مرخصی ها تمام شد؛ صف بازگشت طولانی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

انور خضری، زندانی سیاسی کرد به اعتصاب غذای خود پایان داد، مهدی خزعلی خطاب به قاضی پرونده اش  اعلام کرد اعتصاب غذا میکند و جنازه اش را بر سر شان می کوبد و قاضی پرونده مرضیه وفامهر از صدور قرار وثیقه برای این هنرمند خودداری  وعل در بند نگاهداشتن  او را رسانه ای شدن بازداشت اش عنوان کرد.

همزمان محسن میردامادی، فیض الله عرب سرخی و عبدلله رمضان زاده که برای چند روز به مرخصی آمده بودند به زندان اوین بازگشتند و مرخصی لیلا توسلی و جواد امام تا روز شنبه تمدید شد.

با تمدید مرخصی مهدیه گلرو نیز مخالفت شده و بهزاد نبوی و بهاره هدایت که برای درمان پزشکی، درخواست تمدید مرخصی کرده اند تا هنگام انتشار این گزارش در بلاتکلیفی به سر می بردند.

این زندانیان سیاسی یک روز قبل از نیمه شعبان و با وثیقه های سنگین برای 4 روز به مرخصی آمده بودند.

مصطفی تاج زاده دیگر زندانی سیاسی است که در مرخصی به سر می برد و روز دوشنبه به زندان اوین بازگشته است.

 

ضرب و شتم و اعتصاب غذای مهدی خزعلی

یکی از دوستان مهدی خزعلی از ضرب و شتم او هنگام بازداشت و اعتصاب غذای او خبر داده است.

او نوشته که  خزعلی  چند روز پیش با وی تماس گرفته و پیام داده که بازجویش تلفنی او را به وزارت اطلاعات احضار کرده تا وسایلی که دو سال پیش از منزلش برده بودند را تحویل بگیرد.

 این فرد به درخواست خزعلی برای همراهی با او اشاره کردهو اینکه اگر اتفاقی برایش افتاد شاهدی داشته باشد.

او نوشته است: به وزارت که رسید، حکم بازداشت را به دکتر نشان دادند، دکتر در جوابشان گفت که این حکم برای ۱۰روز پیش است که چهار روز پیش برای همین، در دادگاه وثیقه گذاشتم. مامور پاسخ داد که باید بازداشتت کنم و دادگاه برای ما اهمیتی ندارد. دکتر اصرار کرد که این حکم غیر قانونی است و من نمی آیم. که ناگهان ۳ نفر بر سر دکتر ریختند و او را بر زمین زدند و بر دستانش دستبند زدند و به داخل ماشین انداختند، درحالی که یکی روی گردن دکتر نشسته بود و دیگری از آن طرف بروی شکم. مهدی خزعلی را به صورت درازکش عقب ماشین قرار دادند و پسر نوجوانش بهت زده نگاه می کرد.

او سپس خبر داده که به دنبال خودروی حامل دکتر خزعلی تا دم اوین رفته و دیده است که وی تا آنجا به همین وضعیت به صورت دراز کش قرار گرفته بود.

دوست آقای خزعلی نوشته: صحنه دردناکی بود، اشک امانم نمی داد دلم می خواست دلم میخواست فریاد بکشم بگویم ای مردم این فرزند شماست که اینگونه میبرندش، این همان مهدیست که دست متملقان و غارت گران را رو کرده است و امروز تاوانش را اینگونه میدهد این مهدیست که آقازاده مهدوی کنی سفارش کرده است  اینگونه وحشیانه باهاش برخورد کنند تا او با خیالی راحت در جکوزی دانشگاه امام صادق لم دهد قربان امام صادق شوم آیا نمیبیند این هم ظلم را؟ با خود گفتم اینجا اینگونه برخورد میکنند درون زندان چه خبر است الله اعلم…

این فرد نوشته که روز بعد هم به دادسرای دادستانی رفته که دکتر خزعلی را به آنجا آورده بودند.

 او دیدار باخزعلی را اینگونه شرح می دهد : دکتر را آوردند. ماتم برد، با گردنی که به سمتی خم شده و ورم کرده و کبود، دستبند به دست و با لباس زندان در حالی که دو نفر دو طرفش بودند. دکتر در دادگاه دفاع جانانه ای کرده بود.

او افزوده: قاضی بنی حسینی گفت که دکتر را اشتباه بازداشت کرده اند چون من پنج روز پیش برای همین موضوع قرار وثیقه صادر کرده ام و امروز می‌گویم آزادش کنند اما هنگامی که  مهدی خزعلی  با آن دو مامور وزارت اطلاعات وارد دادگاه شد مامور وزارت، برگه ای را به قاضی نشان داد و تلفن قاضی هم به صدا در آمد که دادستان جعفری دولت آبادی، دستور لازم را به قاضی داد و قاضی بنی حسینی هم گفت که در حکم پنج روز قبلم اشتباه کرده ام و قرار وثیقه را به بازداشت موقت تبدیل می‌کنم.

وی به دفاع خزعلی در دادگاه اشاره می کند که به قاضی گفت که تو نوچه وزارت اطلاعات هستی. با آنکه گردنم ورم کرده و شکسته، تقاضای درمان نمی‌کنم و از امروز اعتصاب غذا می‌کنم و جنازه ام را بر دوشتان می‌گذارم.

 

مرضیه وفا مهر در دادگاه

مرضیه وفامهر، بازیگر سینما و همسر ناصر تقوایی هم روز گذشته در دادگاه حضور یافت اما قاضی پرونده از تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه خودداری کرد.

ناصر تقوایی، فیلمساز سرشناس ایرانی پیش از این به “روز” گفته بود همسرش از 21 روز پیش در زندان قرچک ورامین زندانی است.

وب سایت کلمه دیروز گزارش داد که خانم وفامهر در حالی که لباس یکپارچه سفید و چادر سفید به سر داشت در دادسرا دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد و به سئوالات قاضی پرونده پاسخ داد.

براساس همین گزارش قاضی دادگاه در این جلسه نسبت به رسانه ای شدن بازداشت مرضیه وفامهر اعتراض و از صدور وثیقه برای ازادی وی خودداری کرده است.

قاضی پرونده گفته است که خانواده خانم وفامهر حق نداشته اند که این موضوع را رسانه ای کنند.

خانم وفا مهر در ارتباط با فیلم “تهران من، حراج” ساخته گراناز موسوی بازداشت شده است.

 

پایان یک اعتصاب

انور خضری، زندانی سیاسی کرد که در زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذا زده بود، بعد از 50 روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

کامران شیخی و سید ابراهیم سیدی، دو زندانی سیاسی دیگر کرد که همزمان با انور خضری اعتصاب غذایشان را آغاز کرده بودند، پیش از او به این اعتصاب غذا پایان دادنده بودند.

وب سایت کلمه گزارش داده که آقای خضری دو روز پیش پس از رسیدن به بخشی از خواسته های خود اعتصاب غذایش را شکست.

اگر چه او از بند زندانیان عادی به بند زندانیان سیاسی انتقال نیافت، که یکی از خواسته هایشان بود اما اکنون به یکی از سالن های بند شش زندان رجایی شهر که در آن تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس اند انتقال پیدا کرده است.