صدیقی: بپذیرند یا نه، از موضع ضعف مذاکره نکرده‌ایم

نویسنده
مریم کاشانی

» تنوع درس‌های واقعه عاشورا در جمهوری اسلامی

سایت راستگرای الف، وابسته به احمد توکلی، با انتشار یادداشتی از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتقاد کرد. علت این انتقاد باز هم مربوط به نحوه تفسیر تاریخی از وقایع صدر اسلام می‌شد. جامعه مدرسین در روزهای گذشته، با صدور بیانیه‌ای به بهانه ۱۳ آبان به سخنان حسن روحانی درباره درس عاشورا و مذاکره امام سوم شیعیان با دشمنانش واکنش نشان داده و نوشته بود: “درس قیام امام حسین(ع) مذاکره و امان نامه نیست، بلکه عزت و ایستادگی در برابر ظالمین است.”

نویسنده سایت الف در نوشته‌ای با عنوان “قیام امام حسین(ع)؛ درس مذاکره عزتمندانه” نوشته بود: “از فقهای عالی قدر جامعه ی مدرسین و خصوصا آیت الله یزدی بعید بود که بگویند قیام امام درس مذاکره نیست! فعل و قول امام برای همه ی ما حجت است. امام سلام الله علیه بنا به نقل‌های معتبر تاریخی با دشمن چندین بار مذاکره می‌کند و سعی دارد دشمن را از جنگ منصرف کند. همان طور که جنگیدن امام و سایر اقوال و افعال امام حجت است، این کار امام نیز حجت است و نمی‌توان نؤمن ببعض و نکفر ببعض شد. از کجا می‌گویید قیام، درس مذاکره نیست حال آنکه امام حتی در روز عاشورا نیز دو بار سخنرانی می‌کند تا شاید دشمن را از جنگ منصرف گرداند. این همه استدلال‌ها و احتجاج‌های امام، این همه سخنوری‌های شیوای امام و مذاکره طولانی با ابن سعد را چطور می‌توان منکر شد؟”

نویسنده این یادداشت البته از شیوه روحانی برای دفاع از مذاکره با غرب هم انتقاد کرده و شرایط کنونی را با شرایط دوره امام سوم شیعیان قابل مقایسه ندانسته بود: “هم شرایط کنونی نزدیک به شرایط آن زمان نیست و هم طرف مقابل ما ماهیتی متفاوت با دشمنان با امام دارند. لذا مذاکرات امام با یزدیان نمی تواند تاییدی بر مذاکرات ما باشد.”

اوایل آبان ماه حسن روحانی طی سخنانی در شهر زنجان، سعی کرد تا با روایت خاصی از واقعه عاشورا، مذاکره خود با غرب را بصورت مذهبی نیز توجیه کند. او گفته بود: “امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.” روحانی تاکید داشت: “این به معنای آن نیست که امام حسین(ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد اما با این حرکت خود به ما یاد داد حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.”

اظهارات روحانی با انتقاد گسترده محافظه‌کاران مواجه شد و آنها وی را به تحریف تاریخ برای توجیه برنامه “سازش” متهم کردند. کیهان مذاکره امام سوم شیعیان با دشمنانش و مذاکره‌های امروز را تنها یک اشتراک لفظی دانسته و از سخنان او ابراز تاسف کرده بود.

حجت الاسلام مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار هم معتقد بود: “این تحلیلی را که آقای رئیس جمهور بیان کردند اگر بر اساس مسیری که قرآن در مورد روابط داخلی و خارجی تفسیر کرده و اینها باید حاکم بر حرکت کربلا باشد، یا اگر هم بر اساس نقل‌های تاریخی باشد به این نتیجه‌ای که آقای روحانی رسیده نمی‌رسیم و در طول تاریخ نیز چنین تحلیلی از حادثه عاشورا سابقه نداشته است. “

 او تاکید داشت: “از نظر مبنای قرآنی معنا ندارد با کسی که کفر مطلق است مذاکره کنیم.” و اینکه “از لحاظ نقل تاریخی یزید از آغاز به دنبال کشتن امام حسین(ع) بود و امام حسین(ع) نیز به دنبال آن بود که حرف خودش را به گوش همه برساند که یزید لیاقت ندارد و بالاخره در کربلا یزید موفق شد امام حسین(ع) را بکشد و امام حسین(ع) نیز موفق شد که به همه ثابت کند یزید باطل مطلق است و در این حادثه نه مذاکره می‌بینیم و نه تعامل.”

انتقاد از سخنان روحانی متوقف نشد و همچنان ادامه داشته است. حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری چند روز پیش، حتی خواستار توضیح حسن روحانی در این مورد شد و گفت: “ اگر عوام این حرف را می‌زدند ما ناراحت نمی‌شدیم اما آقای روحانی که آخوند است و این حرف را گفته جای تعجب دارد و باید در این زمینه بیشتر توضیح دهد چرا که امام حسین (ع) در مقابل نکبت‌های کربلا ایستادگی کردند.”

حسین رجبی دوانی هم در دومین همایش “زنده باد مرگ بر آمریکا” گفت: “آن امام مظلوم، آن زمان آن مذاکره را برای نجات اسلام انجام داد نه تعامل با طرف مقابل و این در حالی بود که هیچ شانیتی برای یزید قائل نبود.” او اضافه کرد: “خوف آن را دارم که بگویند امام حسین (ع) در مذاکرات با یزید به دنبال بازی برد - برد بود. نباید برای توجیه سیاست های خود نام ائمه را خرج کنیم و بگوییم آنها مثل ما عمل کردند چرا که این جفا به اهل بیت (ع) است و مجاز نیستیم با تفسیر به رأی خود بگوییم امام حسین (ع) این کار را کرده و یا ائمه آن کار را کرده اند.”

در حالی که انتقاد از نوع تفسیر روحانی درباره واقعه عاشورا ادامه دارد، و در حالی که مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی به آخرین مهلت نزدیک می شود تحلیل امام جمعه موقت تهران هم معنادار است. او نیز از دعوت امام حسین از عمرسعد به مذاکره می گوید.

 

 حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران در سخنانی قابل تامل گفت: “ایران بر اساس اعتبار مدنی، فرهنگی و اخلاقی و دینی که دارد، در دنیا فضایی را مطالبه می‌کند که فضای گفت‌وگو، مذاکره و عقلانیت است.” او اضافه کرد: “مطالبه این فضا برای ما، هم استراتژی به حساب می‌آید و هم یک نوع تاکتیک، امام حسین(ع) نیز در شب عاشورا عمر سعد را به مذاکره دعوت کرد و به او پیشنهادهایی داد. امام می‌دانست که عمر سعد قبول نمی‌کند اما خواست به دنیا بی‌منطقی بودن آنها و منطقی بودن خود را نشان دهد.”

 صدیقی همچنین تاکید کرد: “آنها بپذیرند یا نه، ما از موضع ضعف با آنها مذاکره نکرده‌ایم؛ چراکه امروز ما کشوری قوی و مقتدر هستیم. ما امروز کشوری منسجم و یکپارچه‌ای هستیم واقتدار ما بر این است که یک محور و رهبر داریم و این پرچمدار همه را زیر یک پرچم گرفته است. امروز حکومت ما نه حکومت سلطنتی بلکه حکومت جمهوری اسلامی است.”