جرات حمله به ایران را ندارند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با روز:

اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با “روز” تازه ترین گزارش آژانس بین المللی اتمی درباره فعالیت های هسته ای را مغرضانه و دارای اهداف سیاسی خوانده و گفته اند این گزارش غیر حقوقی و غیر واقع بینانه است و توسط امریکایی ها و اسرائیلی ها تنظیم و به وسیله یوکیا آمانو منتشر شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و دبیر و سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره بحث های مربوط به حمله احتمالی اسرائیل و امریکا به تاسیسات اتمی ایران به “روز” گفتند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.به گفته آنان آمریکا و اروپا هر موقع دچار بحران می شوند، بحرانی در گوشه ای از جهان درست می کنند تا بحران خود را رفع کنند.اکنون نیز به همین منوال است اما جرات حمله به ایران را ندارند.

روز سه شنبه تازه ترین گزارش یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی اتمی درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی منتشر شد؛ گزارشی که اگرچه به صراحت نگفته جمهوری اسلامی در حال ساخت تسلیحات هسته ای است اما تاکید کرده آژانس “نگرانی های جدی در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای” ایران دارد.

در این گزارش برای نخستین بار در مورد نشانه هایی از ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی سخن رفته و جمهوری اسلامی متهم به “تدارک مخفیانه تجهیزات و اطلاعات مربوط به طراحی مورد نیاز برای سلاح هسته ای” شده است.

“روز” در مصاحبه با حسین ابراهیمی و سیدحسین نقوی حسینی، دو نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این گزارش را به بحث گذاشته است. بالا گرفتن بحث حمله احتمالی اسرائیل یا امریکا به ایران در رسانه ها و محافل غربی موضوع دیگری است که با این دو نماینده مجلس مطرح شده.

 

بحث حمله به ایران، جنگ روانی است

حسین ابراهیمی، نماینده بیرجند و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید این اولین بار نیست که چنین گزارشاتی علیه ایران منتشر شده و به طور مکرر در سالیان گذشته این مساله تکرار شده است.

وی می افزاید: در دوران ریاست البرادعی در آژانس هم به طور مکرر گزارشاتی با چنین ابهاماتی منتشر می شد اما این بار این اقا (امانو) با صراحت بیشتر ومستندات اسرائیلی و لابی امریکایی، گزارش را تنظیم کرده؛ ما معتقدیم این گزارش توسط امریکایی ها و با کمک اسرائیلی ها تنظیم و به وسیله آمانو منتشر شده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش آژانس را گزارشی سیاسی و نه حقوقی و غیر واقع بینانه می خواند و می گوید: یکی از علل این است که آمانو قبل از تهیه و انتشار گزارش به امریکا رفت و امریکایی ها دستورات لازم را به او دادند. از طرف دیگر مشخص است شکست غربی ها در سیاست های خاورمیانه، افریقا و جاهای دیگر نتیجه اش این شده که یک روز اتهام حامی تروریست بودن به ایران می زنند و می گویند ایران میخواهد سفیر عربستان در امریکا را ترور کند و یک روز هم چنین گزارشی منتشر می کنند. ما هم گوشمان پر است از چنین گزارش هایی و قطعا آخرین گزارش در این راستا نخواهد بود ولی این گزارش های مغرضانه ما را از کار خود باز نمیدارد.

از این نماینده مجلس درباره بالا گرفتن بحث های مربوط به حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران از سوی اسرائیل و یا امریکا در رسانه ها و محافل غربی سئوال میکنم؛او می گوید: حتما اظهارات مسئول سابق اطلاعات ارتش صهیونیست ها را خوانده اید که گفته اگر چنین اتفاقی از طرف اسرائیل بیفتد به این معنی است که اسرائیل اقدام به نابودی خود کرده است. ایران جایی نیست که بتوانند چنین کاری بکنند. 8 سال دفاع مقدس را که یادتان هست؛همه بودند از امریکا گرفته تا اسرائیل و اروپا و حتی شوروی و بعد از 8 سال جز خفت و خواری چیزی عایدشان نشد. اسرائیل هم اگر توان داشت بعد از 33 روز از لبنان شکست نمیخورد یا در 22 روز در غزه شکست نمیخورد. اسرائیل در تل آویو نمی تواند از خود حفاظت کند و در مقابل آزادی یک سربازش بیش از هزار فلسطینی را آزاد کرد؛ این نشانه اقتدار است یا ضعف؟ همین ها نشان میدهد اسرائیل چنین قدرتی ندارد و نخواهد توانست چنین کاری بکند.

به او می گویم گفته می شود برای اینکه اسرائیل وارد چنین جنگی نشود امکان دارد امریکا و متحدانش وارد جنگ علیه ایران شوند. آقای ابراهیمی می گوید: امریکا اینقدر مشکلات داخلی دارد که چنین توانی ندارد، جنبش وال استریت روز به روز رو به رشد است و به کشورهای دیگر هم کشیده شده و در دهها شهر دیگر جهان حرکت ضد سرمایه داری آغاز شده. معنی این چیست؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می افزاید: یکسال دیگر انتخابات ریاست جمهوری امریکا است و این سرو صداها، فقط جنگ روانی است که 4 رای بیشتر بیاورند وگرنه امریکا توان حمله به ایران را ندارد. آن روزی که ما ضعیف بودیم نیروهای کارتر وارد طبس شدند و شبانه فرار کردند، اکنون که توان دفاعی خوبی داریم و مردم و حاکمیت هم هماهنگ هستند امریکا چنین توانی ندارد.

اشاره به اظهارات برخی مسئولان جمهوری اسلامی می کنم و به این نماینده مجلس می گویم حتی اگر یک درصد هم احتمال چنین حمله ای به ایران باشد به نظر میرسد برخی اظهارات از جمله اظهارات محمود احمدی نژاد غیر مسئولانه و تحریک کننده است درحالیکه از نظر دیپلماتیک باید به گونه ای باشد که هر گونه احتمال حمله ای را از بین ببرد.

نمیانده بیرجند پاسخ میدهد: جواب های، هوی است. یعنی آدم هایی که منطق ندارند پاسخ هایی را می شنوند که متناسب با مواضع خودشان است. الان چه عقلانیتی وجود داشت که آژانس چنین گزارش دروغی را بدهد یا امریکا بگوید سران سپاه را ترور کنید؟ اینها عقل و تدبیر است؟ امریکا که سالیان دراز پرچم دفاع از حقوق بشر را حمل کرده و دم از حقوق بشر زده حالا امروز می آید و میگوید که سران سپاه را بکشید و… بعد از قضیه 11 سپتامبر حرکت شان به سوی افغانستان برای ریشه کنی تروریست بود و حال مواضع امروزشان مبارزه با تروریسم است یا ترویج تروریسم؟ آیا با مواضع گذشته شان تطابق دارد؟ البته همان هم دروغ بود، نه تنها تروریسم را از بین نبردند که تقویت کردند و سرتاسر جهان را پر از تروریست کردند.

آقای ابراهیمی می افزاید: منطقی بر امریکا حاکم نیست و چنین مواضعی پاسخش هم متناسب آن است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان می گوید: امریکا به خاطر شکست های متوالی در افغانستان، عراق، لبنان و فلسطین و… دست به چنین تبلیغاتی می زند. بیداری اسلامی را دیده و مدیریت آن را هم رهبری جمهوری اسلامی میداند که تبدیل به الگو در جهان شده.حتی در تونس اسلام گراها رای آوردند لذا به امریکا حالت جنون دست داده و لازم است در مقابل تندی خودش حرف های تندی هم بشنود و سزاوار چنین پاسخ هایی است و پاسخ دیگری ندارد.

 

آژانس برخلاف مقررات خود عمل کرد

سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گزارش آژانس بین المللی اتمی را گزارشی سیاسی میخواند و به “روز” میگوید: مقدمات تهیه گزارش آژانس، اثبات کننده حقایق است؛ ما مشاهده کردیم آمانو قبل از اعلام گزارش با مقامات کاخ سفید ملاقات کرد و متن گزارش را با آنها هماهنگ کرد در حالیکه آژانس یک نهاد حقوقی، علمی و فنی است و نباید وارد مسائل سیاسی شود و مواضع سیاسی را در گزارش خود اعمال کند.

دبیر و سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس می افزاید: از سوی دیگر استنادات گزارش اسنادی است که اسرائیل به آژانس میدهد و آژانس را تحت فشار میگذارد که این اسناد را بپذیرد اما آژانس تاکنون زیربار این اسناد غیر معتبر نرفته بود چون آژانس خود بازرس دارد و بازرسان آژانس دهها بار از تاسیسات ما دیدن کرده اند؛اینقدر آمدند که انگار خیمه زده بودند.

آقای نقوی می گوید: طی 21 بیانیه ای که آژانس صادر کرده و یکی هم زمان همین آمانو بوده اعلام شد که ایران در فعالیت هایش انحرافی ندارد حال چطور شده که یکباره انحراف پیدا کردند؟ این استنادات براساس اسنادی است که صهیونیست ها تهیه کرده اند و آژانس هم زمان البرادعی زیر بار آنها نرفت.حال سئوال ما این است که آمانو چگونه میخواهد جواب خود آژانس را بدهد؛ یعنی تعارض 180 درجه ای با گزارش های قبلی خود آژانس را چگونه میخواهد توجیه کند؟می بینیم که آبروریزی به حدی است که چین و روسیه هم به شدت اعتراض کرده اند.

این نماینده مجلس با اشاره به عضویت ایران در ان پی تی می گوید: آژانس مقررات دارد و هر بار سئوالی کرده جمهوری اسلامی پاسخ داده، هر بار بازرسانی خواسته بفرستد، جمهوری اسلامی به راحتی پذیرفته. امده اند و گزارش رسمی تهیه کرده اند، در کدام گزارش بازرسان نشان از انحراف ایران است که یک دفعه اکنون در گزارش دبیر آژانس است؟ ما انتظار داریم آژانس براساس مقررات خودش پیش برود و گزارش دیروز را گزارشی سیاسی میدانیم که با لابی صهیونیست ها و توسط امریکایی ها تهیه شده و اهدافی کاملا سیاسی را دنبال میکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است تهیه چنین گزارشاتی ریشه در مشکلات غرب دارد: اوباما درگیر جنبش وال استریت است، بحران اقتصادی اروپا را فراگرفته ؛خب باید یک جوری این بحران ها را به جای دیگری منتقل کنند و بهترین راه را در ایجاد ارعاب در بین کشورها می دانند و مدعی می شوند که جمهوری اسلامی دنبال سلاح هسته ای است. لذا ما این گزارش را بی مبنا، سیاسی و بدون توجه به قواعد ان پی تی میدانیم و معتقدیم با هدف فرافکنی از بحران خودشان تهیه و منتشر کرده اند.

از این نماینده مجلس درباره حمله احتمالی به تاسیاست اتمی ایران می پرسم؛ میگوید: امریکا و رژیم اشغالگر قدس هر کاری تا به حال توانسته اند علیه جمهوری اسلامی کرده اند. توطئه، تهدید، تهاجم و مساله ای نبوده که بتوانند و علیه ایران انجام ندهند یا دست نگهداشته و منتظر مجوز بین المللی بمانند. اگر هم کاری نکرده اند تنها به این دلیل است که جرات و امکانش را نداشته اند والا قطعا می کردند. تهاجم به ایران را هم قبلا با رهبری امریکا و همکاری اروپا و سایر کشورها انجام دادند.عراق با دلارهای امریکا و سلاح های امریکا و غرب و سلاح های شیمیایی آلمان به ما حمله کرد اما شکست خوردند؛اکنون هم میدانند که ملت ایران هر تهدید نظامی را در نطفه خفه خواهد کرد و اسرائیل میداند یک گلوله به کشور ما شلیک کند باید در تل آویو جواب ما را ببیند نه در مرزهای ما. امروز توان دفاعی ما اینقدر مقتدرانه و بالا است که هیچ کشوری جرات نمیکند به کشور ما حمله نظامی کند ؛ اینها همه بلوف و تبلیغاتی برای دلداری دادن خودشان است.

آقای نقوی می افزاید: من به عنوان یک تحلیل گر سیاسی پاسخ میدهم چون دکترای علوم سیاسی هستم و در دانشگاه حکومت و سیاست در اروپا و امریکا را درس میدهم. اینکه امریکا و اروپا هر موقع دچار بحران شده و با بحرانی روبرو شده، یک بحران در منطقه ای و گوشه ای از جهان درست کرده تا بحران خود را رفع کند کاملا درست است. از سال 1920 به اینور را ببینیم هر موقع امریکا دچار بحران شده این بحران را به منطقه ای دیگر منتقل کرده است.

می گویم براساس تحلیل شما اکنون امریکا و اروپا دچار بحران هستند و میخواهند این بحران را به منطقه دیگری منتقل کنند. اینک بحث حمله به ایران مطرح است به هر حال یک درصد هم احتمال چنین مساله ای باشد مسئولین نباید در جهت پیشگیری برآیند و فضا طوری پیش برود که اصلا چنین اتفاقی نیفتد؟ برخی اظهارات مسئولین اما در جهت عکس این قضیه است.

این نماینده مجلس پاسخ میدهد: بارها تلاش کردند بین ایران و عربستان یا ایران و امارات و یا سایر کشورها بحران به وجود آورند اما جمهوری اسلامی کنترل کرد و اجازه نداد درگیری رخ دهد اکنون نیز نمی توانند وارد چنین مخمصه ای شوند. اما باز هم انتظار ما این است که با گفتگو، اختلافات را حل کنیم و پاسخ ابهامات را بدهیم؛ همیشه هم اعلام آمادگی برای گفتگو با 5 +1 کرده ایم؛ از طرح گام به گام روسیه استقبال کردیم و از هر کشوری که بنای مسالمت آمیز داشته باشد استقبال میکنیم. استدلال مستند و حرف منطقی داریم و با منطق باید مسائل را حل کنیم.