حالا دیگر او مشکل جمهوری اسلامی است

نویسنده

» گزارش نیوزویک درباره ماجرای شهرام امیری

مقامات امنیتی آمریکا قویا ادعای محقق ایرانی که گفته بود توسط ماموران مسلح دولت آمریکا ربوده و شکنجه شده است را رد کرد. چهار مقام امنیتی آمریکایی که نخواستند نامشان فاش بشود، اعلام کردند که شهرام امیری دانشمند اتمی ایران که به سفارت پاکستان در واشنگتن رفته است و خواستار بازگشت به ایران است، برخلاف میل اش توسط دولت آمریکا نگهداری نشده است و شکنجه نشده است.

امیری بیش از یک سال پیش در جریان سفر حج به عربستان مفقود شد. در شش هفته گذشته او سه پیام ویدئویی منتشر کرده است که او را در مقابل وب کم نشان می دهد. اولین ویدئو در روز 8 ژوئن روی یوتیوب گذاشته شد و در تلویزیون ایران هم به نمایش درآمد، و آخرین ویدئو روز 29 ژوئن در تلویزیون ایران پخش شد که در آن امیری ادعا کرده بود که ماموران آمریکایی او را در مدینه ربوده اند و به آمریکا منتقل کرده اند و او را تهدید و گاهی تشویق کرده اند که اطلاعات مربوط به ایران را در اختیارشان بگذارد. اما امیری در ویدئویی که چند ساعت بعد از ویدئوی اول در یوتیوب منتشر کرد گفت که در آمریکا زندگی خوبی دارد. مقامات آمریکایی فکر می کنند که تضاد بین دو ویدئو ممکن است بر اثر فشار مقامات ایرانی بر اعضای خانواده او باشد که در ایران مانده اند و او مسلما دلش برایشان تنگ شده است. مقامات آمریکایی به هیچ وجه قصد ندارند که مانع از بازگشت او به ایران بشوند.

یک مقام  ایرانی که نمی خواهد نامش در این مورد ذکر شود، تایید کرده است که خانواده او را تحت فشار گذاشته اند. اگرچه امیری دانشمند مهمی نبوده است، اما یک نفر در دولت آمریکا باعث شده است که به او ویزای آمریکا را بدهند. زمانی که او مفقود شد، ایران توجهی به این خبر نکرد اما حکومت تصمیم گرفت تا درس عبرتی به کسانی بدهد که به فکر فرار به خارج از ایران می افتند. خانواده امیری را تهدید کرده اند که اگر امیری  به ایران بازنگردد، آنها را می کشند و این یک پیام کاملا روشن برای کسانی است که در برنامه های اتمی و امنیتی ایران کار می کنند.

مقامات آمریکایی هرگز درمورد مفقود شدن امیری و ویدئو هایش اظهار نظر نکرده اند. عده ای از مقامات امنیتی آمریکا بطور خصوصی اعلام کرده اند که دولت آمریکا از قبل درباره امیری همه چیز را می دانسته. اوایل امسال، گزارش هایی دریافت شد مبنی بر اینکه امیری در آمریکا است. دو مقام آمریکایی گفته اند که غیرمحرمانه کردن این موضوع این پرسش را در ذهن می آورد که او اطلاعات خوبی درمورد برنامه های اتمی ایران داشته است و اطلاعات او بازتاب گزارش امنیت ملی سال 2007 آمریکا بود که با وجود طولانی شدن زمان آن، عاقبت تکمیل شد. اگرچه قرار بود این گزارش سال گذشته به پایان برسد اما مقامات آمریکایی می گویند که این کار  تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

در گزارش نیوزویک ژانویه و در گزارش سال 2007 سازمان امنیت ملی، نامی از شبکه های جاسوسی کشورهای دیگر مثل ام آی 6 انگلستان، بی ان دی آلمان و موساد اسرائیل، آورده نشده بود. برخلاف گزارش سال 2007، ایران در سال 2003 برنامه های اتمی اش را متوقف نکرده بود. اما در گزارش جدید قرار است  تفاوت اظهارات مراکز اطلاعاتی آمریکائی در این مورد که  ایران در پی ساخت بمب اتم است یا نه، رفع شود.

 سایر منابع اطلاعاتی معتقدند که ایران هنوز برای ساخت بمب اتم تصمیم نگرفته است. بطور مشخص آنچه امیری می تواند به این گزارش اضافه کند کاملا محرمانه است. اما مقامات آمریکایی می گویند که با وجود اینکه اطلاعات او می تواند مفید باشد، اما الزاما باعث تغییر در تصمیمات آمریکا نمی شود. در هر صورت مقامات آمریکایی معتقدند که امیری هر اطلاعات مفیدی را که داشته ، فاش کرده است.اگر او این نقشه را داشت که به ایران بازگردد این شک وجود دارد که او باید همه اسرار برنامه اتمی ایران را نزد خود نگه می داشت.

بعد از انتشار دو ویدئوی اول امیری، مقامات آمریکایی به این  نتیجه رسیدند که او برخلاف میل خود در آمریکا نمانده است و او تحت کنترل هیچ یک از ارگان های آمریکایی نبوده است. بعد از اینکه او روز سه شنبه به سفارت پاکستان در واشنگتن رفت، مقامات آمریکایی اعلام کردند که او آزاد است که به ایران بازگردد. یک مقام آمریکایی که موضوع امیری را دنبال می کند، گفت که اقدامات امیری، مثل انتشار ویدئو و رفتن به دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران نشان می دهد که او برخلاف میل اش به آمریکا نیامده است. او می گوید:« امیری آزادانه به آمریکا آمده است، در اینجا آزادانه زندگی کرده است و تصمیم گرفته است که به ایران بازگردد. آمریکا مانع او نخواهد شد. او می تواند هر داستانی که دلش می خواهد بسازد اما دلیل نمی شود که این داستان واقعیت داشته باشد.»

یک مقام آمریکایی دیگر می گوید:« حالا شهرام امیری مشکل ایران است.»

 

نیوزویک، 13 ژوئیه