تلاش احمدی مقدم برای بستن پرونده کهریزک

لیلا طیری
لیلا طیری

» در مورد بازداشتگاه غیراستاندارد بزرگ نمایی شد

در حالیکه کمیته حقیقت یاب مجلس از تشکیل 104 پرونده در مورد بازداشتگاه کهریزک خبر داده، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی دیروز اعلام کرد “گزارش های مربوط به آنچه که در بازداشتگاه کهریزک اتفاق افتاده، بزرگنمایی شده و صحت ندارد.”

اسماعیل احمدی مقدم، که پس از افشای جنایاتی که در کهریزک روی داده و تعطیلی این محل به علت “غیراستاندارد” بودن تا مرز برکناری از سمت خود نیز پیش رفت، اینک در حالی از بزرگ نمایی در مورد کهریزک سخن می گوید که گفته می شود “پرونده کهریزک چنان بزرگ است که بررسی آن بیش از یک سال وقت می برد.”

احمدی مقدم که یکی از سران مافیای نظامی ـ اقتصادی سپاه نیز هست روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در موضوع کهریزک حادثه‌ای که رخ داد بسیار بزرگنمایی شد و حوادث و اخبار دیگر را ما قبول نداریم و هیچ‌ کدام صحت نداشت.اسماعیل احمدی مقدم توضیح نداد که اگر مساله فقط در حد نارسایی بوده چرا  90 نفر از افرادی که در بازداشتگاه کهریزک نگهداری شده اند علیه مسولان این بازداشتگاه شکایت کرده اند و به گفته سروری، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس،  104 پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است.

او همچنین توضیح نداد که اگر فقط نارسایی بوده چرا پرویز سروری اعلام کرده است  که “پرونده کهریزک پرونده بزرگی است که در شرایط عادی یک سال بررسی آن زمان می برد.”

در عین حال اظهارات احمدی مقدم در حالی مطرح می شود که تاکنون هیچ نهاد یا مقامی، مسولیت جنایاتی راکه در بازداشتگاه کهریزک رخ داد برعهده نگرفته و نیروی انتظامی هم از همان زمان افشای جنایت های مربوط به تجاوز و شکنجه بازداشت شدگان که در 4 مورد نیز منجر به مرگ زندانیان شده، فقط به تکذیب موضوع پرداخته است.

با تشکیل کمیته های ویژه در مجلس شورای اسلامی و تاکید نمایندگان مجلس بر معرفی متهمان کهریزک و  مجازات آنها، انتظار می رفت این پرونده هر چه سریع تر مورد بررسی قرار گیرد اما اعلام غیر رسمی انحلال کمیته حقیقت یاب مجلس از سویی و اظهارات برخی مسولان درباره احتمال طول کشیدن روند رسیدگی به پرونده کهریزک تا یکسال، نشان میدهد که اراده ای مانع از شکل گیری پرونده قضایی و رسیدگی به اتهامات متهمان کهریزک وجود دار د.

حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس روز دوشنبه خبر از عدم تشکیل جلسه و عدم ارائه گزارش توسط این کمیته داده بود. امری که کاتوزیان در تماس خبرنگار “روز” حاضر به ارائه توضیحی در مورد آن نشد اما یک نماینده فراکسیون خط امام مجلس به “روز” گفت که  این کمیته از یک ماه و نیم پیش تعطیل شده و هیچ گونه پی گیری از آن زمان تاکنون انجام نشده است.

وی علت این امر را فشار برخی نهادهای خارج از مجلس توصیف کرد و گفت: از طرفی نمایندگان عضو این کمیته صلاح نمی دیدند گزارشی که در آن به نکات مهم و غم انگیزی دست یافته اند را در شرایط فعلی مطرح کنند و از طرف دیگر فشارهای زیادی بر مجلس وارد می شد که مانع از ادامه کار کمیته و دسترسی به نتیجه ای واقعی، نه نتیجه ای که برخی میخواستند شد.

به گفته این نماینده مجلس در جلسه ای که چند تن از اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس با قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران داشته اند مرتضوی صراحتا از آنها خواسته است که خود گزارشی تهیه کرده و در اختیار آنها بگذارد تا به عنوان گزارش این کمیته منتشر شود اما نمایندگان این پیشنهاد را نپذیرفته اند.

از سوی دیگر روز گذشته هیچ یک از نمایندگان مجلس، حاضر به اظهار نظر درباره پرونده متهمان کهریزک و ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی نشدند و بعد از شنیدن سوال درباره کهریزک تلفن همراه خود را قطع کردند.

در عین حال احمدی مقدم دیروز از بازداشت هفت تا ده مامور نیروی انتظامی که به گفته او ارتباط مستقیم با پرونده کهریزک داشتند خبر داده اما در پاسخ به سوالی درباره سمت و درجه سازمانی این افراد گفته است که: بالا و پایین بودن درجه این افراد یعنی چه؟ اینکه بخواهیم سیاسی برخورد کنیم و بگوییم حتما یکی از فرماندهان ناجا بازداشت شود، درست نیست.

در حالیکه هویت این متهمان و رده سازمانی آنها مخفی نگه داشته می شود گزارش ها از عدم بازداشت و عدم برخورد با قاضی ای خبر میدهند که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را امضا کرده است. حیدری فر، همچنان در دادسرای امنیت دادگاه انقلاب مشغول به کار است و پرونده های بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی در اختیار اوست.

نارسایی هایی که فرمانده نیروی انتظامی از ان سخن می گوید به عبارتی در ادامه سخنان آقای خامنه ای در شهریور ماه است که با وجود تایید تخلفات و جنایت های بازداشتگاه کهریزک، اظهار داشت: این چنایت ها در مقابل ظلمی که عده ای به نظام کردند کم اهمیت بود.