرمانی باید از خود بپرسند که توان جمع این چهره ها از این به بعد تا چه حد ممکن است؟”

چند ساعت پس از انتشار اظهارات شجونی، سید رضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که به طیف هاشمی رفسنجانی وابسته است، این ادعا را “بعید” دانست و به ایلنا گفت: “اصلا در این باره، هیچ بحثی در جامعه روحانیت نشده است. نزدیک شدن جامعه روحانیت به جبهه پایداری بعید به نظر می‌رسد، باید دید این حرف را چه کسی زده است اما باید در نظر داشت که مواضع رسمی جامعه روحانیت مبارز از سوی سخنگو بیان می‌شود. اگر زمانی بحث نزدیک شدن جامعه روحانیت به جبهه پایداری مطرح شد باید جبهه پایداری خود را به خوبی معرفی کند و دید آنها چه کسانی هستند”.

با این حال سایت تابناک در خصوص احتمال این ائتلاف نوشته: “ترس و نگرانی از روی کار آمدن و نفس گرفتن دوباره اصلاح طلبان ، به جلسات هم اندیشی اصولگرایان خود را نشان داده است. معتدلین و بزرگان اصولگرا با زبانی نرم هشدار داده و ندای «وحدت» سر می دهند، کوچکترهای تندرو و نوآمده اما همچون چند انتخابات اخیر به مثابه استخوانی در گلوی اصولگرایی گیر کرده‌اند و همچنان بلای جان راست گرایان هستند.نوآمدگان اصولگرا از پایداری تا ایثارگران و رهپویان را شامل می شوند. آنانی که در چند انتخابات اخیر تن به تصمیمات شیخوخیت و بزرگان اصولگرا ندادند و هریک سازی جدا و متفاوت را کوک کردند و پیش رفتند”.

به این ترتیب، به نظر می رسد با مرگ سیاسی مهدوی کنی و قدرت گرفتن طیف تندرو در جامعه روحانیت، از محمد یزدی گرفته موحدی کرمانی، آنهم در شرایطی که هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری نیز عملا به اصلاح طلبان پیوسته اند، ائتلاف جامعه روحانیت و جبهه پایداری در انتخابات پیش رو چندان بعید نباشد؛ نکته ای که سایت “سلام نو” آن را چنین طرح می کند: “اصلاح طلبان این بار به دنبال وارد کردن یک چهره جدید به فضای انتخابات است و آن کسی نیست جز ناطق نوری، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تهران. اصلاح طلبان تصمیم گرفته‌اند در کنار خاتمی و هاشمی، از نفوذ ناطق نوری در میان جریان‌های معتدل اصول گرایی استفاده کند تا به این بهانه بتواند سبد رای خود را گسترده تر از گذشته کند. محدودیت‌های حسن روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه برای ورود مستقیم به انتخابات مجلس باعث شد تا اصلاح طلبان، ناطق نوری را بهترین گزینه برای پیاده سازی این تئوری بدانند. به نظر می‌رسد ناطق نوری به دلیل دلخوری از جریان اصول گرایی و عدم موفقیتش در ایجاد یک وحدت رویه در این جریان، از این پیشنهاد و تئوری استقبال کند و در کنار هاشمی و خاتمی، یک مجلس قدرتمند نزدیک به جریان اصلاح طلبی و اعتدال را شکل دهند. بدین ترتیب و با نگاه به فضای سیاسی کشور می‌شود گفت که اصول گرایان پایان عصر شیخوخیت در این جریان را با رفتار سیاسی خود اعلام کردند و در مقابل عصر ریش سفیدی در جریان اصلاح طلبی آغاز شده است”.