افراد مریض‌الاحوال از رفتن من می‌گویند

نویسنده
جلال یعقوبی

» ادبیات سیاسی استاندار فارس:

عکس: مسعود امیدی/سایت خبر پارسی

 

استاندار فارس در سخنانی غیرمعمول احتمال برکناری خود را تکذیب کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سیدمحمد احمدی، استاندار کنونی فارس به خبرنگاران گفته: “کسانی که شایعه تغییر استاندار فارس و رفتن من را مطرح می کنند افرادی مریض الاحوال و دارای ذهن بیمار هستند.” او اضافه کرده: “تا این لحظه هیچگونه بحث و قراری برای تغییر استاندار فارس از سوی مسوولان ارشد در تهران مطرح نشده و هرآنچه در این سو و آن سو گفته می شود شایعه ای بیش نیست.”

در حالی که احتمال ترمیم کابینه و خصوصا شایعه برکناری برخی از استانداران کشور افزایش یافته، بیشترین احتمال تغییرات در استان فارس مطرح است. گفته می‌شود استاندار فارس که به جریانهای تندرواین استان نزدیک است، سیاست‌های دولت روحانی را پیگیری نمی‌کند و به همین دلیل امکان برکناری او زیاد شده است. این شایعات خصوصا بعد از حمله گروه‌های فشار شیراز به علی مطهری و دفاع تلویحی استاندار فارس از اقدام آنها شدت بیشتری گرفت.

استاندار فارس بعد از حمله به مطهری گفته بود: “شورای تامین شهرستان شیراز به دلیل مشکلات موجود در دانشگاه شیراز از چندی قبل اعلام کرده بود که برگزاری سخنرانی علی مطهری به صلاح نیست اما این نماینده مجلس و برگزار‌کنندگان این سخنرانی به این موضوع توجه نکردند.”

او اضافه کرده بود: “اگر آقای مطهری به محل سخنرانی می‌رسید با توجه به جوی که در آنجا حاکم بود، امکان بروز حوادث بسیار ناگوارتری وجود داشت. اگر در زمان سخنرانی اتفاق ناگواری حادث می‌شد و دانشجو و فردی آسیب جانی می‌دید، چه کسی پاسخگو بود و این مسئله که دانشگاه به توصیه‌های شورای تامین بی‌تفاوت باشد صحیح نیست.”

پس از انتشار سخنان استاندار فارس، محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری‌اسلامی احتمال استعفای استاندار را مطرح کرده و گفته بود: “با اطلاعاتی که از مسئولان ذیربط دریافت کرده‌ام استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تامین استان با تدبیر عمل نکرده و چنانچه نتواند به زودی براساس اختیارات قانونی‌اش با مسببین این موضوع برخورد قانونی کند از باب مسئولیت‌پذیری باید استعفا دهد.” او تاکید کرده بود: “تعرض به خودرو و اقدامات غیرقانونی که علیه آقای مطهری صورت گرفت مغایر با آموزه‌های دینی بوده و نقص آشکار قانون تلقی می‌شود.”

بلافاصله پس از آن استاندار فارس به همراه فرماندار جهرم که گفته می شد از دوستان علی مطهری بود، به دفتر نماینده تهران رفت تا از او دلجویی کند. او در دیدار با مطهری گفته بود: “قول می دهم که با هتاکان فاقد اخلاق و هنجارشکنان که به نماینده منتخب ملت اهانت و بی احترامی روا داشتند، برخورد قاطع و قانونی شود.”

البته خبری از برخورد با “هتاکان فاقد اخلاق و هنجارشکنان” نشد و حتی گفته شد که استانداری شیراز از رئیس دانشگاه شیراز شکایت کرده است. وکیل علی مطهری در اعتراض به این مساله گفته بود: “برای بنده و موکلم اینکه مسئولان دانشگاه شیراز نیز متهم شناخته شده‌اند جای سوال است. ما راضی به این کار نبودیم و بنده تاکنون به عنوان وکیل علی مطهری شکایتی از مسئولان دانشگاه شیراز نداشته‌ام. ” او با بیان این که ما معتقدیم دانشگاه شیراز مطابق مقررات کار کرده و قصوری نداشته که بخواهد به عنوان متهم شناخته شود، افزوده بود: “متهمین اصلی حادثه شیراز افراد دیگری هستند.”

چندی بعد وکیل مطهری اعلام کرد حمله‌کنندگان به نهاد خاصی وابسته بوده‌اند و از پیگیری فرمانده سپاه دراینباره هم سخن گفته بود. اشاره به نهاد خاص که به تعبیر مطهری “ موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود” در واقع اشاره به سپاه استان فارس بود.

از سوی دیگر حمایت علنی و آشکار امام جمعه شیراز از حمله‌کنندگان نیز نشان می داد که این گروه ها وابستگی مشخصی داشته‌اند. به این ترتیب همراهی استاندار فارس با این گروه‌ها چندان شگفت‌انگیز نبود.

در روزهای گذشته که خبر ترمیم کابینه منتشر شد، از همان ابتدا استاندار فارس به عنوان کسی که رفتنی خواهد بود، مطرح شد. چند روز پیش که حسام‌الدین آشنا در گفتگو با مجله اندیشه پویا از احتمال تغییرات در کابینه خبر داده بود، یکی از سایت های راستگرای استان فارس از احتمال تغییر استاندار این استان ابراز نگرانی کرد.

سایت راستگرای شیرازه، در گزارشی با عنوان “آیا استاندار فارس مشمول تغییرات در دولت می‌شود؟” نوشته بود: “هر چند مشاور فرهنگی آقای رئیس جمهور می‌خواهد خبر ترمیم کابینه را صرفا یک تحلیل شخصی عنوان کند برخی شواهد اما نشان دهنده عزم دولت برای تغییر برخی استانداران و ترمیم کابینه است.” این سایت اضافه کرده بود: “به نظر می‌رسد قطار چنین تغییراتی به استان فارس هم برسد، چون از زمانی که محمد احمدی استاندار فارس شد، برخی اصلاح طلبان افراطی که از عملکرد نسبتا اعتدالی وی رضایتی نداشته و ندارند، به هر بهانه ای متوسل می شوند تا با اعمال فشار زمینه برکناری وی را فراهم آورند. افراطیون در جدیدترین بهانه، حمله عده‌ای ناشناس به علی مطهری در شیراز را پیراهن عثمان کردند تا استاندار فارس برکنار شود. آنها وقتی احمدی برای خوش آمدگویی به هیات دولت در حرم شاهچراغ پشت تریبون رفت، شعار «استعفا استعفا» سر دادند.”