هماهنگی نهادهای نظامی با وزارت علوم

نویسنده
نازنین کامدار

» نشست مشترک بسیج با روسای جدید دانشگاه ها

همزمان با افزایش اعتراض ها به موج پاکسازی روسای دانشگاه ها، روز گذشته علی فضلی، فرمانده سابق سپاه تهران و یکی از اصلی ترین فرماندهان سرکوب اعتراضات در سال گذشته هم که اکنون قائم مقام سردار نقدی است، با عواملی که به تازگی به عنوان “روسای دانشگاه” از سوی کامران دانشجو منصوب شده اند دیدار  کرد تا به این ترتیب هماهنگی نهادهای شبه نظامی و امنیتی با وزارت علوم دولت احمدنژاد در آستانه سال تحصیلی را نشان دهد.

موج تصفیه و پاکسازی روسای دانشگاه ها که در هفته های گذشته به اوج خود رسیده، بنا به برآورد نهاد های مستقل دانشجویی شامل بیش از ۲۰ دانشگاه  در سراسر شده است. در این میان، برخی از نمایندگان و راهیافتگان به مجلس، نسبت به این پاکسازی ابراز نگرانی کرده و از بررسی روند آن در پارلمان سخن گفته اند. بنا به گزارش ایلنا، قرار است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در روزهای آینده موضوع بازنشستگی اساتید و تغییر رؤسای دانشگاه‌ها را با حضور کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی کند.

گفتنی است، علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که ماه گذشته در تجمع عوامل بسیجی که با هدایت حمید رسایی در برابر ساختمان مجلس تجمع کرده بودند، مورد اهانت قرار گرفت و لباس شخصی های تجمع کننده در برابر مجلس خواستار استعفای وی شدند.

او که یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است، در آخرین اظهار نظر خود درباره تغییر روسای دانشگاه ها به خبرگزاری مهر گفته است: “اگر به همین راحتی فردی بر اساس سلیقه شخصی کنار گذاشته شود در آینده هیچ فرد توانمندی حاضر نمی شود تحقیق را رها کرده و ریاست یک مرکز دانشگاهی را برعهده گیرد”. 

علاوه بر این، آنطور که خبرگزاری های داخلی گزارش داده اند در مراسم موسوم به جلسه مشترک دولت و مجلس که در ابتدای این هفته برگزار شد، غلامعلی حدادعادل، راهیافته محافظه کار تهران به مجلس که با احمدی نژاد نیز همسو محسوب می شود، از تغییر ناگهانی رئیس دانشگاه صنعتی شریف ابراز تعجب کرده و گفته است: “تغییر آقای سهراب پور بنده را شوکه کرده است”.

سخنان این راهیافته به مجلس موجب شد تا رسانه های افراطی نزدیک به محافل امنیتی و دولتی نیز که تا پیش از آن هرگونه اخبار انتقادی از موج پاکسازی را سانسور می کردند، به ماجرای تغییر گسترده روسای دانشگاه های کشور ورود پیدا کنند.

در میان این رسانه ها، خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی وابسته است، با  فردی به نام محمد خواجه سروری  به عنوان معاون فرهنگی وزیر علوم گفت و گو کرده و به نقل از وی آورده است: “تغییر روسای دانشگاه‌ها در فصل تابستان انجام ‌شده تا در روند فعالیت‌های آموزشی و اجرایی دانشگاه‌ها خللی ایجاد نشود و شاید همین تعویض‌ها در فاصله زمانی کوتاه، این شائبه را برای برخی افراد به‌وجود آورده است که موجی برای تغییر ریاست همه دانشگاه‌ها شکل گرفته، این موضوع به‌هیچ‌وجه، صحت ندارد”.

سخنان خواجه سروری که پیش از این معاون روح الله حسینیان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بوده است، در پاسخ به محمد تقی بطحایی، رئیس معزول دانشگاه خواجه نصیر ابراز شده که هفته گذشته در واکنش به برکناری خود از “صدور دستور تغییر روسای دانشگاه از بالا” خبر داده بود. 

بنا به گزارش دانشجونیوز، محمد تقی بطحایی که تا چند روز پیش رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بود پس از بازگشت از حج عمره به وزارت علوم دعوت شد تا به وی اعلام شود “طی تصمیمی از بالا که برای اغلب دانشگاه ها نیز گرفته شده است” فرد دیگری عهده دار مسئولیت دانشگاه خواجه نصیر می شود.

وی به خبرگزاری مهر گفته است: “وقتی از حج عمره بازگشتم، دعوت کردند به وزارتخانه بروم. معاون آموزشی وزیر از قول وزیر علوم در ضمن مطرح کردن تصمیمی که برای تغییر رئیس دانشگاه خواجه نصیر گرفته شده بود عنوان کرد این یک تصمیم کلی است که برای اغلب دانشگاه ها گرفته شده تا یک نیروی جدید با توان بهتر بتواند دانشگاه ها را جلو ببرد.”

آنطور که مهر گزارش داده، وی در پاسخ به اینکه “چه عواملی به عنوان اهداف این تغییر مطرح شده”، افزوده است: “با توجه به اینکه معاون آموزشی وزیر عنوان کرد تغییر رئیس اغلب دانشگاه ها یک تصمیم کلی است و از بالا گرفته شده لذا حتما یک اقدام برنامه ریزی شده است و امیدواریم این برنامه به نفع دانشگاه باشد.”

 سخنان وی موجب شد تا وزارت علوم روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه ای “کسب دستور از بالا” و “برنامه ریزی برای تغییر روسای دانشگاه ها” را تکذیب کند.

در اطلاعیه وزارت علوم آمده است: “بیان این مطلب از طرف نامبرده که تغییر روسای دانشگاه ها یک تصمیم کلی است و از بالا گرفته شده، تکذیب می شود”.

گفتنی است منظور وزارت علوم از “نامبرده”، رئیس تازه برکنار شده دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است.

همچنین روز دوشنبه، فرهاد دانشجو، برادر وزیر علوم دولت احمدی نژاد درباره موج پاکسازی روسای دانشگاه با ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت گفت و گو کرده اما بر خلاف بیانیه وزارت علوم از “برنامه ریزی برای تغییر روسای دانشگاه” سخن گفته است.

وی می گوید: “روند تغییر روسای دانشگاه ها در یک مسیر منطقی به جلو رفته و برخی از این تغییرات به دلیل اتمام دوره چهارساله مسوولیت افراد بوده است”.

یک استاد برکنار شده دانشگاه در این مورد به روز گفت: “بسیاری از افرادی که در هفته های اخیر برکنار شده اند، از چهره های محافظه کار و مخالف اصلاحات بوده اند و به یک معنا می توان آنها را نیروهای مورد اعتماد حکومت دانست. اما طیف جدیدی که به عنوان رئیس دانشگاه و به قول بطحایی از بالا منصوب شده اند، به نظر می رسد با هدف تامین نظر نهادهای امنیتی برای کنترل فضای دانشگاه ها انتخاب شده اند. در واقع دولت احمدی نژاد در این تصفیه و پاکسازی کوشیده است  مهره های همسو تر را بر سر کار بیاورد”.

روزنامه همشری، ارگان شهرداری تهران نیز روز گذشته در گزارشی به بررسی انتصاب های جدید پرداخته و در انتهای گزارش خود نوشته است: “از تغییرات ایجاد شده در سطح روسای دانشگاه‌ها و سخنان وزیر علوم به این نتیجه می‌رسیم که کامران دانشجو به این جمع‌بندی رسیده که باید روسای دانشگاه‌ها تغییر کنند. اینکه اکنون چه شده که این ضرورت بیش از پیش احساس شده، موضوعی است که باید وزیر علوم به آن پاسخ دهد”.

این درحالی است که پاسخ این پرسش را پیش از وزیر علوم، فرمانده سرکوب اعتراضات سال گذشته و معاون کنونی تشکیلات شبه نظامی بسیج داده اند.

بنا به گزارش ایسنا، علی فضلی، فرمانده سابق عملیات سرکوب و معاون کنونی محمدرضا نقدی، روز گذشته در نشستی به نام “نشست مشترک روسای دانشگاه های تهران و مسئولان بسیج دانشجویی” شرکت کرده و در جمع منصوبین جدید به عنوان رئیس دانشگاه گفته است: “ما به اساتید و روسای دانشگاه‌های مان باور و ایمان داریم و در این راستا در سخت‌ترین عرصه که سال گذشته بود و دانشگاه‌ها می‌توانست کانون حوادث بزرگی باشد ولی روسای دانشگاه‌های ما کوچکترین اقدام را هم هدایت کردند و بار امنیتی نظام را به حداقل رساندند و امیدوارم نیروهای تازه نفس نیز چنین کنند”.

وی خطاب به منصوبین جدید گفته است: “شما این افتخار را داشته‌اید که در حادثه فتنه سال گذشته نمره قبولی بگیرید”.

این عنصر امنیتی خطاب به منصوبین خود به عنوان روسای بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران نیز گفته است: “با توجه به اینکه آقا بحث شناسایی اساتید ارزشی و ایجاد ارتباط عمیق با آن‌ها را مورد توجه قرار دادند باید گفت پیدا کردن اساتید ارزشی کار شما دانشجویان است. شما دانشجویان عزیز قدر اساتید و روسای دانشگاه‌های استان تهران را بدانید”.