بمب اتمی ضامن بقای نظام

نویسنده

» تحلیل دی ولت:

جمهوری اسلامی درحال ساخت بمب اتمی است تا از آن به عنوان یک عامل بازدارنده استفاده کند. حکومت تهران نه تنها به کشورهای غربی اطمینان ندارد، بلکه نسبت به دیگر کشورهای پرقدرت نیز ظنین است. 

طبق برآوردهای یک کارشناس، جمهوری اسلامی نه با اعمال تحریم و نه با رویکردهای دیپلماتیک از دستیابی به تسلیحات هسته ای رویگردان نخواهد شد.

مهدی خلجی، از اعضای  مؤسسه سیاست خاورنزدیک در واشنگتن، در این خصوص به روزنامه هارتص گفت: “ازنظر سران حکومت تهران، سلاح اتمی ضامن بقای نظام و حفظ سیاستی است که علیه غرب پیش گرفته اند.“ 

فرزند یکی از روحانیون نیز در این خصوص معتقد است “هیچ شانسی وجود ندارد که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ازطریق اعمال تحریم و مجازات و یا با استفاده از شیوه های مذاکره متوقف شود.”

ازنظر کارشناسان، رهبر جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای براین باور است که کشورهای غربی قصد سرنگون کردن حکومت اسلامی را دارند.

 

مصالحه به قصد فریب

خامنه ای حتی پیشنهادات سازش پذیری را با رییس جمهور باراک اوباما، صرفاً برای فریبکاری، مطرح کرد. سران جمهوری اسلامی به دیگر کشورها نیز اطمینان ندارند: عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و حتی چین و روسیه.

جمهوری اسلامی چنان منزوی شده که اکنون سرانش متقاعد شده اند تنها یک برنامه هسته ای می تواند آنها را از حمله خارجی در امان نگاه دارد.

گزارش آژانس اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران در نوامبر ۲۰۱۱ به ۱۵۱ کشور عضو تسلیم گردید. در این گزارش کاملاً فنی ۲۵ صفحه با جزئیات کامل درباره برنامه تسلیحات اتمی مشکوک جمهوری اسلامی آورده شده است.

ازنظر خلجی، در جمهوری اسلامی هیچ کس به استفاده از بمب اتمی فکر نمی کند. تنها هدف این است که یک موقعیت برتر در منطقه به دست آورند. درواقع استفاده ایران از سلاح اتمی یک نوع خودکشی است.

ازطرف دیگر، سران حکومت تهران به این نیز فکر نمی کنند که اسراییل به ایران حمله خواهد کرد. اسراییل به خوبی می داند که بهای چنین اقدامی بسیار بالاست و هیچ کس قادر به پذیرش مسؤولیت آن نیست.

 

طرفداری مردم از حکومت

بی شک بحث حمله نظامی به ایران توسط اسراییل و متحدانش مردود است، همان طور که بارها نیز چنین اقدامی ازسوی جامعه بین الملل و دیگر کشورهای غربی تقبیح شده.

ولی به عقیده این کارشناس، در صورت وقوع چنین حمله ای، مردم ایران به طرفداری از حکومت خود برخواهند خاست. درحال حاضر هم جنگ و هم صلح برای سران حکومت جمهوری اسلامی خطرناک است.

به همین دلیل، خامنه ای درتلاش است تا شرایطی را به وجود آورد که نه شبیه جنگ باشد و نه شبیه صلح. خلجی می گوید: “خامنه ای ایران را به سوی یک «دیکتاتوری کلاسیک» پیش می برد.”

منبع: دی ولت، ۱۹ دسامبر