تصفیه اساتید علوم انسانی تایید شد

نویسنده

» از سوی معاون دانشگاه علامه

گزارش روز سه شنبه روزآنلاین مبنی بر آغاز موج جدید تصفیه اساتید علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی که بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی در کشور است، روز گذشته از سوی معاون آموزشی این دانشگاه تایید شد.

پس از آنکه روزآنلاین خبر داد که از ابتدای سال جاری از ادامه تدریس چند تن از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه ممانعت به عمل آمده و نام سه تن از آنها به عنوان دکتر محمدرضا ضیاء بیگدلی، دکتر علی آزمایش، دکتر حسین شریفی طرازکوهی را مطرح کرد، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گفتگویی با ایلنا با تائید خبر بازنشسته کردن 3 استاد مطرح حقوق در این دانشگاه گفت: “کلیه بازنشستگی ها در دانشگاه طبق قانون بازنشستگی صورت می‌گیرد و هیچ استادی، پیش از موعد بازنشسته نمی‌شود”.

دکتر شفیع آبادی افزوده است: “بازنشسته کردن اساتید در این دانشگاه طبق قانون بوده و کسی زودتر از سن و موعد بازنشستگی، بازنشسته نمی‌شود”.

وی ادامه داده است: “اساتید بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که علاوه بر اینکه سال‌ها است از سن بازنشستگی آنها می‌گذرد اما همچنان سعی داریم از حضور آنها بهره‌مند شویم و کماکان نیز حضور دارند”.

او با اشاره به اینکه اگر بازنشستگی در این دانشگاه صورت گیرد با اصرار و سماجت خود اساتید انجام می‌شود اظهار داشت: “‌نمی‌خواهیم اساتید را بی‌دلیل بازنشسته کنیم و اگر هر کسی بازنشسته می‌شود به اصرار خود آنهاست و گرنه ما سعی داریم پیش از موعد بازنشستگی آنها از حضورشان استفاده کنیم”.

با این حال اطلاعات موثق روزآنلاین که به بخشی از آن در همان گزارش ابتدایی نیز اشاره شده بود، حاکی از آن است که متاسفانه در گفتگوی سه پاراگرافی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، سه تناقض و دروغ وجود دارد.

در گزارش ابتدایی روزآنلاین تنها به بازنشستگی اجباری دکتر ضیاء بیگدلی اشاره شده و در مورد سایر اساتید مساله ممانعت از تدریس مطرح شده بود، این درحالی است که معاون آموزشی این دانشگاه  بازنشسته کردن هر سه این اساتید را تایید کرده است.

اما کذب بودن اظهارات “شفیع آبادی” آنجا بیشتر خودنمایی می‌کند که دکتر آزمایش و دکتر شریفی طرازکوهی اصولا عضو هیات علمی و در استخدام دانشگاه علامه نبوده‌اند که معاون آموزشی این دانشگاه خبر بازنشستگی آنها را با دستپاچگی تایید کرده است بلکه این اساتید سالها به عنوان مدعو در این دانشگاه تدریس کرده‌اند.

از سوی دیگر معاون آموزشی دانشگاه علامه در حالی می‌گوید “کسی زودتر از سن و موعد بازنشستگی، بازنشسته نمی‌شود” که دکتر حسین شریفی طرازکوهی متولد 1343 بوده و تنها 45 سال دارد.

اما دروغ دیگر شفیع‌آبادی معاون آموزشی دانشگاه علامه آنجاست که خبر از “اصرار” و رضایت اساتید بازنشسته ‌شده می‌دهد. علیرغم این اظهارات کذب یک منبع آگاه به روز گفته است که دکتر ضیایی بیگدلی تابستان سال جاری و پس از مشاهده حکم بازنشستگی خود با ارسال نامه‌ای رسمی به مقامات دانشگاه و وزارت علوم خواستار آن شده بود که از این روند ممانعت به عمل آمده و اجازه ادامه تدریس وی در دانشگاه صادر شود.

در عین حال معاون آموزشی دانشگاه علامه هیچ توضیحی در مورد مساله پذیرش دختر یکی از روحانیون با مدرک ممتاز قرائت قرآن در دوره دکتری حقوق بین الملل که در گزارش روزآنلاین بدان اشاره شده بود، نداده است.

اما اکنون که مقامات دانشگاه علامه طباطبایی آمادگی خود را برای پاسخگویی نسبت به دور جدید تصفیه اساتید حقوق از این دانشگاه ابراز داشته‌اند، مناسب است که در مورد علت اخراج بی ضابطه “دکتر مهریار داشاب” استاد جوان رشته حقوق بشر در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز توضیح دهند.