جاسوس اسراییلی کنار هلیکوپتر احمدی نژاد

نویسنده

» گزارش ال موندو:

به گفته خبرگزاری محلی فارس، فردی که گفته می شد جاسوس است، توسط مأموران واحد اطلاعاتی سپاه پاسداران در نزدیکی هلیکوپتر احمدی نژاد دستگیر شد.

این خبرگزاری به نقل از بیانیه دفتر روابط عمومی سپاه پاسداران می نویسد: “فرد بازداشتی متعلق به دستگاه های جاسوسی یک کشور عربی است [که نام آن مشخص نشد] و در شهر سبزوار دستگیر شده است”.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه این شخص ۹۰۰۰ دلار از این کشور عربی پول گرفته، در ادامه می نویسد: “فرد بازداشتی در زمان بازجویی اعتراف کرده که با یکی از شهروندان این کشور عربی ارتباط دارد و برای آنها اطلاعات حساس می فرستاده.”

او در زمان دستگیری از منطقه محافظت شده ای که برای فرود هلی کوپتر محمود احمدی نژاد در سبزوار درنظر گرفته شده بود عبور کرده. این توقف در چارچوب سفر او به استان خراسان رضوی بوده است.

فرد موردنظر یک کامپیوتر و تجهیزات انتقال دهنده با خود همراه داشته که توسط سپاه پاسداران توقیف شده اند. این خبرگزاری می نویسد که طی این عملیات مأموران سپاه همچنین اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی ارتباط از راه دور وی را نیز ضبط کرده اند.

 

تنش با همسایگان

جمهوری اسلامی اغلب با همسایگان عربی خود دارای روابط بی ثبات و پرتنش است؛ با برخی اختلافات ارضی و همچنین مذهبی دارد، زیرا حکومت تهران یک حکومت دین سالار شیعه است و کشورهای عربی اکثراً سنی اند.

امروز روابط این کشور با عربستان سعودی، به عنوان دیگر قدرت خلیج فارس، بسیار تیره است. این پادشاهی مطلقه که توسط سنی های وهابی افراط گرا اداره می شود، متحد واشنگتن است و به همراه اسراییل بزرگ ترین دشمن جمهوری اسلامی محسوب می شود.

روابط به دلیل مسایل دیگر نیز بسیار تیره شده: حمایت تهران از حکومت بشاراسد در دمشق که اصلی ترین متحد عربی این کشور است. بی شک سقوط دمشق به نفع سران ریاض و دیگر کشورهای عربی خواهد بود.

ایران همچنین از خیزش در بحرین حمایت می کند: جزیره کوچکی در خلیج فارس که در حدود ۷۰ درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. شیعیان این کشور از فوریه ۲۰۱۱ خواستار آن شده اند که اصلاحات دموکراتیک در این کشور انجام شود.

خاندان الخلیفه که ازسوی نیروهای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه اماراتی ها و سعودی ها مورد حمایت قرار گرفت، به کمک آنها توانست اعتراض ها را سرکوب کند و ده ها کشته و هزاران زخمی و زندانی برجای گذارد.

طی دوازده ماه اخیر، دستگاه های اطلاعاتی ایران از دستگیری حدوداً ۴۰ نفر، که گفته می شود جاسوس اند، خبر داده اند. به گفته این نهادهای اطلاعاتی، این افراد با شبکه هایی که توسط ایالات متحده و اسراییل به هدف دستیابی به اطلاعات محرمانه و انجام سوءقصد و خرابکاری ایجاد شده اند همکاری دارند.

منبع: ال موندو، ۲۸ می