ایمیل خارجی در بانک ها پذیرفته نیست

نویسنده

» گزارشی از رادیو اروپای آزاد

گلناز اسفندیاری

وزیر ارتباطات و ایران، رضا تقی پور، به محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران نامه ای نوشته و از وی خواسته است مانع فرستادن گزارش های مالی به آدرس های ایمیلی که متعلق به کاربرانی که از شرکت های خدمات ایمیل خارجی استفاده می کنند، شوند.

در این نامه، تقی پور گفته گرفتن خدمات ایمیلی از شرکت هایی مثل یاهو، هات میل، جی میل و ام اس ان ممنوع است.

وزیر ارتباطات از بانک ها خواسته است تنها ایمیل ملی را از مشتریانشان قبول کنند.

به نظر می رسد این اقدام برای فشار آوردن به ایرانیان برای استفاده از سیستم ایمیل ملی است که ایرانیان تمایلی به استفاده از آن را ندارند.

 برخی از سایت های ایرانی گفته اند که استفاده از ایمیل ملی برای کسانی که برای دولت و موسسات دولتی کار می کنند، اجباری است.

در ماه های اخیر ایرانیان بارها از اینکه دسترسی به جی میل و سایر شرکت های خدمات اینرنتی خارجی برایشان سخت شده است، گله کرده اند.

این مشکلات زمانی اشکار تر شد که رسانه های ایرانی هم از عدم دسترسی به ایمیل ملی گله کرده بودند. مقامات ایرانی هیچ توضیحی در این خصوص ندادند و این مسئله باعث خشم مردم شده است.

سیستم ایمیلی ملی ایران بخشی از تلاش های ایران برای ترویج اینترنت ملی است که می تواند دسترسی ایرانیان را بیش از پیش به جریان آزاد اطلاعات محدود کند.

ایران در آخرین نسخه “فریدام هاوس” درمورد آزادی مطبوعات، در لیست بدترین بدترین ها قرار گرفته بود.

کریستوفر واکر، معاون مدیر استراتژی فریدام هاوس، به رادیو اروپای آزاد گفت که دولت ایران با سرکوب رسانه های آنلاین و رسانه های سنتی، بخوبی خود را معرفی می کند.

رادیو اروپای آزاد، 8 مه