احمدی نژاد معامله با آقا بالاسر را به هم زد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تفکیک جنسیتی ممنوع

یک روز پس از آنکه وزیر علوم، “اسلامی تر” کردن دانشگاه ها از طریق  تفکیک جنسیتی را “معامله با آقای بالای سر” خود عنوان کرد، محمود احمدی نژاد به او دستور داد تا روند این اقدامات را متوقف سازد.

رئیس جمهوری اسلامی، در نامه خود به کامران دانشجو که صبح روز گذشته منتشر شد، برگزاری کلاس های “تک جنسیتی” را اقدامی دارای “تبعات” خواند و از وزیر علوم خود خواست “فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه” جلوگیری شود.

احمدی نژاد این نامه را همزمان به مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که ارشدترین متولی دولتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور است نیز ارسال کرد.

این در حالی است که سایت الف متعلق به احمد توکلی، نماینده اصولگرای تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در یادداشتی نوشته رهبر جمهوری اسلامی با طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها مخالف است.

به نوشته این سایت، نزدیکان احمدی نژاد “با اینکه می‌دانند که نظام مخالف این طرح است و دفتر مقام معظم رهبری نیز اعلام کرده که نظر ایشان موافق با طرح نبوده است و باید متوقف بشود، تلاش می‌کنند مراجع را مقابل این قضیه قرار ‌دهند.”

الف نوشته برخی از مسئولان دولتی در صددند تا با اجرای این طرح “دانشگاه را به آشوب بکشند.”

 

نامه اعتراضی مطهری

طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها که وزیر علوم می گوید “رسانه های خارجی” آن را رواج داده اند و “رسانه های داخلی” نباید از آن استفاده کنند، طرحی است که به موجب آن قرارست از اول مهرماه سال جاری، کلاس های درسی دختران و پسران در دانشگاه ها از همدیگر جدا شود.

آنگونه که کامران دانشجو توضیح داده، جداسازی کلاس ها در صورت آن اتفاق می افتاد که “امکانات اجازه دهد” اما در غیر این صورت، دختران و پسران باید در “ردیف های جداگانه ای” در کلاس ها بنشینند.

وزیر علوم دولت احمدی نژاد هنوز واکنشی به نامه رئیس خود نشان نداده اما پیش از او، علی مطهری نماینده اصولگرای تهران، در نامه ای سرگشاده به احمدی نژاد از او به علت مخالفت با “حکم اسلام” درباره “عدم اولویت اختلاط دختر و پسر” به شدت انتقاد کرد.

مطهری “سطحی و غیر عالمانه” نامیدن این طرح توسط رئیس دولت را “بسیار مایه تاسف” و بر خلاف “نظرات چند مرجع تقلید” نامید و افزود که این مسئله دلیل دیگری بر “لیبرال بودن این دولت در حوزه فرهنگ” است.

مطهری خطاب به احمدی نژاد گفت: “اگر بناست اختلاط آزاد باشد باید روابط جنسی هم مانند دنیای غرب آزاد باشد والا عوارض روحی و روانی در پی خواهد داشت.”

به نوشته این نماینده اصولگرای مجلس که اصلی ترین پیگیر طرح جنجالی سئوال از احمدی نژاد است، اینکه “عدم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها و غیردانشگاه‌ها بر اختلاط اولویت دارد و تا آنجا که عسر و حرجی در کار نباشد باید محیط‌های علمی ما محیط‌های جداگانه باشد”، هر دو “مورد اتفاق فقهای عظام” است.

او با اشاره به اینکه “حوزه های علمیه محیط های مختلط نیستند”، افزود: “اگر تأسیس دانشگاه‌ها هم از همان ابتدا به دست ما بود و به تقلید از غرب نبود، دانشگاه‌ها نیز به صورت دانشگاه‌های دخترانه و پسرانه تأسیس می‌شدند.”

مطهری سپس روش احمدی نژاد در خصوص این مسئله را مصداق “کج دار و مریز” دانسته و با ذکر نقل قول هایی از پدرش آیت الله مطهری درباره مزایای جداسازی دختران و پسران در کلاس ها، خطاب به رئیس دولت افزوده: “یا این سخن را از روی اعتقاد گفته‌اید و یا با اهداف سیاسی، در هر دو صورت قابل توجیه نیست.”

 

همیشه پای یک “زن” در میان است

به نظر می آید اشاره فرزند آیت الله مطهری که بسیاری پدر او را که در اوایل عمر جمهوری اسلامی ترور شد از تئوریسین های اصلی انقلاب اسلامی می دانند، به نظر موافق مراجع و روحانیون برای جداسازی دختران و پسران در دانشگاه ها، مربوط به پرسش برخی سایت های خبری از روحانیونی مانند ناصر مکارم شیرازی، لطف الله صافی گلپایگانی و حسین نوری همدانی درباره ضروری بودن یا نبودن طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها باشد.

این مراجع تقلید نزدیک به حکومت نیز در پاسخ های خود  ضمن موافقت با اجرای طرح تفکیک جنسیتی، از اقدام وزارت علوم درباره این مسئله حمایت کرده اند.

به این ترتیب به نظر می رسد دستور احمدی نژاد برای توقف این طرح یک بار دیگر او و نزدیکانش را در جدال با مراجع تقلید، روحانیون سنتی و حامیان آنها قرار دهد. رابطه میان دولت احمدی نژاد با این گروه از ابتدا رابطه غیر حسنه ای بوده تا جایی که حتی سقای بی ریا، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت را وادار کرد در تیر ماه سال گذشته از سمت خود استعفا دهد.

محمود احمدی نژاد در همان ماه های ابتدایی آغاز به کار دولت نخست خود در سال 1384 خواستار ورود آزادانه زنان به استادیوم های ورزشی شد که این مسئله، واکنش منفی و یکپارچه روحانیون سنتی و مراجع تقلید علیه او را برانگیخت.

زنان و مسائل و مشکلات مربوط به آنها که بیش از نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند، همواره یکی از جنجالی ترین موضوعات فضای رسانه ای، سیاسی و اجتماعی کشور بوده است.

 

مخالفت احمدی نژاد با بازنشسته کردن اساتید

به جز زنان، دانشگاه ها و دانشجویان نیز همواره یکی از نگرانی های اصلی جمهوری اسلامی در تمام سال های اخیر بوده اند. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، فشار بر دانشجویان و اساتید دانشگاه شدت گرفت.

از ابتدای انقلاب 1357 تاکنون، بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه های مختلف کشور به دلایل مختلف سیاسی، عقیدتی و مانند این، از دانشگاه ها اخراج شده اند. تعداد بسیار زیاد و نامشخصی از آنها نیز به همین دلایل و فعالیت های سیاسی و صنفی انتقادی و اعتراضی به زندان افتاده یا حتی کشته شده اند.

در دو دوره ریاست حمهوری احمدی نژاد روند رو به رشد اخراج و بازنشسته کردن اساتید باتجربه و مبرز دانشگاه ها رو به رشدبوده اما احمدی نژاد و همکارانش  همواره آن را تکذیب و بازنشسته کردن اساتید را به دلایل شغلی مانند پایان یافتن دوران کاری آنها قلمداد کرده اند.

این موضوع به یکی از موارد اصلی اعتراضی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات گذشته ریاست جمهوری تبدیل شده بود.

احمدی نژاد نخست ۲۰ آذر ۱۳۸۵ در مقام پاسخ‌گویی در مورد بازنشسته شدن استادان برآمد و در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: “برای اینکه نظر بنده را بدانید، نظر احمدی نژاد این است که استادی دانشگاه هیچ گاه بازنشستگی نخواهد داشت. قانونی که قبل از این دولت بوده است، تعداد بازنشستگان سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۲ و ۱۳۸۱ چندین برابر سال ۱۳۸۴ است که این دولت در خدمت شماست.”

رئیس دولت نهم با این اظهارات بازنشستگی اجباری اساتید را در حد شایعه دانست.

احمدی نژاد ۱۸ مرداد ۸۷ هم با جمعی از خبرنگاران دیدار کرد و در مورد بازنشستگی اساتید گفت: “از آقای دعایی (مدیرمسئول روزنامه اطلاعات) تشکر می کنم که از فرصت استفاده کردند و درباره استادان عزیزی که احیانا بازنشسته شده‌اند اطلاع رسانی کردند. من اعلام کردم استاد بازنشستگی ندارد. ما قانون و مصوبات هیات امنا داریم. به رغم آنها باز تصمیم گرفتیم ۶۵ سال را ۷۰ سال بکنیم. باز هم در جلسة قبل شورای انقلاب فرهنگی از همکاران دبیرخانه خواستم که اصلاحیه‌ای درست بکنند که این موانع قانونی هم از برابر این موضوع برداشته بشود و ان شاءالله نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد.”

اما در حالی که احمدی نژاد پیش از این همواره این مسئله را تکذیب می کرد، در نامه روز گذشته خود به وزرای علوم و بهداشت به آنها دستور داد “هر نوع” بازنشسته نمودن اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها تا “بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضاء هیات علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی” را متوقف کنند.

احمدی نژاد در این نامه بر اساس “شنیده” هایش نوشته که “اساتید بی رویه بازنشسته می شوند.”

او در پایان این نامه از کامران دانشجو و مرضیه وحید دستجردی خواسته تا در هر دو مورد جلوگیری از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و بازنشسته کردن اساتید، نتیجه را به رئیس دولت اعلام کنند.