این نوع انتخابات توهین به مردم است

نویسنده

drmohammadmaleki.jpg

‏ نادر ایرانی

‏”چرامی گوییم انتخابات در ایران، تحقیر وتهین به ملت ایران است؟”‏

این سئوالی بود که دکتر محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب، در دفترجنبش مسلمانان مبارز ‏مطرح کرد و در پاسخ آن از جمله اظهار داشت: “تا دراین مملکت تحول بنیادی به وجود نیاید، تا موقعی که ‏مردم صاحب اختیار خود نباشند و تا زمانی که یک شاه یا یک شیخ همه امور در دستش باشد و هرکاری بخواهد ‏بکند، انتخابات آزاد مفهومی عبث است”.‏

دکتر ملکی در ادامه سخنان خود با اشاره به تعریف انتخابات در لغتنامه دهخدا، به معنای برگزیدن و بیرون ‏کشیدن چیزی از میان چیزهای دیگر یا برگزیدن کسی از میان جمعی برای کاری، اظهار داشت: “در مسئله ‏نظارت استصوابی شورای نگهبان، هنگامی که عده ای جمعی را انتخاب می کنند وبه شهروندان می گویند که ‏شما حق دارید به این افراد رای بد هید، این موضوع، نام اش انتخاب نیست، زیرا انتخاب قبلا صورت گرفته ‏و انتخاب کنندگان در این شرایط وسیله ای برای تحقق اهداف نظارت اعمال شده محسوب می شوند”.‏

وی افزود: “معنی نظارت استصوابی آن است که مردم نه می دانند چه می خواهند و نه می دانند چه باید ‏انتخاب کنند و این تنها شورای نگهبان است که می فهمد، و می داند مردم باید چه کسانی را انتخاب کنند و این ‏توهین به مردم است”.‏

دکتر ملکی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: “این ملت حدود صدوخورده ای سال پیش برای برپایی عدالت ‏قیام کرد و درست زمانی که اغلب کشورها در زیر سلطه کشورهای استعمار بودند ملت ایران نفت خود را ‏ملی کرد و عبدالناصر صریحا اعلام کرد افتخار می کند که ملی کردن کانال سوئز را از قهرمان شرق یعنی ‏دکتر مصدق آموخته است”. ‏

‎ ‎انتخابات درجمهوری اسلامی‎ ‎

دکتر ملکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وی به همراه دکتر صالحی و…در چند انتخابات ‏اولیه جمهوری اسلامی رییس حوزه انتخاباتی بیمارستان شهدای تجریش [رضا پهلوی سابق] بود، گفت: “در ‏نخستین انتخابات یعنی انتخابات رفراندوم، شاهد آن بودیم که یکی از دوستان شمیرانی ما که بعدها به مقامات ‏بسیار بالایی رسید، با عجله به حوزه انتخاباتی آمد و با افتخار اعلام کرد که :من از درکه تا این جا 10 تا رای ‏داده ام.“‏

دکتر ملکی سپس در ارتباط با رفراندوم قانون اساسی و با اشاره به رد صلاحیت های انجام شده که منجر به ‏برگزاری انتخاباتی “سرد” شد گفت: “بعد ازظهر روز رفراندوم با پیام آقای خمینی جمعیت زیادی به پای ‏صندوق های رای آمدند.مضمون پیام آقای خمینی این بود که من می دانم که قانون اساسی موجود دارای ‏اشکالات زیادی است و پس از رای گیری، به زودی قانون اساسی را تکمیل خواهیم کرد”. ‏

دکتر ملکی سپس تلاش هایی را که برای تنظیم قانون اساسی و اصلاح آن درصحنه هایی که اوحضور داشته ‏در اوایل انقلاب توضیح داد. وی دراین باره گفت: “پس از آغاز جنگ در سال 59، درمیهمانی که برای ‏سفرای کشورهایی که درجنگ از ایران پشتیبانی کرده بودند ترتیب شد مانند لیبی، فلسطین، سوریه و…، در ‏همان جا حول خلاف هایی که نسبت به قانون اساسی صورت می گیرد بحث هایی مطرح شد و آقای علی ‏بابایی پیشنهاد کرد جمعیتی تاسیس شودتا در باره تخلفات صورت گرفته تذکر لازم را بدهد. در همان جا ‏تصمیم براین شد که جمعیتی به نام «جمعیت مراقبت برای اجرای قانون اساسی و تکمیل آن» تاسیس شود که ‏تکمیل آن بر اساس وعده ای بود که آیت الله خمینی برای اصلاح قانون اساسی داده بود”. ‏

دکتر ملکی با ذکر اینکه اعضای “اقامه” ـ مخفف نام جمعیت مذکور ـ در اوایل سال 1360 دستگیر شدند و ‏جلوی حرکت آنها را گرفتند، گفت: “این مسایل ادامه داشت تا هنگامی که نظارت استصوابی به وجود آمد و ‏توهین به ملت ایران را کامل کرد. شورای نگهبانی که وظیفه اش نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه های ‏مجری انتخابات بود تا از آنان خلافی سرنزند، خود تبدیل به نهادی شد که درمورد کاندیداها، تحت عنوان ‏نظارت استصوابی تصمیم می گیرد”.‏

‎ ‎انتخابات 76‏‎ ‎

دکتر ملکی در ادامه فرآیند انتخابات در ایران، اصلاحات و انتخابات 1376 را مهم ذکر کرد وگفت: “نقش ‏جوانان در این انتخابات برای دستیابی آقای خاتمی به ریاست جمهوری بسیار حساس بود و دراین میان ‏دانشجویان نقش ویژه ای داشتند”.‏

وی افزود: “انتخابات سال 1376 انتخاباتی بود که مردم آزاد بودند تا به کاندیدای اصلی خود رای بدهند. در ‏انتخابات مجلس ششم هم مردم به خوبی می توانستند به آن چیزی که مایل هستند رای بدهند و دست به یک ‏انتخاب سالم بزنند”. ‏

‏ دکتر ملکی سپس با طرح این سوال که “حتی اگر بتوانیم 200 نفررا به مجلس بفرستیم، این مهم است که از ‏خودمان سوال کنیم که چه اتفاقی روی خواهد داد؟” گفت: “زمانی که اصلاحات پیروز شد ما و دوستانمان ‏گمان می کردیم اصلاح طلبان فکر می کنند انقلاب از اهداف خود دور شده و مانند امام حسین (ع) می خواهند ‏حرکت را اصلاح کنند. اما همانطور که دیدیم کسانی که در سلک اصلاح طلبی خود را تعریف می کردند به ‏دلیل وابستگی که داشتند نتوانستند به قدر لازم دست به اصلاحات بزنند”. ‏

وی درادامه سخنان خود بخشی از مقاله ای را که هشت سال پیش برای ارائه به یک سمینار نگاشته بود قرائت ‏کرد و گفت: “من دراین مقاله نو شته ام که آقای خاتمی ودوستانش دچار یک پارادوکس هستند، مگر می شود ‏هم قدرت های مطلق و مافوق قانون را قبول داشت و هم از مردمسالاری، قانونمداری و جامعه مدنی دم زد، ‏این تضاد را چگونه باید حل کرد؟”‏

‏ وی ادامه داد: “اصلاحات به دست جریاناتی متولد شد که از روز نخست غیرطبیعی می نمودو امروز پس از ‏سه سال نارسایی آن کاملا آشکار شده است…باید پس ازگذشت دو دهه [زمان نگارش مقاله] تجربه از نسلی که ‏به قانون اساسی رای نداده است کمک گرفت وشرایط یک همه پرسی کاملا آزاد را فراهم کرد”.‏

‏ دکتر ملکی با ذکر اینکه جمعیت زیر 45 سال کشور حق دارد به “فرمایشات آقای خمینی در روزی که به ‏بهشت زهرا وارد شد” استناد کند و خواهند تغییر اوضاع باشد، گفت: “آقای خمینی در آن جا صریحا اظهار ‏می دارند که:…این سلطنت پهلوی اولی که تاسیس شد فرض می کنیم که با اختیار مردمی بود ومجلس ‏موسسان هم با اختیار مردم تاسیس کرد، این اسباب این می شود به فرض اینکه این امرصحیح باشد، فقط رضا ‏خان سلطان باشد، آن هم برای اشخاصی که درآن زمان رای دادند، نه برای دیگر مردم….چه حقی آن ها ‏داشتند که برای ما سرنوشت معین کنند ؟…این ملتی که سرنوشت خودش با خودش باید باشد، در این زمان می ‏گوید که ما نمی خواهیم این سلطان را، ووقتی که این ها رای دادند به اینکه سلطنت محمد رضا شاه را، رژیم ‏سلطنت را نمی خواهیم، سرنوشت این ها با خودشان است.این هم یک راه است از برای اینکه سلطنت باطل ‏است.” ‏

‎ ‎شرایط انتخابات آزاد‏‎ ‎

دکتر ملکی با اشاره به بیانیه ای که زیر آن امضای دکتر پیمان، مهندس سحابی، دکتر ابراهیم یزدی و… دیده ‏می شود گفت: “دوستان ما برای شرایط انتخابات آزاد 20 شرط گذاشته اند که نخستین آن برتحقق اراده مردم ‏به عنوان اساس و منشاء قدرت حکومت اشاره شده که این اراده باید در یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ‏اعمال شود. نهضت آزادی هم قبل از انتخابات اطلاعیه ای داده که درآن دو شرط برای انتخابات مطرح کرده ‏است: 1- شورای نگهبان استعفاء بدهد زیرا عادل نیست 2- دیگر آنکه انتخابات تحت نظارت بین الملل باشد”.‏

وی درادامه با طرح این سوال که آیا موارد بالا عملی شده است گفت: “ما به چه دلیل و به چه عنوان باید ‏درانتخابات شرکت کنیم درحالی که برای نظام این تنها شرکت مردم درانتخابات مهم بوده و کیفیت آن اصلا ‏مورد نظر نمی باشد”. ‏

دکتر ملکی درپایان گفت: “تا دراین مملکت تحول بنیادی به وجود نیاید، تا موقعی که مردم صاحب اختیار ‏خودشان نباشند و تا زمانی که یک شاه یا یک شیخ همه امور در دستش باشد و هرکاری بخواهد بکند انتخابات ‏آزاد مفهومی عبث است”.‏