اکثریت محافظه کار در مجلس

نویسنده

» تحلیل اومانیته از:

پیر باربانسی

پس از انتخابات اخیر مجلس، حضور اصلاح طلبان در آن بسیار کم رنگ شده است. اکنون قدرت در مجلس میان نمایندگان طرفدار رهبر و نمایندگان طرفدار احمدی نژاد تقسیم خواهد شد.

اگر در یک صحنه کلاسیک انتخاباتی، رقابت معمولاً میان چپ ها و راست ها در جریان است، این رقابت در ایران میان اصلاح طلبان و محافظه کاران برگزار می شود. صحنه انتخابات مجلس ایران که دومین دور آن روز جمعه انجام شد، از نتیجه ای کاملاً مشخص برخوردار است: به دنبال بایکوت مجلس ازسوی اصلاح طلبان، محافظه کاران حضور خود را در مجلس پررنگ تر کردند. از مجموع ۲۹۰ کرسی مجلس، تعداد ۶۵ کرسی پس از انتخابات دور اول باقی مانده بود.

اصلاح طلبان که به شکلی گسترده از شرکت در این انتخابات خودداری کردند تا اعتراض خود را نسبت به سرکوب وحشیانه مردم به دنبال انتخاب مجدد احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ نشان دهند، تنها دو کرسی در دور دوم به دست آوردند. آنها در مجموع تنها ۲۱ کرسی در مجلس جدید خواهند داشت، درحالی که در مجلس فعلی که رو به پایان است تعداد ۶۰ کرسی دراختیار داشتند. دو ائتلاف اصلی محافظه کاران که با یکدیگر به رقابت پرداختند شامل “جبهه متحد اصولگرایان” [مخالف احمدی نژاد] و “جبهه پایداری انقلاب اسلامی” [نسبتاً موافق با احمدی نژاد] می شود. این دو حزب در دور دوم انتخابات ۴۴ کرسی به دست آوردند. در مجموع، این دو ائتلاف ناهمگون اکثریت کرسی های مجلس آتی را دراختیار خواهند داشت.

ازطرف دیگر، از میان ۹۸ نماینده که به صورت “مستقل” انتخاب شده اند، در حدود ۱۰ نفر از آنان جزو اصولگرایان اند. ۱۵ نماینده جزو دیگر طیف های مختلف اصولگرایان اند، و ۵ نماینده نیز جزو اقلیت های مذهبی هستند که در ایران به رسمیت شناخته می شوند: یهودی، مسیحی و زرتشتی. ولی رویارویی های اصلی میان طرفداران و مخالفان احمدی نژاد روی خواهد داد.

مجلس جدید همچنین دارای ۹ نماینده زن خواهد بود. تعداد نمایندگان زن در مجلس فعلی که رو به پایان است ۸ نفر بود.

همه می دانند که از مدت ها پیش نزاعی میان رهبر انقلاب و محمود احمدی نژاد آغاز شده [به ویژه درخصوص کنترل بر دستگاه اطلاعاتی و وزارت نفت] و تا انتخاب آتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ که محمود احمدی نژاد امکان شرکت در آن را ندارد، ادامه خواهد داشت.

تناقض در وضعیت سیاسی ایران در این است که می بینیم قدرت آیت الله ها ازسوی اشخاصی به چالش کشیده می شود که از خود آنها اصولگراترند ولی عمامه بر سر ندارند. درحالی که مجلس با ۱۹۶ کرسی جدید کاملاً تجدید شده، ولی هنوز مشکل بتوان ارتباط و تعادل قدرت بین طرفداران و مخالفان احمدی نژاد را پیش بینی کرد.

فعلاً باید منتظر آغاز به کار مجلس جدید باشیم [در تاریخ ۲۷ می] و ببینیم نتیجه اولین تصمیم گیری ها و به ویژه انتخاب رییس آن چه خواهد شد. پس از آن می توانیم مرکز ثقل مجلس جدید را تشخیص دهیم.

منبع: اومانیته، ۷ می