مشایی؛ ابوالمشاغل نفرین شده

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» شغل هجدهم پدر زنِ پسرِ احمدی نژاد

اسفندیار رحیم مشایی، هجدهمین سمت خود در دولت احمدی نژاد را نیز دریافت کرد و به سمت “نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه” منصوب شد.پست جدید مشایی در شرایطی به او واگذار می شود که سایت اصولگرای جهان از لعن و نفرین هر شب رئیس دفتر محبوب احمدی نژاد در مراسم ویژه ماه رمضان در مسجد ارگ تهران خبر داده است.

رئیس دولت دهم طی حکمی، رئیس دفتر خود را با حفظ تمام سمت های قبلیش به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه منصوب کرد.در حکم احمدی نژاد برای مشایی، او “انسانی فداکار، مومن و مورد اطمینان کامل” خطاب و ابراز امیدواری شده تا “با همراهی همه همکاران و با توکل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب الامر(عج) همچون گذشته در تلاش برای خدمتگزاری به ملت بزرگ و نظام ولایی جمهوری اسلامی موفق و سربلند باشد.”

پست جدید رحیم مشایی در دولت اصولگرا در شرایطی به او واگذار شده که انتقادات اصولگرایان و محافظه کاران سنتی علیه این چهره نزدیک به احمدی نژاد در روزهای گذشته و به دنبال سخنان جنجالی او درباره مکتب ایران و مکتب اسلام به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

انتقاداتی که طی آنها بلندپایه ترین مقام نیروهای مسلح ایران، رئیس دفتر احمدی نژاد را متهم به بیان گفته هایی خلاف امنیت ملی کرد و برخی از روحانیون ارشد حکومتی نیز به بهانه آن خواستار برخورد با مشایی شدند.

دامنه این انتقادات تا آنجا بالا گرفت که دو تن از مداحان مشهور ایران که از مداحان مورد علاقه و عنایت آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هستند، طی سخنانی عمومی با تشبیه مشایی به “آلت تناسلی مردانه”، او را مورد شدیدترین تهدیدات قرار دادند.

با وجود تمام این اعتراضات، احمدی نژاد به حمایت قاطع از او پرداخت و هفته گذشته در جمع خبرنگاران برای چندمین بار تاکید کرد که: “سخنان مشایی، موضع دولت است.”

این در حالی است که برخی سایت های خبری اصولگرایان طی روزهای اخیر از اعتراض تعدادی از وزرای کابینه احمدی نژاد به اظهارات اخیر مشایی در جلسه دوشنبه گذشته هیات دولت و وقوع درگیری لفظی در کابینه به این دلیل هم خبر داده اند.

انتصاب مشایی به سمت جدید خود در شرایطی صورت گرفت که وی پیش از این و هم اکنون حداقل 16 شغل و سمت دیگر را نیز در دولت های نهم و دهم با تایید احمدی نژاد در اختیار داشته است.

این مشاغل به جز نمایندگی ویژه احمدی نژاد در امور خاورمیانه، رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نمایندگی ویژه رئیس جمهور جهت تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای اختیارات هیات وزیران در امور نفت، ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت، ریاست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری، مسئول انتصاب مدیر عامل صندوق مهر امام رضا، مسئول کنترل و نظارت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور، رئیس کارگروه زیارت و فرهنگ رضوی، رییس کمیته ‏عالی در مورد طرح خط لوله گاز ایران – پاکستان – هند، جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن، عضو کمیسیون اقتصادی دولت و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور بوده اند.

همچنین احمدی نژاد طی حکمی پس از تنفیذ خود به عنوان رئیس دولت دهم، مشایی را به سمت معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد که این مسئله با اعتراض گسترده مراجع تقلید، روحانیون، اصولگرایان و حتی حامیان احمدی نژاد روبرو شد اما با بی اعتنایی رئیس دولت به این اعتراضات، در نهایت آیت الله خامنه ای، با صدور حکمی خواستار ابطال این سمت شد.

 

آمین مردم پس از نفرین مشایی

 

انتصاب مشایی به سمت نماینده ویژه احمدی نژاد در امور خاورمیانه که به علت دیدگاه های او درباره دوستی با مردم اسرائیل از هم اکنون، حساسیت اصولگرایان و محافظه کاران سنتی را برانگیخته است، پس از آن صورت گرفت که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار چند روز پیش خود با دانشجویان بسیجی، سخنان جنجال برانگیز مشایی درباره مکتب ایران و مکتب اسلام را “مسئله اصلی کشور” ندانست.

این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند پست جدید مشایی در حوزه خاورمیانه به گونه ای است که احتمال نفوذ او و در نتیجه دولت احمدی نژاد را در سیاست گذاری های کلان شخص رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه ها افزایش می دهد.

اسفندیار رحیم مشایی در شرایطی به عنوان نماینده ویژه احمدی نژاد در امور خاورمیانه منصوب شده که سایت اصولگرای جهان از لعن و نفرین هر شب او توسط حاج منصور ارضی (مداح مورد علاقه آیت الله خامنه ای) و شرکت کنندگان در مجالس مداحی و روضه خوانی او خبر داده است.

این سایت همچنین خبر داده که لعن و نفرین مشایی توسط حاج منصور با “تکبیر و آمین مردم” همراه بوده است.

به گزارش جهان، منصور ارضی اخیرا با اشاره به اظهارات علی اکبر جوانفکر (یکی از مشاوران احمدی نژاد) در برنامه دیروز، امروز، فردا که گفته بود مخالفان مشائی فقط افراد سیاسی با اغراض سیاسی هستند، این سخنان را شبیه به اظهارات ازهاری، پیش از انقلاب دانست که اعتراض مردم به رژیم شاهنشاهی را نوار خوانده بود.

 

مشایی و آفتابه های مسجد شاه

 

همزمان یکی از سایت های خبری دیگر اصولگرایان نیز خبر از برکناری مدیرعامل شرکت سایپا پرس به دستور مشایی و به علت نزدیکی با حاج منصور داده است.

سایت صراط نوشته: “در حالیکه در مراسم شب های ماه رمضان در مسجد ارگ تهران حاج منصور ارضی انتقادات تندی را علیه اسفندیار رحیم مشایی مطرح کرده و به صحبت ها و مواضع وی به شدت معترض شده بود از گوشه و کنار خبر می رسد مشایی و یارانش بیکار ننشسته و در پی پاسخ به انتقادات حاج منصور ارضی بوسیله عزل نزدیکان وی از سمت های خود هستند.”

این سایت سپس مدیرعامل برکنار شده شرکت سایپا پرس را “برادر داماد منصور ارضی” معرفی کرده و نوشته است: “شنیده می شود یکی از نزدیکان رئیس دفتر رئیس جمهور به مدیر عامل شرکت سایپا پرس پیغام داده است که تا عزل نشده از سمت خود کناره گیری کند ! وی دلیل عزل مدیر عامل سایپا پرس را نزدیکی به حاج منصور ارضی اعلام کرده و این واکنش را پاسخی به اظهارات این مداح مشهور علیه مشایی دانسته است.”

سایت صراط در عین حال توضیح نداده است که برادر داماد منصور ارضی پیش از این بنا بر کدام سابقه و تخصص، مسئولیت این شرکت عظیم صنعتی را بر عهده گرفته بود.

همچنین سایت آتی نیوز، یکی دیگر از سایت های خبری نزدیک به اصولگرایان نیز برکناری علی محمد قلی ها، مدیرعامل شرکت سایپا پرس را “تلاش اطرافیان مشایی برای ساکت کردن حاج منصور” دانسته و نوشته است: “بدنبال برکناری بسیاری از نزدیکان رئیس جمهور و حتی برخی از وزرای دولت نهم به علت مخالفت با مشائی ظاهرا این تغییر و تحولات همچنان ادامه داشته و معاون رئیس جمهور در شورای ایرانیان خارج از کشور دست از سر مخالفان خود بر نمی دارد .”

این گزارش می افزاید: “مشائی که خود قدرت پاسخگویی و مقابله با حاج منصور ارضی را ندارد در اقدامی عجیب و مذبوحانه تلاش دارد با عزل یکی از نزدیکان وی که مدیر عامل یکی از مهمترین شرکت های گروه خودرو سازی سایپا می باشد اقدام به انتقام گیری و حق السکوت گرفتن از این مداح بزرگ و معروف نماید.”

به گزارش سایت جهان، منصور ارضی که پیش از این به احمدی نژاد هشدار داده بود در صورت برکنار کردن مشایی، خودش او را آدم می کند، در واکنش به برکناری برادر دامادش از مدیرعاملی سایپا پرس توسط رحیم مشایی، گفته است: “چرا باید این همه پست و مسئولیت به وی داده شود؟ فقط مانده که مشایی مسئولیت آفتابه های مسجد شاه را هم بگیرد!”

اسفندیار رحیم مشایی در شرایطی به ابوالمشاغل دولت احمدی نژاد مشهور شده که پیش از او، این لقب از سوی محافل خبری و سیاسی و حتی برخی نمایندگان اصولگرای مجلس به “غلامحسین الهام” اعطا شده بود.