انتظار رفتارجوانمردانه از وزیر نداشتم

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» رییس فدراسیون برکنار شده استعفا نداد، ممنوع الخروج شد

خبرگزاری دانشجویان ایران عصر دیروز اعلام کرد که احمد دنیامالی، رییس برکنار شده فدراسیون قایقرانی ممنوع الخروج شده است.

برکناری او از سوی محمد عباسی، وزیر ورزش دولت محمود احمدی نژاد، از دیدگاه فدراسیون بین المللی این رشته و کمیته بین المللی المپیک اقدامی غیرقانونی بوده و دنیامالی با حمایت ملی پوشان قایقرانی حاضر به استعفای اجباری برای قانونی کردن حرکت وزیر نشده است. ولی سرانجام او با توصیه محمد عباسی و حکمی عجیب و غیرمنتظره ممنوع الخروج شد.

در حالی که دنیا مالی هنوز از دید مراجع بین المللی، رییس فدراسیون قایقرانی ایران است و ورزش ایران به دلیل دخالت دولت در امور فدراسیونها به محرومیت جهانی تهدید شده، وی به خبرنگاران گفت: “انتظار رفتار جوانمردانه از تیمی که امروز در وزارت ورزش و جوانان حاکم است را ندارم، به همین دلیل برخورد آدم‌هایی که در چارچوب حرکت نمی‌کنند و من را ممنوع الخروج کرده‌اند، خیلی غیر مترقبه نبود.”

اوافزود: “پیش از این دوستانم به من هشدار داده بودند که در نهایت قضیه به اینجا می‌رسد. من هم با علم بر این که ممکن است ممنوع الخروج شوم، پیش رفتم. شاید خیری در این کار است. شاید امثال من آسیب ببینند، ولی نباید انسان از آرمانش دست بکشد.”

به گفته دنیامالی تاکنون وزارت ورزش دو بار از او شکایت کرده است، بار نخست به اتهام دو شغله بودن ممنوع الخروج شد. دیروز هم احضاریه دیگری بدستش رسید که به دلیل تصرف در اموال عمومی مورد شکایت قرار گرفت و باید در دادگاهی که در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۸ کارکنان دولت برگزار می‌شود، حضور پیدا کند.

او توضیح داده است که در فرودگاه بدون این که هیچ حکمی وجود داشته و یا بازپرسی یا تفهیم اتهام شده باشد، ممنوع الخروج شده است!

دنیامالی در مورد این که آیا دو شغله بودن می تواند دلیل کافی برای ممنوع الخروج شدن وی باشد به ایسنا گفت: “آقایان می‌توانند و این کارها را انجام می‌دهند!”

 

دنیامالی: وزیر لجبازی می کند!

پیش از این در مورد ادعای محمد عباسی که “هیچ کار غیرقانونی در برکناری روسای فدراسیون‌ها انجام نداده است”، ایسنا با عنوان بالا از زبان رییس برکنار شده نوشت: “این که عباسی دیگران را متهم می‌کند و نگاه تحلیل گرانه‌ ای ندارد به این معنی است که ناراحت است و دارد انفعالی برخورد می‌کند. مطرح شدن این بحث‌ها از سوی وزیر ورزش و جوانان خیلی نمی ‌تواند قابلیت دفاع داشته باشد… متهم کردن دیگران و بیان کردن این مطلب که مجامع جهانی بیکار ننشسته‌اند تا دیگران دستورات و اطلاعات را به آنها بدهند، فرار رو به جلوی وزیر است. این برخورد را در چهار ـ پنج ماه گذشته از وزیر دیده‌ایم. ایشان با لجاجتی که به خرج دادند ورزش را به شدت به مرز بحران نزدیک کردند. اگر این روال ادامه پیدا کند شرایط خیلی بدتر هم خواهد شد.”

این روزها در محافل ورزشی ایران صحبت از این است که ممنوع الخروج شدن احمد دنیامالی نخستین زهرچشم از دیگر روسایی است که اگر تا پیش از انتخابات کمیته ملی المپیک حاضر به کناره گیری نشوند در نخستین گام ممنوع الخروج خواهند شد.

از دید ناظران سیاسی در آخرین ماههای عمر دولت، تلاش برای ادامه نفوذ در زمینه پرهوادار ورزش، و داشتن کرسی های کمیته ملی المپیک با آرای روسای فدراسیون ها، منظور اصلی تیم احمدی نژاد است.