تجهیز شبه نظامیان سنی

نویسنده

سوزان گلدن برگ ـ واشنگتن

عبد الله، پادشاه عربستان سعودی در هشداری به دیک چنی، معاون رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرده است در صورتی که آمریکا عراق را ترک کند، عربستان به شبه نظامیان سنی عراق کمک مالی و تسلیحاتی خواهد کرد.

این اظهارات که در جریان بازدید ماه گذشته دیک چنی از ریاض مطرح شد جدی ترین شاخص نگرانی سعودی ها از قتل عام اقلیت سنی در عراق، در صورت خروج نیرو های آمریکا از عراق و نیز افزایش نفوذ ایران در عراق، لبنان و سرزمین های فلسطینی است.

عربستان سعودی از مدت ها پیش نگران فشارهای داخلی به جرج بوش برای خروج از عراق است، هر چند که تاکنون این موضوع توسط مقامات رسمی آمریکا انکار می شد. نگرانی زمانی به اوج خود رسید که گزارش گروه تحقیق عراق توصیه کرد نیروهای عراق ار سال 2008 از عراق خارج شوند و باب مذاکرات دیپلماتیک بین آمریکا و سوریه و ایران باز شود.

از آن زمان آقای بوش مشورت های وسیعی را در پنتاگون و وزارت خارجه شروع کرده و سعی دارد اراده کاخ سفید را در تغییر سیاست آمریکا در عراق نشان دهد. قرار است این سیاست جدید در ماه ژانویه اعلام شود.

گزارش دیروز نیویورک تایمز حاکی از این است که در ملاقات های ریاض، پادشاه سعودی به شدت با توصیه های واشنگتن برای شروع مذاکره با ایران مخالفت و در عوض، از سر گیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین را پیشنهاد کرده است. ملک عبدالله گفته است عربستان سعودی به سرعت حرکت می کند؛ ولی او در عین حال انکار نکرده که حمایت از گروه های مسلح سنی ممکن است شامل گروه هایی نیز شود که با آمریکائیان می جنگند.

عربستان سعودی و کاخ سفید هر دو این گفته ها را تکذیب کردند.

تونی اسنو، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: “این سیاست دولت سعودی نیست. سعودی ها تصریح کرده اند که هدفشان درست مثل ما رسیدن به عراقی مستقل و قادر به اداره خود است به نحوی که همه طرفین، فارغ از فرقه و دین، حقوق برابر داشته باشند. آن ها همچنین به نقش ایران در منطقه توجه دارند.”

سخنگوی ارتش آمریکا در بغداد نیز گفت: “من فکر نمی کنم این مطلب از سوی دولت سعودی مطرح شده باشد.” ولی کنت پولاک از موسسه بروکینگز به سی ان ان گفت عربستان سعودی انگیزه کافی برای موضع گیری در یک جنگ داخلی را دارد. وی افزود: “آن ها از سر ریز شدن جنگ داخلی به عربستان سعودی هراسانند. از آن مهم تر نگران این هستند که ایران با حمایت از شبه نظامیان شیعه عراق، از جنگ داخلی پیروز بیرون آید.”

هفته پیش خبر هایی از رساندن پول به شبه نظامیان سنی عراق از طریق زوارسعودی و موسسات خیریه به گوش رسید.

معذالک هشدار به آقای چنی جدی ترین نگرانی سعودی ها به شمار می آید. در ماه اکتبر شاهزاده ترکی الفیصل، نماینده سعودی در واشنگتن، گفته بود: “آمریکا یی ها بی دعوت به عراق آمدند، اما نباید بی دعوت از آنجا بروند.”

پیام مشابهی از سوی نواف عبید، مشاور امنیتی سفارت سعودی در واشنگتن، ماه پیش عنوان شد. وی نوشت : “یکی از اولین نتایج خروج نیروهای آمریکا ازعراق، دخالت وسیع عربستان سعودی برای جلوگیری از قتل عام سنی ها توسط شیعیان حمایت شده از سوی ایران است. آنگاه مساله این خواهد بود که چگونه به رهبران سنی [عمدتا شامل اعضای بعثی نظامیان عراق که بنیان شورشیان را تشکیل میدهند] کمک هایی از نوع مالی، تسلیحاتی و لجیستیکی، یعنی مشابه کمک های ایران به گروه های مسلح شیعه، ارائه شود.”

شاهزاده ترکی یک هفته بعد آقای عبید را از کار برکنار کرد و خبرگزاری رسمی سعودی گفت سخنان وی صحت نداشته است. چند روز بعد شاهزاده ترکی به همکاران خود گفت او استعفا داده است، لیکن این خبر از سوی مقامات سعودی تائید نشد.