سریال روز♦ تلویزیون

نویسنده
مهدی کیانیان

سریال “خانه شش در” محصول شبکه اصفهان، دوشنبه ها ساعت 21 بوقت تهران از شبکه دوم سیما پخش می شود. نگاهی داریم به این سریال روز.

kianian1.jpg

نگاهی به مجموعه خانه شش در

سطحی و خطی

تهیه کننده: حسن اکلیلی، نویسنده: حسین حشمتی، کارگردان: مجید جوانمرد، مدیرفیلمبرداری: ابوالفضل اقوام کرباسی، طراح چهره پردازی: فضل ا… فدائی، طراح صحنه ولباس: خیرا… سلطانی، مدیرتولید: حسین خواجویی، موسیقی: محمد مهدی کوررنگی، منشی صحنه: شیرین شاهین، صدابرداران: حسین حجازی – مجتبی حبیب الهی مدیرتدارکات: حمید جوهری، دستیارکارگردان وبرنامه ریز: ایرج رضایی، عکاس: امید جزینی.

kianian2.jpg

بازیگران: حسن اکلیلی – پوراندخت مهیمن – شهریار دخانی – مرتضی کیوانداریان – سیف ا… نامداری – سعادت نوری – پری کربلائی – رضا ناطقیان – ابراهیم شمس – هوشنگ بشارت – آزاده ریاضی – مانا بهرامی – حامد کمیلی – اکبردباغیان – احمد شمس وفاضل فاضلی پارسا.

kianian3.jpg

خلاصه داستان: داستان پیرامون پسربزرگ یک خانواده ثروتمند است که پس از 70 سال زندگی ازدنیا می رود. وی قبل ازمرگ عبارت “شش در زیر حوض” را به زبان آورده و می میرد. تمام نزدیکان وفامیل بسیج می شوند تا معنی آن عبارت را دریابند.

kianian4.jpg

ساختن سریال درشبکه های استانی چند سالی است که درمراکزاستانها رونق گرفته است. مراکزگیلان- اصفهان- تبریزازاین جمله مراکزهستند.

میان مرکزاصفهان اولین مرکزی است که سریالهایش ازشبکه سراسری پخش شده اند ومعمولا هم ازمحتوا وساخت خوبی برخورداربوده اند. “خانه شش در” هم یکی از این سریالها است که وبرای پخش ازشبکه دوم سیما آماده شده است.

جلال پشوتن “حسن اکلیلی” نوه پشوتن بزرگ “فاضل فاضلی پارسا” است که هنگام مرگش خبراز گنجی می دهد که در خانه ایی شش پنهان شده است وازنوه اش می خواهد آن رابیابد. آقای پشوتن ازدنیا می رود وجستجوآغازمی گردد، تمام خانواده بسیج می شوند تاگنج رابیابند. آنها تمام محله های شهررابه جستجومی پردازند، اما خبری ازخانه شش درنیست. تمام اقوام درخانه جلال جمع می شوند وجلال ازهمه آنها می خواهد که دست ازکارها ومقاصد خصوصی خود بردارند وهمه باهم همکاری کنند. دراین میان جلال که به سرقبرپدربزرگش رفته با دوست قدیمی پدربزرگش آقای نگه دار “ابراهیم شمس” روبرو می شود. اودرمی یابد خانه شش درهمان خانه آقای نگه دارمی باشد، اوبه همراه آقای نگه داربه خانه شش درمی رود و… ایده اولیه داستان جذاب وپرکشش می نماید وآنقدرگیرایی دارد که مخاطب راجذب خود بنماید.

اما اگرهمین ایده ازپرداخت خوبی برخوردارنباشد، داستان درسطح باقی می ماند وتماشاگررابا خود همراه نمی کند. عنصرتعلیق به خوبی درفیلمنامه مورد استفاده قرارگرفته اما هارمونی وهماهنگی خوبی میان رویدادهای فرعی بوجود نیامده است. کارگردان اثرهم کمک شایانی به این ضعف فیلمنامه نکرده است. میزانسن های خطی- دکوپاژبسیارابتدایی “حرکات ساده افقی وعمودی دوربین” – عدم هدایت صحیح بازیگرو… ازنقاط ضعف کارگردانی است. این عدم هماهنگی درطراحی لباس شخصیتها هم مشاهده می شود. هررنگ وتنالیته آن روان شناسی خاص خود رادارد وهرشخصیت متناسب با منش ورفتارش دارای رنگ خاصی می باشد. بنابراین طراحی لباس وانتخاب آن کمک شایانی هم به بازیگروهم به مخاطب دررمزگشایی شخصیت می کند. دراینجا مابانگاه سطحی وکلیشه ایی طراح لباس مواجهیم. شخصیتهای منفی، رنگهای تیره وشخصیتهای مثبت، رنگهای روشن برتن کرده اند واین سطحی ترین نگاهی است که می توان بعنوان طراح لباس برگزید. بازیها هم کمکی به پوشاندن این نقاط ضعف نمی کند. بخشی ازبازیگران به درستی برای نقشهای خود انتخاب نشده اند وبقیه بازیگران هم درنقش خود بسیارضعیف عمل می کنند وبجای آنکه درلحظه نسبت به موقعیت ها وکنش ها عکس العمل نشان دهند موقعیت رابازی می کنند.

تصنع واغراق ازویژگی های بارزبازیگران این مجموعه می باشد. تنها دراین میان “حسن اکلیلی” به خوبی ازعهده نقش خود برمی آید. بااین حال به نظرمی رسد میدان دادن به کارگردانان ونویسندگانی که درمراکزاستانها فعالیت دارند رویکرد مثبتی است.