در چنین فضایی چگونه می توان کارکرد؟

نویسنده

شیرین کریمی

به دنبال دستگیری و احضار سه روزنامه نگار، سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به سانسور و محدودیت مطبوعات در ایران، خواستار آزادی این روزنامه نگاران شد. در بخشی از بیانیه این سازمان آمده است: “در چنین فضایی روزنامه نگاران منتقد که نظام قضایی آنان را مجبور به مهاجرت و یا سکوت می کند، چگونه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟”

از میان این سه روزنامه نگار جوان، فرشاد قربانپور به قرنطینه اوین منتقل شده، مسعود باستانی در دو روز گذشته، از صبح تا عصر، در حال پس دادن بازجویی بوده و سهیل آصفی باید روز شنبه به دادسرای انقلاب برود.

مامورین دادستانی روز گذشته همزمان با مراجعه به خانه این سه روزنامه نگار، منازل آنان را مورد تفتیش قرار دادند. در این بازرسی کلیه وسایل شخصی این سه روزنامه نگار از جمله کامپیوتر، لوازم کار، دفترچه تلفن ها، آرشیو مجلات، نوارها، نامه های خصوصی، پاسپورت و لوازم شخصی…. آنها ضبط شد.

فرشاد قربانپور که از منزل به اوین منتقل شده است، عصر دیروز در تماسی تلفنی با همسرش وضعیت خود را مناسبت توصیف و اظهار امیدواری کرد که ظرف چند روز آینده به خانه باز گردد.

از سوی دیگر مسعود باستانی در دو روز گذشته ساعات زیادی را به پس دادن بازجویی گذرانده اما غروب به خانه اش برگشته است. وی قرار است امروز نیز برای دادن بازجویی در دادسرا حاضر شود.

به نوشته خبرنامه امیر کبیر به احتمال زیاد بهانه برخورد با این دو روزنامه نگار “در راستای تکمیل سناریوی جدید امنیتی نظام با عنوان انقلاب مخملی با هدایت از خارج کشور است و نیروهای امنیتی همکاری قربانپور و آصفی با نشریه روزآنلاین را به دلیل استقرار برخی نویسندگان آن در خارج از کشور بهانه مناسبی برای گرفتن زهرچشم از روزنامه نگاران و منتقدان داخلی یافته اند. روزنامه نگاران و منتقدانی که این روزها تریبونی برای انعکاس اخبار و وقایع در داخل کشور ندارند.”

خبرمنامه می افزاید: “گفتنی است که نشریه روزآنلاین که از ۲ سال پیش به همت جمعی از روزنامه نگاران پرسابقه ایرانی راه اندازی شده با اتخاذ مواضع معتدل، وطن خواهانه و ضد جنگ توانسته است جایگاه خوب و قابل اعتمادی در عرصه خبررسانی و جذب بیننده کسب کند. “

سایت نوروز، ارگان جبهه مشارکت اما با ذکر خبر کوتاهی در مورد این دستگیری و احضارها نوشته است: “به گزارش خبرنگار نوروز، «فرشاد قربانپور» از جمله بازداشت‌شدگان است. ماموران ضمن مراجعه به منزل وی و تفتیش خانگی و بردن اسناد و مدارک، حکمی ارائه کرده‌اند که طبق آن، وی به بند 209 زندان اوین منتقل می‌شود. در مورد بازداشت‌شدگان دیگر، بنا به توصیه خانواده آنها فعلا خبری منتشر نمی‌شود.”