زهرا مجردی: دادستان تهران مانع آزادی محسن میردامادی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دبیرکل جبهه مشارکت را پس از ۶ سال آزاد نمی کنند

با گذشت ۴ روز از پایان محکومیت ۶ ساله محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت و در حالی که خانواده این فعال سیاسی اصلاح طلب در انتظار آزادی او بودند اما او همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است. زهرا مجردی، به روز می گوید که مرخصی های آقای میردامادی را به محکومیت زندان او اضافه کرده و علیرغم حکم قاضی و نامه سپاه، دادستان تهران مانع از ازادی او شده است.

این در حالی است که مرخصی براساس آئین نامه زندان ها از حقوق زندانیان محسوب می شود و ایام مرخصی از زندان هم جزو دوران محکومیت زندانی محسوب می شود. از سوی دیگر براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی محسن میردامادی اردیبهشت سال گذشته می بایست آزاد می شد اما این ماده از سوی دستگاه قضایی اجرا نشد و او ۶ سال را در زندان ماند و حالا با پایان دوران محکومیت هم همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

محسن میردامادی اما رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم و دبیر کل جبهه مشارکت است که همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

 زهرا مجردی، همسر آقای میردامادی به روز می گوید که حکم این فعال سیاسی ۳۰ اردیبهشت به پایان رسیده: مرخصی های چند روزه آقای میردامادی را جمع کرده اند مثلا ۳ روز در فلان تاریخ، ۵ روز در بهمان تاریخ و همین طور جمع کرده و به محکومیت شان اضافه کرده اند. در حالیکه باید ۳۰ اردیبهشت با پایان محکومیت شان آزاد می شد گفتند که ۳۸ روز دیگر مانده و ۵ تیرماه آزاد خواهند شد وقتی پی گیری کردیم گفتند بابت مرخصی ها است در حالیکه مرخصی از حقوق یک زندانی است و دوران مرخصی جزو محکومیت محسوب می شود نه اینکه به آن اضافه شود.

همسر آقای میردامادی توضیح می دهد: ایشان دست سپاه بود و توسط سپاه دستگیر شده بود. الان ۳۵۰ تحت نظر سازمان زندان ها و قوه قضائیه است. مرخصی را سپاه گفته با اجازه ما بوده قاضی هم حکم داده بود اما هرچه پی گیری کردیم گفتند بله نامه ها آمده ولی دادستانی مخالفت کرده. متاسفانه برای همه همین کار را می کنند الان. پی گیری های ما هم به جایی نرسید. و حالا گفته اند ۵ تیر ازاد می شود.

او می گوید که مرخصی را برخلاف آئین نامه زندان ها حق زندانی سیاسی نمی دانند: می گویند اینها زندانی امنیتی هستند و آئین نامه خود سازمان زندانی ها را هم رعایت نمی کنند. اسم اینها را گذاشته اند زندانی امنیتی و می گویند مرخصی یک امتیاز است نه حق و ما تشخیص می دهیم به چه کسی تعلق می گیرد. در حالیکه اگر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اجرا می شد آقای میردامادی اصلا سال گذشته می بایست آزاد می شد نکردند و حالا هم که اینطور.

ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی در شهریور سال ۹۲ است که برای اجرا به قوه قضائیه هم ابلاغ شده اما قوه قضائیه تاکنون از اجرای این ماده خودداری کرده است. براساس این ماده که به ماده تجمیع معروف است درباره زندانیانی که دو یا چند اتهام و حکم مشابه دارند تنها حکم حداکثری باید اجرا شود. محسن میردامادی دو حکم ۵ ساله و یکساله دارد که براساس این ماده از قانون مجازات اسلامی، می بایست با پایان محکومیت ۵ ساله ، ارذیبهشت سال گذشته آزاد می شد اما با عدم اجرای این ماده از سوی دستگاه قضایی او حکم یکساله را هم تحمل کرد.

خانم مجردی می گوید که او امروز قرار است به بیمارستان منتقل شود: قلب شان ناراحت است قفسه سینه شان درد می کرد. دکتر بیمارستان گفت باید بستری شود اما نگذاشتند سه بار بردند بیمارستان و برگرداندن یکبار هم سراج میردامادی را اشتباهی جای ایشان بردند. ناراحتی پوستی هم پیدا کرده در زندان و تاکنون هر چه هم مداوا کرده اند فایده نداشته. حالا قرار است امروز به بیمارستان منتقل کنند و ما امیدواریم این بار بتوانیم درمان ایشان را پی بگیریم.

محسن میردامادی، مدیرمسول روزنامه توقیف شده نوروز هم است که به خاطر همین روزنامه در سال ۸۱ به ۶ ماه حبس محکوم شده بود. او پس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ بازداشت و متهم به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و محکوم به ۶ سال زندان شده بود.