از پرداخت هیچ هزینه‌ای باکی نداریم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمایت دانشجویان از موسوی و کروبی

امروز و همزمان با روز دانشجو، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور و نهادهای مختلف دانشجویی، با صدور بیانیه های مختلف، از همکلاسی های خود خواستند برای حضور در برنامه هایی که به مناسبت روز دانشجو برگزار می شود، حضور فعال داشته باشند.در مراسمی هم که روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، عده ای از دانشجویان، با سر دادن شعار و تجمع، اعتراض خود را به روند جاری در دانشگاه ها نشان دادند.

به گفته شاهدان عینی این مراسم در حالی برگزار شد که اطراف در اصلی دانشگاه تهران با برزنت پوشیده شده بود و نیروهای امنیتی و لباس شخصی دور تا دور دانشگاه تهران و خیابان شانزدهم آذر را محاصره کرده بودند.

در مراسمی که روز گذشته به دعوت طیف سنتی انجمن اسلامی دانشگاه تهران، در تالار شهید چمران دانشکده فنی برگزار شد، نیروهای امنیتی و پلیس به همراه گارد و حراست دانشگاه از صبح دانشگاه تهران را به محاصره و کنترل شدید خود درآوردند، با گماشتن  نگهبانان گارد دانشگاه در ورودی ها، اقدام به کنترل ورود و خروج دانشجویان و چک کردن کارت های دانشجویی پرداختند و از ورود برخی از فعالان دانشجویی، ممانعت به عمل آوردند.

یکی از حاضران در این مراسم به “روز” گفت:“کنترل بسیار شدیدی روی دانشجویان وجود داشت. نیروهای حراست مانع از حضور بسیاری از فعالان دانشجویی در مراسم شدند. از سوی دیگر خیلی از بچه ها نیز در روزهای گذشته تهدید شده بودند که به هیچ وجه در دانشگاه حضور نداشته باشند. گرچه حضور نیروهای امنیتی نسبت به سال گذشته در محوطه دانشگاه کمتر بود، اما حراست دانشگاه حضور پررنگی در دانشگاه داشت.”

از طرف دیگر برخی از حاضران در مراسم به “روز” گفته اند که نیروهای حراست، بعد از اتمام مراسم، دانشجویان را به خارج از دانشگاه هدایت کردند و به آن ها اجازه حضور در صحن دانشگاه را ندادند. محوطه بیرون دانشگاه نیز شاهد حضور پرتعداد ماموران گارد ویژه و پلیس ضدشورش بود.

 

بیانیه شورای تهران دفتر تحکیم

در آستانه ۱۶ آذر، شورای تهران دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای از عموم دانشجویان برای برگزاری هر چه با شکوه تر این مراسم دعوت کرد.

دفتر تحکیم وحدت با اشاره به سابقه ۱۶ آذر و تداوم فعالیت های آزادیخواهانه جنبش دانشجویی ایران در طول بیش از نیم قرن اخیر، از فضای امنیتی حاکم بر کشور و در پی آن بازداشت گسترده فعالین سیاسی و دانشجویی  انتقاد کرده است.

دفتر تحکیم وحدت به هزینه‌های فراوان وارد شده بر جامعه دانشگاهی اشاره و از رسانه ها به دلیل کم توجهی به هزینه های بسیار بر دانشجویان و جنبش دانشجویی، انتقاد کرده است. در این بیانیه همچنین به برگزاری نشست اخیر دفتر تحکیم وحدت و تحرک انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در آستانه ۱۶ آذر امسال و تداوم حیات این تشکل دانشجویی پرداخته شده است.

این اتحادیه دانشجویی همچنین خفقان موجود در کشور، سرکوب اعتراضات مردمی، شکنجه فعالین سیاسی و دانشجویی، ادامه بازداشت دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی و همچنین ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری را محکوم کرده است. دفتر تحکیم وحدت در ادامه از اوج گیری ناامنی در کشور و وقوع حوادثی همچون گسترده‌تر شدن جرائم و جنایات اجتماعی، بمب گذاری و ترور ابراز نگرانی کرده و از نهادهای مسئول برگزاری نظم و امنیت در کشور به شدت انتقاد کرده است.

در قسمت دیگری از این بیانیه، دفتر تحکیم وحدت حمایت قاطع خود از “آقایان کروبی و موسوی را در مقابل کارزارهای بدون پشتوانه اقتدارگرایان بر علیه ایشان” که به نام دانشجویان انجام می گیرد، اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده است: “این روزها در حالی به ۱۶ آذر نزدیک می شویم که تازیانه و ترکه پیر و فرتوت استبداد بر پیکر جوان و دشنه آجین دانشگاه همچنان می تازد. روند اخراج دانشجویان کم بود، اخراج اساتید منتقد نیز بدان افزوده شده است. ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان و ستاره دار کردن آنان به همراه صدور احکام تعلیق از تحصیل به روالی عادی در دستگاه حاکمیت برای حذف مخالفین و منتقدین بدل شده است. هم اکنون ده ها دانشجو از جمله محسن برزگر و سیاوش حاتم، اعضای دفتر تحکیم وحدت، اسیر محبس و زندان هستند و سنگین ترین احکام زندان برای فعالان سرشناس دانشجویی چون بهاره هدایت، میلاد اسدی، ضیا نبوی، مجید توکلی، مجید دری، حسن اسدی، علی ملیحی، مهدی خدایی و… صادر شده است. در کنار یاران دبستانی مان، اساتید منتقدی چون دکتر محسن میردامادی و دکتر داوود سلیمانی و دیگران در حال تحمل حبس ظالمانه خود هستند.”

این بیانیه همچنین با اشاره به برخوردها با زندانیان سیاسی، آورده است: “گویی که جنایت هایی چون مرگ اکبر محمدی و قتل زهرا بنی یعقوب، کیانوش آسا، ندا آقا سلطان، محسن روح الامینی، اشکان سهرابی، امیر جوادی فر، یعقوب بروایه، محمد پرنداخ و… هرگز روی نداده است. شرح شکنجه های دانشجویان و زندانیانی چون احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، حمزه کرمی، محسن امین زاده، عبدالرضا تاجیک و دیگران، که قلب هر انسانی را به درد می آورد، در حالی از سوی مسئولان قضا تکذیب می شود که سابق بر این شرح شکنجه دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پروژه جعل نشریات دانشجویی نیز در ابتدا توسط همین مقامات تکذیب گردید. ولی بعدها همگی آنان توسط دادگاهی بی طرف از اتهامات خود تبرئه شدند. متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که در طول سالیان اخیر ضرب و شتم فعالین سیاسی و دانشجویی برای اخذ اعترافات دروغین و پرونده سازی برای ایشان به دست افراد ثابتی انجام شده است.”

 

بیانیه دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین

دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین هم با صدور فراخوان ها و بیانیه ها در روز شانزده هم آذر ماه اعلام تجمع کردند.

این فراخوان‌ها که پیش از این به طور گسترده‌ای در سطح دانشگاه توزیع شده خبر از برگزاری تجمع اعتراضی این دانشجویان در ساعت ده صبح امروز می‌دهد. سال گذشته هم این دانشجویان تجمعات مختلفی در دانشگاه ها برگزار کرده بودند.

دانشجویان دانشگاه ازاد قزوین دربیانیه خود آورده اند: “دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین بارها با تجمعات پرشور و تاریخی خود در سال گذشته و تقدیم دو شهید به پیشگاه ملت ایران ثابت کردند که دانشگاه زنده است و در راه زنده نگهداشتن آن از پرداخت هیچ هزینه ای ولو خون خود باکی نخواهند داشت.”

 این دانشجویان با اشاره به بازداشت های دانشجویان در یک سال گذشته، آورده اند: “امروز بسیاری از دوستان و عزیزانمان در زندان های سراسر کشور محصورند. «مهدی خدایی»، «فرزاد اسلامی»، «علی ملیحی»، «حسن اسدی زید آبادی» و «میلاد اسدی» و… در زندان روزگار می گذرانند. دانشگاه بیش از هر زمان دیگری آماج حملات دیکتاتورها و مستبدین قرار گرفته تا شاید بتوانند صدای معترض ما دانشجویان را خاموش کنند. ولی زهی خیال باطل.”

این بیانیه اضافه کرده است: “دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین بارها با تجمعات پرشور و تاریخی خود در سال گذشته و تقدیم دو شهید به پیشگاه ملت ایران ثابت کردند که دانشگاه زنده است و در راه زنده نگهداشتن آن از پرداخت هیچ هزینه ای ولو خون خود باکی نخواهند داشت. تجمعات پرشکوه ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و ۲۲ آذرماه سال گذشته از یادها نخواهد رفت. هنوز خاک پاک این سرزمین از خون امیرها و اشکان‌ها رنگین است و هنوز دیواری های اوین از فریاد آزادگان در بند ما می‌لرزد!”