جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

اخبار تازه ی اهالی هنر

جمعیت سالن از هزار نفر بیشتر نشود…

محمدرضا شجریان : برگزاری کنسرت در تهران پس از دو سال

محمدرضا شجریان بعداز دو سال، مهرماه سالجاری به مدت هفت شب در تهران و شش شب در شیراز به صحنه می‌رود.

این استاد آواز، 13 و 14 مرداد ماه(چهارم و پنجم آگوست) در یک فستیوال موسیقی در شهر بیروت پایتخت لبنان نیز به اجرای موسیقی می‌پردازد.

محمدرضا شجریان در اجرای خود در تهران به همراه گروه شهناز‏، برای هفت شب در برج میلاد به صحنه می‌رود. قرار است زمان دقیق اجرای کنسرت استاد آواز ایران در برج میلاد بعداز دریافت مجوز کنسرت، اعلام شود.

همچنین گروه شهناز بعداز 20 مهرماه در شهر شیراز به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

شجریان در کنسرت‌های آتی خود، قطعات آلبوم “رندان مست” در دستگاه همایون را اجرا می‌کند. همچنین وی در بخش دوم اجرای خود، تصنیف بی‌همزبان از ساخته‌های خود که روی شعری از جواد آذر در دستگاه ماهور ساخته شده؛ به همراه آواز و تصنیف‌هایی از ساخته‌های مجید درخشانی با اشعاری از سعدی، حافظ و مولوی اجرا می‌کند.

بسیاری از نوازندگان گروه شهناز که نام خود را از جلیل شهناز، نوازنده برجسته تار گرفته است، سال‌ها در گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی می‌نواختند.

گروه شهناز با همراهی رامین صفایی (سنتور)، مژگان شجریان (سه تار)، محمدرضا ابراهیمی (عود)، عندلیبی و رادمان توکلی (تار)، حمید قنبری (تمبک)، سامان صمیمی (کمانچه)، حسین رضایی‌نیا (دف و دایره)، حامد افشاری (قیچک باس)، مهدی امینی (رباب)، مهرداد ناصحی و کاوه معتمدیان دهکردی (کمانچه)، سحر ابراهیم (قانون)، نگار خارکن (کمانچه)، جمشید صفرزاده (سنتور) و سرپرستی مجید درخشانی (تار) روی صحنه می‌رود.

 مسئول برگزاری کنسرت حسام الدین‌سراج: به ما اعلام کردند که کنسرت باید با جمعیت زیر هزار نفر برگزار شود.

 

حسام الدین‌سراج : گرفتن مجوز کنسرت به شرط جمعیت زیر هزار نفر

مسوول برگزاری کنسرت موسیقی “حسام الدین‌سراج” در کرمانشاه گفت: متاسفانه موانع و مشکلات زیادی برای اجرای این کنسرت بوجود آمده است، اما این برنامه در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

حامد پورجعفری با بیان اینکه همه درآمد حاصل از این کنسرت در اختیار جمعیت خیریه امام علی قرار می‌گیرد و صرف کارهای خیر می‌شود، ابراز داشت: سازمان مردم نهاد امام علی یک جمعیت دانشجویی است که تنها با نیت خیر این اقدام را انجام داده است.

پورجعفری با اشاره به کنسرت چند روز آینده سراج در کرمانشاه گفت:در ابتدا سالن دو هزار نفری کارگران برای اجرای کنسرت تعیین و حتی بنرهای تبلیغاتی هم با هماهنگی شهرداری در سطح شهر نصب شده بود، اما بعد به ما اعلام کردند که کنسرت باید با جمعیت زیر هزار نفر برگزار شود و به همین خاطر محل برگزاری کنسرت به تالار “انتظار” منتقل شد.

وی ضمن انتقاد از دید امنیتی مسئولین فرهنگی و فرمانداری کرمانشاه به اجرای این کنسرت، از حمایت استاندار قدردانی کرد و مدعی شد: متاسفانه فرمانداری شهرستان همه بنرهای تبلیغات ما را از روی داربست‌ها پایین آورده و با کمال تعجب می‌بینیم که بنرهای دیگری به جای آنها نصب کرده است که هیچ ربطی به کنسرت ندارد.

پورجعفری ادامه داد: در حال حاضر به ما اجازه تبلیغ نمی‌دهند و حتی با تبلیغاتی هم که از طریق SMS و یا توزیع برگه در محلات شلوغ شهر انجام می‌دهیم، مخالفت می‌شود.

بهرام فاضی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در خصوص مسائل مطرح شده تصریح کرد: پیشنهاد برگزاری این کنسرت با خود ما بوده و الان هم با اجرای آن هیچ مشکلی نداریم.

 

علی عامه‌کن: اکسپوی هنری

نمایشگاه فروش آثار هنری “شاید برای من، شاید برای تو… ” تا فردا به هنرمندان فرصت داد  

فراخوان نمایشگاه فروش آثار هنری با عنوان “شاید برای من، شاید برای تو… ” از سوی انجمن تصویرگران در حمایت از “علی عامه کن” منتشر شد و به هنرمندان تا فردا ـ 16 تیر ماه ـ فرصت داد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان رشته‌های تجسمی می‌توانند با ارسال اثری از بهترین‌های خود به انجمن تصویرگران در این نمایشگاه که ویژه فروش به نفع “علی عامه‌ کن” است، شرکت کنند.

علی عامه‌کن از تصویرگران جوان و موفقی است که فعالیت‌ها و جوایز داخلی و بین‌المللی‌اش مختلفی دریافت کرده است و اخیرا درگیر بیماری سرطان شده است.

بنا بر این گزارش، طبق فراخوان نمایشگاه “شاید برای من، شاید برای تو” کارهای ارسالی باید حتماً قاب شده و قابل ارائه در نمایشگاه باشند. آثاری که بدون قاب یا در وضعیت نامناسبی باشند، شرکت داده نخواهند شد.

آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه -16 تیر ماه - است و نمایشگاه طی سه روز از یکشنبه تا دوشنبه( 20 تا 22 تیرماه ) در گالری ممیز خانهء هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، باغ هنر برپا می‌شود.

مراسم افتتاحیه نیز روز یکشنبه 20 تیرماه از ساعت 17 تا 20 برپا می‌شود.

 

محمود دولت‌آبادی : رمان ها هم چنان در انتظار مجوز

رمان‌های محمود دولت‌آبادی همچنان در انتظار کسب مجوز نشرند.

رمان “طریق بسمل شدن” درباره‌ی جنگ هشت‌ساله و جبهه، و رمان “زوال کلنل” درباره‌ی تاریخ معاصر ایران از مهرماه سال 87 برای کسب مجوز نشر ارائه شده‌اند.

دولت‌آبادی که برای شرکت در یک برنامه‌ی ادبی شامل سخنرانی و داستان‌خوانی به نروژ رفته بود و به تازگی از سفر بازگشته است، برای ارائه‌ی اطلاعات دقیق‌تر از سرانجام این رمان‌ها، خواست از نشر چشمه پرسیده شود. ناشر هم در این‌باره گفت، “زوال کلنل” تا کنون چندبار با اصلاحیه مواجه شده و دوباره برای بررسی رفته که قاعدتا باید تا کنون مجوز می‌گرفت؛ ولی درباره‌ی “طریق بسمل شدن” هنوز پاسخی نداده‌اند.

دولت‌آبادی نخستین‌بار در سال 83، درباره‌ی نوشتن درباره‌ی جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس به ایسنا گفته‌ بود: از نخستین شلیک‌های جنگی که به‌واقع بر ملت ما و بعد بر خود ملت عراق تحمیل شد، در اندیشه‌ی این بوده‌ام که باید اثری فراخور این واقعه‌ی عجیب بیافرینم.

“نون نوشتن” آخرین کتاب منتشرشده‌ی دولت‌آبادی است. این کتاب نقطه‌نظرات این داستان‌نویس پیشکسوت درباره‌ی نوشتن و تجربیاتش در طول سال‌های نویسندگی‌اش است که به شکل یادداشت‌های سالانه درباره‌ی کارهایی که کرده، از سوی نشر چشمه انتشار یافته است.

این داستان‌نویس که نگارش نمایش‌نامه‌هایی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد، متولد 10 مردادماه سال 1319 در دولت‌آباد سبزوار است.

 

سامان مقدم: طلسم اکران “صد سال به این سالها”

“صد سال به این سالها” که قرار بود بعد از “به رنگ ارغوان” اکران شود،  به گفته ی مرتضی شایسته قرار است  به زودی اکران شود.

این تهیه‌کننده گفت: منتظر اعلام معاونت سینمایی هستیم و فکر می‌کنم تا یک یا دو برنامه‌ آینده اکران، بتوانیم این فیلم را اکران کنیم.

“صد سال به این سالها” قرار بود بعد از “به رنگ ارغوان” اکران شود، اما براساس جلسه‌ی شورای صنفی نمایش در 23 فروردین ماه مطرح شد:“علیرغم آنکه فیلم سینمایی “به رنگ‌ ارغوان” از کف فروش افتاده است و بر حسب اظهارنظر نماینده اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم “ صد سال به این سالها ” فعلا”نمی‌تواند اکران گردد.”

و سرانجام “صد سال به این سالها” در آن مقطع زمانی اکران نشد و “آل” جایگزین این فیلم شد.

همان زمان علیرضا سجاد‌پور به ایسنا گفته بود: زمان جدید اکران “صد‌سال به این سال‌ها” به تهیه‌کننده اعلام خواهد شد.

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده بود:“فیلم‌هایی که رفع توقیف شده‌اند شرایط خاصی دارند و اکران آنها باید با معاونت سینمایی هماهنگ باشد و همان‌طور که برای “به رنگ ارغوان” و “تسویه‌حساب” این هماهنگی صورت گرفت، این اتفاق باید برای “صد‌سال به این سال‌ها” هم بیفتد.”

وی گفته بود: “ما هنوز زمان را برای اکران این فیلم مناسب نمی‌دانیم و باید زمان مناسب‌تری در نظر گرفته شود و این هماهنگی با تهیه‌کننده شده است و مشکل خاصی وجود ندارد و قطعا این فیلم اکران خواهد شد”

“صد سال به این سالها” به کارگردانی سامان مقدم، زندگی زنی به نام ایران را در3 دهه روایت می‌کند و در آن فاطمه معتمد آریا، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، هانیه توسلی، علی قربانزاده و علی شادمان به ایفا نقش می‌پردازند.

 

شمس لنگرودی: برترین تک‌بیت‌های ادبیات کهن          

شمس لنگرودی کتاب “روزی که برف سرخ ببارد” را شامل مجموعه‌ای از برترین تک‌بیت‌های ادبیات کهن به چاپ سپرد.

این شاعر در این کتاب بخشی از بهترین تک‌بیت‌های ادبیات کهن را که در طی چندین سال استخراج کرده، همراه با بازبینی و دوباره‌خوانی، منتشر می‌کند.

“روزی که برف سرخ ببارد” در حال حاضر، از سوی نشر مرکز در حال حروف‌چینی است.

به گفته‌ی شمس، عنوان کتاب برگرفته از این بیت صائب است که می‌گوید: روزی که برف سرخ ببارد از آسمان / بخت سیاه اهل هنر سبز می‌شود.

او می‌خواهد در این کتاب توجه را به سمت بیت‌هایی که در شعر ایران بوده؛ اما خیلی مورد توجه قرار نگرفته‌، منعطف کند.

این پژوهشگر که پیش‌تر نیز “گردباد شور جنون” (سبک هندی و کلیم کاشانی) را منتشر کرده، در کتاب جدیدش بیش‌تر به سراغ شاعران سبک هندی و مکتب وقوع رفته و به جمع‌آوری شاه‌بیت‌های آن‌ها پرداخته؛ شاعرانی همچون: صائب تبریزی، کلیم کاشانی، طالب آملی، غنی کشمیری، ناصرعلی سهرندی، عرفی شیرازی، ظهوری ترشیزی و بیدل دهلوی.

به اعتقاد شمس، حافظ و مولانا و شاعرانی از این دست از جمله شاعرانی هستند که همه آن‌ها را می‌خوانند و توجه به شعرشان زیاد است؛ بنابراین او در این کتاب به سراغ شاعران و شعرهای مغفول‌مانده رفته و به نوعی خواسته تا مخاطبان کتابش به خواندن این شعرها بپردازند.

 

بیژن ترقی : چاپ سوم کتاب خاطرات

“از پشت دیوارهای خاطره” (پنجاه سال خاطره در زمینه‌ی شعر و موسیقی) نوشته‌ی بیژن ترقی - شاعر و ترانه‌سرای فقید - که چاپ اول آن به سال 85 برمی‌گردد، به تازگی به چاپ سوم رسیده است.

این کتاب با بخش‌هایی همچون: سال‌شمار زندگی، نقش شاعر از دیدگاه شاعران و هنرمندان معاصر، در رهگذر شاعران، با طلیعه‌داران هنر موسیقی‌، خاطرات ایام سفر، مصاحبه‌ها، مقالات ادبی و خاطرات پراکنده همراه است.

کتاب “از پشت دیوارهای خاطره” همراه با تعدادی عکس در 408 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7500 تومان از سوی انتشارات بدرقه‌ی جاویدان منتشر شده است.

بیژن ترقی متولد سال ‌1308 بود و از ترانه‌هایش به برگ خزان، آتش کاروان، تک‌درخت، طاووس و سایه می‌توان اشاره کرد.

ترقی فعالیت ادبی خود را با استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، امیری فیروزکوهی، نیما یوشیج و شهریار آغاز کرده بود و با هنرمندان و آهنگسازان نامی روزگار خود چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، علی تجویدی، داریوش رفیعی و پرویز یاحقی همکاری نزدیک داشت.

این هنرمند پنجم اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سن 80سالگی درگذشت.

 

“فرهنگ آموزش” لغو مجوز و “فردوسی”، “رودکی” و “گلستانه” تذکر گرفتند

 بر اساس تصمیم امروز هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز یک نشریه لغو شد و 3 نشریه تذکر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، محمدعلی رامین دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات با اعلام این خبر گفت: در جلسه مورخ 31/3/89 این هیئت موضوع تخلفات نشریات مطرح و به شرح ذیل تصمیم‌گیری شد: مجوز فصلنامه “فرهنگ آموزش” به دلیل انتشار مطالب مخالف موازین اسلامی به استناد بند 1 ماده 6 قانون مطبوعات و تبصره ماده 11 آن قانون لغو شد.

وی افزود: به ماهنامه “فردوسی” به دلیل افترا به نهادها و ارگانهای نظام، انتشار مطالب خلاف واقع و عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی به استناد بندهای 8 و 11 ماده 6 و ماده 2 قانون مطبوعات تذکر داده شد و مقرر شد مراتب جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شود.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات اضافه کرد: به هفته‌نامه “رودکی” و ماهنامه “گلستانه” به دلیل عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی به استناد ماده 2 قانون مطبوعات تذکر داده شد.

 

ویژه‌نامه‌ی داستان‌نویسی گیلان در “ارمغان فرهنگی” 

شماره‌ی جدید مجله‌ی “ارمغان فرهنگی” ویژه‌ی داستان‌نویسی گیلان و با یادی از اکبر رادی منتشر شد.

شماره‌ی 11 و 12 « ارمغان فرهنگی” با بخش‌های داستان، نقد داستان، ترانه، شعر امروز ایران، ترجمه‌ی شعر جهان و نقد شعر همراه است.

به گفته‌ی داریوش معمار - سردبیر این نشریه - و آن‌طور که در سرمقاله هم به آن اشاره کرده، تاکنون دو ویژه‌نامه برای ادبیات داستانی گیلان در “چیستا” و “عصر پنج‌شنبه” منتشر شده و با توجه به اهمیت داستان‌نویسی این خطه، 22 مقاله و 30 داستان در “ارمغان فرهنگی” منتشر شده است که یکی از آن‌ها به معرفی داستان‌نویسی گیلان از ابتدا تا امروز می‌پردازد.

او ویژه‌نامه‌ی ادبیات داستانی گیلان را منبع مناسبی برای علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش عنوان کرد و متذکر شد: بخش مهمی از داستان‌نویسی ایران از گیلان شروع می‌شود، بخصوص داستان‌نویسی ایدئولوژیک و چهره‌های بسیار سرشناسی در عرصه‌ی داستان به این بخش از ایران تعلق دارند.

“ارمغان فرهنگی” در بخش ویژه‌نامه‌ی داستان گیلان با نام‌هایی همچون: بیژن نجدی، مجید دانش‌آراسته، حسن اصغری، محمدرضا پورجعفری، محمود طیاری، ناصر غیاثی، بهزاد موسایی، محمود بدرطالعی، بهناز علی‌پور گسکری، مهکامه رحیم‌زاده، حسن میرعابدینی و محمدرضا گودرزی همراه است.

از مطالب منتشرشده در بخش ترانه نیز نگاهی گذرا به ترانه‌ی منفی کشور در گفت‌وگو با چند ترانه‌سرای پاپ، فستیوال ترانه‌سرایی چه شد؟ و وقتی می‌گندیم، طبیعتا بریده می‌شویم، باور کنید! به همراه چند ترانه هستند.

همچنین در بخش ترجمه‌ی شعر جهان آثاری از: هنری چارلز بوکوفسکی، ویچسلاو ولادیمیر ایویچ ایگرونف، چارلز سیمیک، برین تاش، میخاییل لرمانتف و گریگوری کورسو و چند شعر از شاعران جوان آلمانی‌زبان ارائه شده‌اند.

چشم‌اندازی از شعر دهه‌ی هفتاد، دیگر نیازی به بندبازی نیست!، دگرنگری و زبان‌نگری در شعرهای باباچاهی و کوتاه پیرامون نوشتن و نویسندگی نیز از مطالب منتشرشده در بخش نقد شعرند.

“ارمغان فرهنگی” با مدیرمسؤولی محمدرضا سلاماتی در 95 صفحه منتشر شده است.