ظهور برتری و تفوق ایران در منطقه

۲۴ نیوز
۲۴ نیوز

» تحلیل ۲۴ نیوز از

امانوئل ناون

سقوط حکومت های عربی مورد حمایت ایالات متحده باعث ایجاد خلایی شده که تهران درحال پر کردن آن است.

تشکیل یک دولت جدید در یمن در ابتدای هفته، نشانه ای از پایان شورش های شیعیانی که مورد حمایت ایران اند ندارد. در ماه سپتامبر، شورشیان شیعه [که به نام “حوثی” شناخته می شوند] کنترل صنعا، پایتخت یمن، و بندر الحدیدة در کنار دریای سرخ [دومین بندر بزرگ یمن پس از عدن] را به دست گرفتند. هدف مستقیم ایران این است که متحد شیعه اش در یمن کنترل تنگه باب المندب را، به عنوان یک آبراهه استراتژیک میان دریای سرخ و اقیانوس هند، به دست گیرد. استراتژی کلی ایران، تحت محاصره قرار دادن عربستان سعودی با متحدان شیعه اش است.

علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه سابق و مشاور بین المللی کنونی رهبر انقلاب، اعلام کرد که ایران هدف اش این است که حوثی ها در یمن به جایگاهی دست یابند که حزب الله در لبنان به دست آورده.  این یعنی یک جناح شیعه که یک حکومت عربی را تحت کنترل دارد.

علیرضا زاکانی، از نمایندگان مجلس ایران و نزدیک به خامنه ای، گفته است با سقوط صنعا، چهارکشور  زیر سلطه  ایران قرار گرفته اند: عراق، سوریه، لبنان و یمن.

اینک  بغداد و دمشق مورد تهدید گروه موسوم به  دولت اسلامی(داعش)  قرار دارند. ولی سپاه قدس که توسط تهران فرماندهی می شود، موفق شده  بغداد را مصون نگاه دارد و در سوریه نیز بشار اسد به لطف حمایت های تهران بر سر قدرت باقی مانده.

حلقه نفوذ ایران با عراق، سوریه و لبنان در شمال، و یمن در جنوب، به خوبی گرداگرد عربستان سعودی را فرا گرفته. هدف بعدی ایران بحرین است. روزنامه کیهان [تحت کنترل خامنه ای] اخیراً پیش بینی کرد که خانواده آل سعود سقوط خواهد کرد و این پادشاهی سنی برابر شورش حوثی ها در یمن جان سالم به در نخواهد برد. محمد صادق الحسینی، روزنامه نگار ایرانی، به شبکه لبنانی “میادین” گفت که عربستان سعودی درواقع قبیله ای بود که در شرف نابودی قرار داشت و تاکید کرد  زمانی که ایران کنترل تنگه باب المندب را به دست گیرد، از دسترسی اسراییل به اقیانوس هند جلوگیری خواهد کرد.

اگر ایران کنترل باب المندب را به دست گیرد، شناسایی کشتی های حامل تسلیحات که ایران به سوی غزه اعزام می کند، برای اسراییل سخت تر خواهد شد.

۱۰ سال پیش، ایران  حالت تدافعی داشت، چرا که ازسوی نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان محاصره  شده بود. اسد تحت فشار ایالات متحده مجبور شد ارتش خود را از لبنان خارج کند اما  امروز وضعیت از اساس متحول شده. ایران اکنون مواضع تهاجمی پیدا کرده. و حتی ازسوی دولت اوباما نیز برای مبارزه علیه گروه دولت اسلامی مورد تملق گویی قرار می گیرد. به محض اینکه ایران به لطف توافق با غرب به کشوری در آستانه اتمی تبدیل شود، جایگاه پرنفوذترین و قدرتمندترین کشور در خاورنزدیک را از آن خود خواهد کرد. یک ایران هسته ای، یا حتی نیمه هسته ای، به عنوان یک  قدرت منطقه ای امکان  خواهد داد تا تنگه های استراتژیک هرمز و باب المندب را تحت کنترل خود نگاه دارد.

ایران همچنین برنده اصلی مقوله ای است که به اشتباه “بهار عربی” خوانده می شود. سقوط حکومت های عربی مورد حمایت ایالات متحده و خروج نیروهای آمریکایی از عراق باعث ایجاد خلایی شد که ایران آن را پر کرد. مبارزه علیه دولت اسلامی باعث شد تا ایران یک شبه از دشمن قسم خورده آمریکا به جایگاه یک شریک قطعی نایل شود. درحقیقت، دخالت های آمریکا در خاورنزدیک همواره در دراز مدت به نفع ایران تمام شده: به عنوان مثال، سرنگون کردن طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان و اعدام صدام حسین در عراق در سال ۲۰۰۳. امروز ایالات متحده یک رویکرد آشتی پذیر در مذاکرات هسته ای اتخاذ کرده تا بتواند از همکاری ایران در مبارزه علیه گروه موسوم به  دولت اسلامی برخوردار شود.

با این حال، ایران در پیاده کردن سیاست های خود روز به روز صریح تر و مستقیم تر عمل می کند. او اکنون به تمجید از خود مشغول است: اشغال چهار پایتخت عربی؛ تلاش برای سقوط خانواده آل سعود و اقدام برای به دست گرفتن کنترل دو تنگه استراتژیک در شمال و جنوب شبه جزیره عربستان.

درخصوص اسراییل نیز خامنه ای اخیراً طرحی ۹ گانه را برای نابودی دولت یهود در توئیتر مطرح کرده. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، فراخوان خامنه ای برای نابودی اسراییل را محکوم کرد و آن را “غیرقابل قبول و شوک آور” خواند. با این حال، دولت اوباما در مبارزه علیه گروه موسوم به دولت اسلامی دست به سوی ایران دراز کرده و حتی قصد دارد با این کشور در زمینه هسته ای به توافق برسد؛ این توافق می تواند ایران را در موضعی قرار دهد که تا رسیدن به مواد شکافت پذیر هسته ای مورد نیاز برای تولید یک بمب، تنها چند ماه فاصله پیدا کند.

پیشرفت های حوثی ها در یمن را باید در جایگاهی فراتر جستجو کرد. ایران از  نبرد میان شیعه و سنی پیروز خارج خواهد شد. اگر توافق میان ایران و قدرت های جهانی برقرار شود، جمهوری اسلامی شیعه تا یک سال آینده به بمب اتمی دست خواهد یافت و برتری اش در خاورمیانه غیرقابل انکار خواهد شد.

منبع: ۲۴ نیوز، ۱۲ نوامبر