تست تورنسل برای احمدی نژاد

نویسنده

ahmadinejad_ttb.jpg

آگنوس مک داول

محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور فتنه گرایران، روز گذشته در جریان دو انتخابات تنگاتنگ ، با اولین آزمایش واقعی محبوبیتش مواجه شد. نتیجه انتخابات برای توازن قدرت درایران خطیر است و تعداد پایین شرکت کنندگان در انتخابات می تواند پیروزی را تقدیم به حزب تندروی رئیس جمهور بکند و در عین حال مشروعیت او را زیر سووال ببرد.

مبارزه انتخاباتی در قم، خانه نخبگان روحانی ایران و مرکز شیعه مدرن، وحشتناک تر است. حالت خیابان ها متغیر است اما در مساجد و مدرسه های علوم دینی، منازعه شدید تری درجریان است.

مجلس خبرگان فقط دو بار در سال تشکیل می شود، اما از لحاظ توانایی، مهم ترین بدنه منتخب کشور است. به شکل سنتی، اعضای این مجلس را شخصیت های مذهبی تشکیل می دهند که به زدن مهر تایید به تصمیم های آیت الله علی خامنه ای، قانع اند. حالا تندرو ها می خواهند اختیار مجلس خبرگان را بدست بگیرند و ایران را به طرف حزب دست راستی بکشانند. سردمدار این حزب، ناصح روحانی احمدی نژاد، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است.

در مقابل او، ائتلافی از روحانیون سنت گرا و پراگماتیست های اطراف اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق قرار دارند. چند سال پیش، چنین ائتلافی غیر قابل تصور بود، اما ظهور تندروها، دشمنان قدیمی را به طرف هم کشانده است.

این مجلس با توجه به حضور دانش آموختگان دروس اسلامی که از سد امتحان فقه گذشته اند، می تواند رهبر را تعیین، برکنار و بر کارهایش نظارت کند. طبق سیستم اسلامی ایران، رهبر در جایگاه بالاتری نسبت به رئیس جمهوری که به شکل دموکراتیک انتخاب شده، قرار دارد و دارای اختیار تام است.

اوضاع در موسسه تحقیقاتی امام خمینی، مدرسه علوم دینی ثروتمند و مدرنی که توسط آیت الله مصباح یزدی اداره می شود، اطمینان بخش است. پیروزی در انتخابات می تواند تعداد بیشتری از تندرو ها را به قوی ترین نیروی مذهبی در حوزه های علمیه قم، پیوند بدهد.

علی اکبر عالمیان، معاون سردبیر نشریه موسسه، پرتو، می گوید:« کسانی که در لیست مصباح یزدی قرار دارند، بر این باورند که دیدگاه های مثبتی از سیستم اسلامی و رهبری دارند؛ آنها معتقدند که رهبر را خدا انتخاب می کند، نه کسانی که انتخاب می شوند. از آنجایی که مجلس را افراد حوزوی تشکیل می دهند، این مجلس حاوی آرای قم است».

بسیاری از کاندیداها آیت الله ها و آخوند های شناخته شده هستند، اما تشخیص دادن عقاید سیاسی آنها مشکل است. اشتیاق برای رای دادن محدود است و همه توجه به انتخاب سرتاسری شورای شهر، معطوف شده است.

جایزه اصلی، در اختیار گرفتن شهر تهران است که بودجه آن صدها میلیون پوند است و شهردار این شهر را مثل آقای احمدی نژاد به ستاره دنیای سیاست بدل خواهد کرد. این بار حزب او با ائتلافی از اصلاح طلبان و تکنوکرات ها مبارزه می کند. آنها از شهردار فعلی، محمد باقر قالیباف، محبوب سابق تندروها که حالا در رقابتی وحشیانه با رئیس جمهور در افتاده است، حمایت می کنند.

علی اکبر جعفری، ازحوزه تهران، می گوید:« شورای شهر قبلی کارهای زیادی انجام داد و تفاوت های زیادی ایجاد کرد. ما باید پول بیشتری برای کمک به جوانان خرج کنیم، تا آن را در صرف هزینه های نظامی بکنیم».

آخرین انتخابات در سال 2003، آغاز پایان کار اصلاح طلبان بود، اما آنها امیدوارند که نا امیدی مردم از وعده های اقتصادی آقای احمدی نژاد، نتیجه را به سوی آنها برگرداند.

منبع: ایندیپندنت 16 دسامبر