جین شارپ مسئول گرانی‌هاست

نویسنده
نازنین کامدار

» نماینده ولی فقیه و مدیر کیهان:

روزنامه کیهان که توسط نماینده ولی فقیه اداره می شود ادعا کرده است که گرانی های اخیر ریشه در نظریات امثال جین شارپ برای ضربه زدن به نظام دارد؛ افزایش موج گرانی با وجود ادعاهای وزیر صنعت و تجارت مبنی بر اینکه “همه چیز ارزان شده یا در حال ارزان شدن است”، موجب شده تا رسانه های افراطی، از جمله کیهان و نیز برخی نمایندگان منتقد احمدی نژاد از وزارت اطلاعات بخواهند “پشت پرده گرانی” ها را افشاء کند.

درخواست ها از وزارت اطلاعات در حالی است که محمود احمدی نژاد، هفته گذشته در یک سخنرانی در مشهد، وزارت اطلاعات را به “غفلت از مسائل اصلی از جمله ماجرای گرانی ارز و سکه” متهم کرده بود؛ اتهامی که خشم وزارت اطلاعات را برانگیخت.
 اکنون نیز با مشهود شدن ناتوانی دولت در کنترل گرانی ها و بیم نهادهای امنیتی از بروز اعتراضات اجتماعی ناشی از این شرایط، افراطیون به سراغ راه حل همیشگی شان یعنی برخورد امنیتی رفته اند.
در همین باره، حسین شریعتمداری، در سرمقاله روزنامه کیهان، گرانی های اخیر و نگرانی و حساسیت بازار و مردم به نتیجه مذاکرات شکست خورده هسته ای را توطئه بیگانگان و بر اساس “نسخه کودتای جین شارپ” دانسته و نوشته است: “جریان مرموز و بعضا شناخته شده ای را می توان دید که با بهره گیری از کم توجهی مسئولان و مراکز مربوطه و یا سرگرم بودن آنان به چالش های- به قول حضرت آقا- ناموجه به جان ملت افتاده اند و در اقدامی هماهنگ با مدیران و کارفرمایان بیرونی خود، از یکسو تلاش می کنند آینده و سرنوشت اقتصادی کشور را به نتیجه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 گره بزنند و از سوی دیگر به قول «جین شارپ» و «بروس جنکینز» در کتاب «ضد کودتا»، برای آن که ادعا و توهمی که پراکنده اند را واقعی! جلوه دهند سایه ای هرچند مجازی را از واقعیت به نمایش می گذارند. این جریان مرموز- که ناشناخته نیست- با بهره گیری از یک شبکه مافیایی، قیمت اجناس، کالا و خدمات مورد نیاز مردم را متناسب و همسو با شاخه بیرونی ترفند یاد شده، دست کاری می کند و در این میان آنچه تاسف آور است این که انگار نه انگار مسئولان و مراکز اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی کشور برای مقابله با این ترفند دوسویه دشمن و قطع شاخک های داخلی آن- که شناخته شده هستند- وظیفه ای برعهده دارند!”
پس از سرمقاله کیهان، حسین فدایی، یک نماینده راستگرای افراطی در گفت و گو با خبرگزاری مهر خواستار ورود وزارت اطلاعات به ماجرای گرانی ها و “افشای پشت پرده گرانی ها” شده است.
به نوشته مهر، فدایی گفته است: “همواره در طول 33 سال گذشته دست هایی وجود داشته که تلاش کرده مردم را از حکومت و نظام ناراضی کند. گاهی این دست ها در قالب های سیاسی در داخل فعالیت می کنند و گاهی هم آدم های فاسد، باندباز و بندباز و افراد مختلفی هستند که به خدمت کسانی در می آیند که دنبال ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت هستند”.
او افزوده است: “تردیدی نیست که دشمنان برای اخلال در امور کشورمان تلاش می کنند و عده ای هم در داخل کارهایی را در جهت کمک به آنها انجام می دهند ولی مساله اصلی در بروز گرانی ها، ضعف مدیریت است. مجلس هشتم خواستار پیگیری این موضوع از وزارت اطلاعات شده بود. حالا با تشکیل مجلس جدید باز هم از مسئولان این وزارتخانه می خواهیم که نتیجه بررسی های خود را اعلام کرده و بگویند چه کسانی پشت پرده گرانی ها بوده اند”.
فدایی می افزاید: “بیش از 80 درصد اقتصاد ما دولتی است و لذا بسیاری از کالاها مانند خودرو و لبنیات، توسط دستگاه های دولتی گران می شوند و افزایش قیمت ها در بازار نیز، ناشی از ناهماهنگی ها در حوزه اجرایی است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افزایش قیمت ها قابل پیش بینی و مدیریت بوده و دولت می تواند با کنترل و تنظیم بازار، مانع از بروز گرانی ها شود”.

درخواست ها از وزارت اطلاعات برای ورود به مسئله گرانی پس از آن صورت می گیرد که با وجود کاهش شدید قدرت خرید مردم، وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد و رئیس کل بانک مرکزی اظهارات متناقضی را درباره قیمت ها ابراز کرده اند.

از یکسو غضنفری مدعی بازگشتن قیمت ها به حالت عادی شده و از دیگر سو، بهمنی می گوید: “چه چیز ارزان شده که دلار ارزان شود؟” سخنانی که التهاب جدیدی را در بازار ارز به همراه داشت.

در گزارش وبسایت آفتاب نیز آمده است: “کدام کالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده که بخواهیم نرخ دلار، ‌هزار تا‌هزار و ۵۰ تومان باشد. این آخرین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز است. اظهار نظری که تلویحا به گرانی هایی اخیر اشاره دارد.

دولتی ها می گویند ارزان شده اما رئیس بانک مرکزی می گوید ۵ سال است که هیچ قیمتی پایین نیامده است! پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح آخرین وضعیت بازار اعلام کرد، بسیاری از قیمت‌ها به حالت قبل (یعنی به روزهای قبل از گرانیهای اخیر) باز گشته است؛ حالا اما رئیس بانک مرکزی که خود یکی از مراجع اعلام قیمت کالاهای اساسی است، در سخنانی تایید می کند که ۵ سال است هیچ افزایش قیمتی به کاهش بدل نشده است تا به این وسیله نوسانات دائمی بازار ارز را توجیه کند و سرانجام معلوم نشود چیزی ارزان شده یا خیر؟”

آفتاب می نویسد: “اما این پایان ماجرای تناقضات دولتی ها نبود چرا که وزیر اقتصاد کاملا نظری مخالف با رئیس بانک مرکزی در خصوص گرانی ها و بازار ارز دارد. «شمس‌الدین حسینی» وزیر امور اقتصاد و دارایی، تاثیر نتایج مذاکرات بغداد بر بازار به‌خصوص بازار ارز را تکذیب کرد و گفت که ثبات در بازار ارز داخلی از سال گذشته تاکنون مسجل شده است! نکته جالب این سخنان اینجاست که در حالی که وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت بر ثبات یکساله بازار اصرار دارد رییس‌کل بانک مرکزی نه تنها این بی‌ثباتی را تایید می کند بلکه دلایل بی‌ثابتی نرخ ارز را توضیح می دهد! در این میان افکار عمومی می مانند و سرگردانی درباره اقتصاد امروز کشور و بی اعتمادی که هر روز بیشتر می شود و دولتی ها باید هر چه سریعتر چاره ای برای این آمارهای اقتصادی ضد و نقیض بیاندیشند تا اعتماد که یک اصل مهم در رابطه بین دولت-مردم است، به مردم بازگردد”.