دورخیز معترضان برای ادامه تظاهرات

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از جنبش سبز و محرم

اسکات پترسون 

تظاهرکنندگان طرفدار دولت با شروع عزاداری های 10 روزه سراسری در روز جمعه، خواستار اعدام میر حسین موسوی، رهبر مخالفان و نخست وزیر سابق کشور شدند. 

مسؤولان قضائی ایران ظرف چند روز گذشته برای بازداشت موسوی و سایر چهره های برجسته که تظاهرات برپا شده بدنبال انتخابات ریاست جمهوری خردادماه گذشته را رهبری کردند، فشار وارد می کنند. رهبران مخالف معتقدند این انتخابات تقلبی بوده است.

به گزارش رویترز، طرفداران دولت شعار می دادند: “موسوی، این آخرین هشدار ماست. رهبران ضد انقلاب اعدام باید گردند.”

با همه این اوصاف، جنبش مخالفان با خوش بینی به استقبال ماه مقدس محرم رفته است. در این ماه بزرگداشت شهادت یکی از بزرگان مذهب شیعه، امام حسین، که  در سال 680 میلادی رخ داده، برگزار می شود. دهه محرم عمیقاً با نمادهای دینی آمیخته است و فرصت مغتنمی را در اختیار مخالفان قرار می دهد تا هدف خود را اشاعه دهند؛ هدفی که به تدریج پایگاه های پشتیبانی گسترده تری را به دست می آورد.

ابراهیم مهتری، فعال معترض 27 ساله ایرانی و یک مهندس رایانه است که پس از دو بار دستگیری به ترکیه گریخته است. او ارتباط نزدیک خود را با چهره های مخالف حفظ کرده است. وی گفت: “مخالفان در داخل ایران بسیار امیدوارتر از ما در خارج هستند.”

تظاهرکنندگان ضد دولتی هیچ تلاشی نکردند تا با راهیپمائی طرفداران دولت در روز جمعه تداخل ایجاد کنند. آنها در گذشته در مناسبت های برگزار شده از سوی رژیم شرکت می کردند که خود منجر به بروز درگیری می شد. وب سایت های مخالفان از مردم خواستند در مراسم روز جمعه که تحت تدابیر سنگین پلیسی برگزار می شود، شرکت نکنند، بلکه به جای آن، قصد دارند از حضور خیابانی مربوط به دوره عزاداری برای پیش بردن جنبش سیاسی خود استفاده کنند.

آقای مهتری که در داخل زندان تحت ضرب و جرح، سوختن با سیگار، و آزار جنسی بوسیله باتون قرار گرفته، می گوید: “محرم برای ما فرصت بسیار خوبی است، زیرا ایدئولوژی حسین بر علیه سرکوب استوار شده است.” گزارش پزشکی درج شده در بروشور سازمان عفو بین الملل درخصوص آزارهای وارد شده به زندانیان در اوائل ماه پیش، بر سخنان آقای مهتری درباره آزارهای داخل زندان صحه می گذارد.

 

تجلی یک شهید قهرمان در جنبش سبز

رهبران اسلامی ایران از زمان انقلاب سال 1357، همیشه خلوص حسین را در خود متجلی می دیدند و خود را ایستاده در برابر یزید های زمانه معرفی می کردند. یزید ادعا می کرد حکومتش اسلامی است، با این حال حسین نوۀ حضرت محمد، را کشت.

حسین که در میان طرفدرانش به “شاه شهیدان” معروف است، نمونه ای از عزم به مردن برای نیل به عقاید است و بیانگر اعتقاد شیعه و یکی از ارکان ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است.

با همه این اوصاف، جنبش سبز مخالفان خود با عاریه گرفتن نام کوچک موسوی و نیز رنگ سبز اسلامی که خاص جنبش است و بارها در رخدادهای مذهبی به اهتزاز درآمده، خود را عصاره قیام حسین می بیند.

مهتری در مصاحبه ای از شهر آنکارای ترکیه گفت: “اکنون از دید مردم ما، خامنه ای به یزید نزدیک است، درحالیکه موسوی و جنبش سبز چهره حسین را به نمایش می گذارند.”

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 18 دسامبر