سایت هوادار دولت، مجبور به عذرخواهی شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس از توصیف حامیان مصباح به "خوارج و فتنه‌گر"

چند روز پس از سخنان یکی از شاگردان مصباح یزدی درباره انحراف در دولت احمدی‌نژاد، حامیان رییس دولت دهم در وبسایت “انسان کامل” حملات سختی را متوجه مدیر موسسه امام خمینی کرده‌ و حامیان مصباح را “خوارج نوین” خوانده اند که به زودی “فتنه نهروان را رقم خواهند زد”. اما پس از حملات سنگین رسانه‌های اصول‌گرا، یادداشت مورد اشاره از این سایت حذف و مدیرمسوول آن از مسوولان عذرخواهی کرده است.

در این یادداشت، علت عدم حضور مصباح‌یزدی در اجلاس خبرگان رهبری و همچنین دیدار نمایندگان این مجلس با رهبر جمهوری اسلامی، ناراحتی مصباح یزدی از آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل حمایت از دولت عنوان شده و نویسنده اضافه کرده که مصباح یزدی “به خانه‌نشینی روی آورده و دست به اعتراض زده است”.

نویسنده یادداشت از مصباح‌یزدی با عنوان “قطب فرقه منحرفان از احمدی‌نژاد” یاد کرده و گفته است: “این غیبت نویدگر ورود ما به مرحله نهایی فتنه منحرفین حقیقی است، مرحله‌ای که به اسم دفاع از جایگاه ولایت، شخص ولی زمان را مورد هدف قرار می‌دهند… خیلی دور از انتظار نبود که نقاب نفاق از چهره مدعیان دفاع از ولایت فرو بیافتد کما اینکه به زودی این ریزش‌ها جنبه‌ای عینی‌تر به خود خواهد گرفت”.

وبسایت “انسان کامل” همچنین از حامیان مصباح‌یزدی با عنوان “خوارج نوین” یاد کرده بود که به ‌زودی علیه رهبر جمهوری اسلامی، خروج کرده و “فتنه نهروان را رقم خواهند زد”.

این یادداشت در حالی منتشر شده است که هفته گذشته حسین جلالی٬ مسوول دفتر مصباح یزدی، در گفت‌وگویی با سایت جبهه پایداری، ضمن اشاره به “انحراف دولت احمدی‌نژاد از خط امام و رهبری و انقلاب”، گفته بود: “آیت الله مصباح با یک زیرکی و کیاست خاصی پرچمی که دست آقای احمدی نژاد بود تقریبا می توانیم بگوییم که تمایل افتادن به زمین پیدا کرده بود و داشت به زمین می خورد یا افتاده بود آیت الله مصباح با زرنگی از دست آقای احمدی نژاد و جریان انحرافی گرفت و این تابلو را… تحت عنوان جبهه ی پایداری برافراشت”.

یادداشت منتشر شده در وبسایت “انسان کامل” اما با واکنش تند بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا مواجه شد. جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – این مطلب را “بی ادبانه و موهن” و این سایت را “وابسته به جریان انحرافی” خواند. جریان انحرافی نامی است که اصول‌گرایان برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد – اسفندیار رحیم‌مشایی و یارانش – انتخاب کرده‌اند.

سایت صراط ‌نیوز – که گفته می‌شود متعلق به خواهرزاده حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول کیهان است – از این یادداشت با عنوان “ حمله سینه چاکان مشایی به آیت‌الله مصباح یزدی” نام برده و آن را “توهین آمیز٬ بی‌سابقه و هتاکانه” توصیف کرد.

بی‌باک نیوز – که توسط نزدیکان مصباح یزدی اداره می‌شود – هم از مسوولان این سایت با عنوان جیره خوار و نفوذی” یاد کرد که قصد دارند “تلاش‌های احمدی‌نژاد را به حساب منحرفین نفوذی در بدنه دولت بنویسند”.

در همین حال، مهدی کوچک‌زاده٬ نماینده مجلس نیز در وبلاگ خود، از احمدی‌نژاد خواست که از نویسندگان این “مطلب موهن که عدم پایبندی خود به اخلاق اسلامی و انسانی را آشکار ساخته و منجلاب ذهن و روحشان را بر صفحه ریخته‌اند”، اعلام برائت کند.

در واکنش به این اظهارات، مدیرمسوول سایت انسان کامل، ضمن عذرخواهی بابت انتشار مطلب، گفته است که “ این عذر خواهی منافی برخی اختلاف نظرها در حوزه مواضع سیاسی مابین ما و ایشان نیست… اعضای تحریریه انسان کامل، به مواضع یک سال و نیم گذشته علامه مصباح یزدی و تعدادی از شاگردان ایشان نقد داشته‌اند”.

این البته نخستین بار نبود که نزدیکان احمدی‌نژاد به انتقاد از مصباح یزدی می‌پردازند. سال گذشته محرمانه آن‌لاین – سایت نزدیک به مشایی – در یاداشتی با انتقاد از سخنان آیت الله مصباح یزدی درباره سحر شدن احمدی‌نژاد توسط مشایی، نوشته بود: “اگر ما احمدی نژاد را مسحور مشایی بدانیم که گویا می دانیم! چرا فقط نقاط منفی و برخی صحبت های تحریف شده و خلاف های میکروسکوپی را اینگونه مورد تازش قرار می دهیم و نقاط مثبت این مسحور شده را مد نظر نمی گیریم؟! آیا از عدالت و انصاف به دور نیست که بگوییم رئیس جمهور واقعی مشایی است و پیشرفت ها را به کس دیگر نسبت بدهیم؟!”

مصباح یزدی اگرچه پیش از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ در میان مبارزان و انقلابیون ناشناخته بود اما نقش وی پس از انقلاب و به ویژه پس از درگذشت آیت الله خمینی، به تدریج پررنگ شد تا امروز که عناوینی چون بنیانگذار و مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و نیز مدرّس حوزه علمیه قم را همزمان با خود دارد.

او هر چند در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از حامیان سرسخت او به شمار می‌آمد و به هنگام دریافت حکم ریاست جمهوری از رهبر جمهوری اسلامی به تقدیس و ستایش از وی پرداخته و حمایت از او را واجب دانسته بود، اما در سالهای گذشته به یکی از منتقدان اصلی رئیس دولت کنونی تبدیل شده است.

علی اکبر محتشمی‌پور، از اعضای مجمع روحانیون مبارز، اردیبهشت سال گذشته ضمن هشدار درباره قدرت گرفتن محمد تقی مصباح یزدی و شاگردانش گفت: “فرقه مصباحیه که من چند سال است روی آن تاکید می‌کنم، بی‌کار ننشسته است اینها جریانی بسیار خطرناک و خشن هستند که به هیچ کس رحم نمی‌کننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند”.

این اظهارات علی اکبر محتشمی پور سومین هشدار وی در مورد نفوذ “فرقه مصباحیه” در ساختار دولت مستقر در ایران بود. وی پیشتردر سال۸۵ و پس از آن در خرداد سال ۸۷ نیز نسبت به گسترش نفوذ تدریجی مصباح یزدی و نزدیکان وی برای در دست گرفتن کامل قدرت در ایران هشدار داده و حتی در خرداد سال ۸۷ طی سخنانی در اصفهان گفته بود: “هیچ تفاوتی بین فرقه مصباحیه و طالبان و جاهلان صدر اسلام وجود ندارد و افرادی که هیچ اهمیتی برای مردم، ملت ایران و جوانانی که به عنوان یک رکن از ارکان انقلاب برای امام مطرح بودند قائل نیستند، از افکار امام پیروی نمی کنند”.