احمد خاتمی: بی حجابی سیاسی است

نویسنده
آرش معتمد

» یک روز مانده به تظاهرات دفاع از حجاب

در آستانه تظاهرات حامیان حکومت برای دفاع از حجاب اسلامی، روز گذشته احمد خاتمی مسئولانی که بی حجابی را یک پدیده اجتماعی می دانند، ساده لوح توصیف کرد. وی پیشتر راه حل مقابله با بدحجابی را ریخته شدن خون دانسته بود.

“واقعا این وضعیت فساد در شان نظام اسلامی نیست.” این را احمد خاتمی در انتقاد از وضعیت پوشش شهروندان در کشور می گوید. عصبانیت این عضو مجلس خبرگان در مراسم بزرگداشت روز جانباز از بدحجابی به اندازه ای بود که مسئولین را به “ساده لوحی” متهم کرد تا به آنان گوشزد کند آن ها با یک پدیده سیاسی محض روبرو هستند، نه پدیده ای اجتماعی.

 وی در این خصوص تصریح کرد: “ گاهی به خود می‌گویم این دردی که عموم مردم احساس می‌کنند برخی از مسوولان احساس نمی‌کنند اینکه مسوولان می‌گویند وضعیت عادی و معمولی است در واقع ساده لوحی سیاسی است، این خیلی ساده‌لوحی است که کسی بخواهد این بدحجابی و بی‌حجابی‌ها را یک پدیده‌ی اجتماعی بداند، این پدیده، یک پدیده‌ی سیاسی محض است.“ 

احمد خاتمی که دیدگاه های افراطی پیرامون شریعت و سیاست وی را به شهرت رسانده است در سخنرانی روز چهارشنبه همچنین به مواضع پیشین خود در قبال بدحجابی اشاره کرد و مواضع افرادی که ادعا می کنند طرح مساله حجاب به خاطر “کم کردن مفاسد اقتصادی” است را زیر سئوال برد.

تظاهرات برای حجاب

سخنان خاتمی پیرامون بدحجابی در آستانه برگزاری راهپیمایی روز جمعه در اعتراض به بدحجابی مطرح شده است. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هفته قبل در اطلاعیه ای از زنان حامی مبارزه با بدحجابی خواست تا روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه از دانشگاه تهران به سمت میدان انقلاب تظاهرات کنند و در دفاع از عفاف و علیه بدحجابی شعار دهند. این اطلاعیه چنین تظاهراتی را تلاشی برای “تعمیق فرهنگ عفاف” توصیف کرده که “موجب حفظ امنیت سلامت، آسایش و آرامش روحی، روانی و اجتماعی جامعه می‌شود”. مخاطبان این اطلاعیه حکومتی “امت حزب الله و شهید پرور” است.

 گفتنی است اواخر ماه اردیبهشت نیز در شهرهای تهران، مشهد، ارومیه، اصفهان، شیراز، ساری، ری و کاشان راهپیمایی هایی برای حمایت از گسترش “حجاب اسلامی” در سطح جامعه برگزار شد.

همزمان با آن تظاهرات ترتیب داده شده از سوی نهاد های حکومتی، سرداراحمد روزبهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران از “چند برابر شدن” ماموریت های پلیس برای مقابله با بدحجابی و بسیج “بیش از ۷۰ هزار نفر نیرو” برای اجرای این طرح خبر داد.

حجاب علیه هرزه شدن

کمتر از ده روز پس از آن آیت الله علی خامنه ای وارد صحنه شد و در جمع تعدادی از “زنان فرهیخته” به طور اکید بر حفظ حجاب تاکید و خاطرنشان کرد بی حجابی موجب “هرزه شدن” زنان می شود. رهبر جمهوری اسلامی مخالفت با حجاب را “ظالمانه” دانست و گفت مخالفان با حجاب، سیاست “عرضه شدن” و “هرزه شدن” زن ها را دنبال می کنند. وی تاکید کرد: “غربی ها مدعی اند که حجاب یک مسئله دینی است و در جوامع لائیک نباید ظهور پیدا کند اما علت واقعی مخالفت غرب با حجاب این است که سیاست راهبردی و بنیانی غرب درباره زن یعنی عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو می کند و مانع تحقق آن می شود.”

همین اظهارات کافی بود تا حجت بر سردار احمدرضا رادان تمام شود و از آمادگی پلیس برای مقابله با “سرریز بدحجابی” سخن بگوید. جانشین فرمانده نیروی انتظامی همزمان با اعلام آمادگی گشت های پلیس برای برخورد با مقوله بدپوششی و بدحجابی خاطرنشان کرد تشدید برخورد ها زمانی صورت می گیرد که “سرریز‌هایی” در بعضی از نقاط کشور به وقوع پیوندد. وی افزود: “طبیعتا اقدامات پلیس هم با توجه به وضعیت جامعه صورت می‌گیرد که در این رابطه احساس مردم و مسئولان آن است که یک مقدار سرریز در حوزه امنیت اخلاقی داشته‌ایم.”

شکار دختران بدحجاب

کلید دوباره برخورد خشونت آمیز پلیس جمهوری اسلامی با بدحجابی قرار بود روز 25 خرداد زده شود. اما همزمان با تظاهرات ماه گذشته جنبش سبز در روز 22 خرداد، پلیس تصمیم گرفت بازداشت شهروندان معترض به تقلب در انتخابات سال 88 و دختران بدحجاب را توامان انجام دهد. این گونه بود که به باور شاهدان عینی، ماموران پلیس و گارد ویژه بیش از همه به دنبال شکار دختران “بدحجاب” برای پر کردن ون های خود بودند.

 هر سال با نزدیک شدن فصل تابستان، نهاد های انتظامی و چهره های سیاسی جناح راست از سیاست های جدید پیرامون آنچه “طرح امنیت اجتماعی” که بخش مهمی از آن برخورد با زنان با پوشش های غیر اسلامی است سخن می گویند. سال گذشته هم فرمانده انتظامی تهران از تجدید نظر در نحوه فعالیت های گشت های ارشاد سخن گفته بود: “گشت ارشاد به مفهوم قبلی نیست و شاید گشت داشته باشیم و قطعا باید افرادی باشند که تذکر بدهند اما روش کار با رویکرد قبلی نیست.”

“رویکرد قبلی” به برخورد های خشونت آمیز پلیس با زنان در خیابان های تهران و برخی دیگر از کلان شهرها اشاره داشت که در سالیان اخیر خشم بسیاری از نهادهای مدنی و نیروهای سیاسی اصلاح طلب را به همراه داشته است؛ تا جایی که میرحسین موسوی رهبر اصلی مخالفان دولت در مبارزات انتخاباتی بهار سال گذشته برچیدن گشت های ارشاد را از جمله برنامه های اصلی خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود.

مسئولان بی تفاوتند.

اما احمد خاتمی که بدحجابی را محصول سو استفاده “هنجار شکنان” از “بی تفاوتی” مسئولان می داند، در حملاتی تند که به نظر می آید متوجه دولت محمود احمدی نژاد است به طور تلویحی از “بی ارادگی” مسئولان سخن گفت :” مطمئنم کسی به اینها نمی‌تواند بگویند بالای چشمتان ابروست و تا قصه حجاب گفته می‌شوند، متاسفانه این را می‌گویند که می‌خواهند بزن بزن کنند، درحالی که والله این تهمت است. من به مسوولان می‌گویم که اراده‌تان را نشان دهید. چرا حداقل نمی‌گویید و در حد صحبت کلمه‌ای ابراز نمی‌کنید؟”

احمدی نژاد ژست روشنفکری می گیرد

احمد خاتمی پیشتر در فصل بهار، محمود احمدی نژاد را به اتخاذ “ژست روشنفکری” در قبال حجاب متهم کرده و گفته بود: “دولت برای جذب آرایی که در انتخابات ۸۸ به کاندیداهای دیگر رای دادند در مسئله حجاب روی به سیاست تساهل و تسامح آورده است و در این موضوع قیافه روشنفکری گرفته است.”

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان که از طرفداران برخوردهای “ضربتی” با چالش های سیاسی و اجتماعی است، در ماه اردبیهشت هم هشدار داده بود که با رویکرد “آرام ” “و به اصطلاح کار فرهنگی” دیگر نمی توان این موضوع را حل کرد.وی البته راه حل جایگزینی پیشنهاد کرده بود: “برای حل این مسئله باید خون های پاکی ریخته شود تا این معضل از جامعه ما ریشه کن شود.”

طرفداران حقوق بشر رفتار های پلیس جمهوری اسلامی در خیابان های پایتخت و دیگر کلان شهر ها با شهروندان زن به بهانه بدحجابی را مصادیق بارز نقش حقوق شهروندی می دانند. در هفته های گذشته عکس ها و تصاویری از برخورد خشونت بار نیروی انتظامی با شهروندان به بهانه بی حجابی منتشر شده است. در برخی از این تصاویر حتی دختران توسط ماموران زن پلیس روی زمین کشانده شده اند. این در حالی است که نهادهای مدنی به پلیس هشدار داده اند تمرکز بی امان برای مبارزه با آزادی های شهروندی باعث شده است تا پلیس از بسیاری از وظایف اصلی خود غفلت کند و امنیت اجتماعی در حوزه های دیگر به طور جدی به مخاطره بیفتد. گفتنی است در هفته های گذشته چند مورد تجاوز دسته جمعی به زنان در کشور به وقوع پیوست که به باور منتقدان، در تمامی آن ها قصور نیروی انتظامی چشمگیر بوده است.