ایالات متحده : آماده تنظیم پیش نویس هستیم

نویسنده

» گزارش جورزالیم پست از نتایج مذاکرات وین

نیویورک :–  یک مقام آمریکا روز چهارشنبه در جمع بندی دو روز مذاکره در وین گفت که شکاف ها میان غرب و ایران بر سر برنامه اتمی اش باقی مانده است اما با این وجود قدرت های جهانی “برای آغاز نگارش پیش نویس” توافقنامه ای جامع آماده هستند.

این مقام ارشد دولت باراک اوباما پس از پایان مذاکرات به خبرنگاران حاضر در اتریش گفته است: “اکنون آماده تنظیم پیش نویس هستیم.”

ایران و قدرت های ۱+۵ –ـ ایالات متحده، بریتانیا ، فرانسه ، آلمان، روسیه و چین ـ– خود را ملزم کرده اند تا تاریخ ۲۰ ژوئیه مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع بر سر بن بست بلند مدت هسته جمهوری اسلامی را ادامه دهند. در حال حاضر ایران با داشتن ۲۰ هزار سانتریفیوژ در سایت های اتمی اش و داشتن راکتور آب سنگین از دو نوع قابلیت برای دستیابی به سلاح هسته ای برخوردار است.

مقام ارشد ایالات متحده پس از پایان مذاکرات با خوش بینی محتاطانه ای با خبرنگاران سخن گفته ، اما تاکید کرده  که اختلافات قابل توجهی بر سر موضوعات کلیدی باقی مانده است، یکی از این اختلافات اصرار مقامات ایرانی بر ابقای سایت تولید پلوتونیوم در شهر اراک است.

او می گوید: “در این نقطه ، نمی دانیم که آیا موفق خواهیم شد این شکاف ها را پر کنیم.”

همزمان یک مقام چینی در وین خوش بین است که تا پایان ضرب الاجل ۲۰ ژوئیه ( ۳۰ تیرماه) دو طرف به توافق جامع دست پیدا کنند: “وانگ اوو پس از دو روز مذاکره به خبرنگاران گفته است: “هدف همه همین است.”

او خاطرنشان کرده است که علی رغم تنش ها میان مسکو و دولت های غربی بر سر مسائل اوکراین، روسیه در حال ایفای نقشی کلیدی در مذاکرات هسته ای است.
مذاکرات در وین در حالی پایان یافت که دیروز در تقویم حکومت ایران روز  “ملی فن آوری هسته ای” جشن گرفته شد.
منبع : جورازلم پست – 9 آوریل