اصلاح‌طلبان برای انتخابات آماده می‌شوند

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی محافظه‌کاران بابت سنگرهای بعدی

سایت صراط وابسته به سپاه پاسداران،روزسه شنبه خبر داد که محمدرضا عارف در مراسم ختم پدر همسر سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات آینده مجلس گفته است: “محکم محکم در انتخابات شرکت می کنم. فعلا بحث سرلیستی مطرح نیست اما حضور جدی در انتخابات خواهیم داشت.” عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزهم امروز در حاشیه همین مراسم تاکید داشت: “اصلاح‌طلبان حتما در انتخابات ورود پیدا می‌کنند.”

 انتخابات مجلس دهم که قرار است در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شود، از هم‌اکنون به موضوعی خبرساز در صحنه سیاسی ایران تبدیل شده است. چند روز پیش علی مطهری طی گفتگویی درباره ترکیب آینده مجلس گفت: “برای پیش‌بینی زود است. این موضوع به مسائل مختلفی مانند عملکرد دولت بستگی دارد. اگر دولت در مدت دو سال باقی‌مانده تا انتخابات مجلس عملکرد خوبی داشته باشد و رضایت مردم را جلب کند طبعاً مردم بیشتر به هواداران گفتمان دولت رأی خواهند داد.”

 او اضافه کرد: “همچنین ترکیب مجلس دهم به نوع رفتار شورای نگهبان بستگی دارد. اگر افراد مؤثر جریان اصلاحات یا مستقل را حذف کنند، مجلس خوبی نخواهیم داشت. قاعدتاً مجلس آینده افراد حر و آزاده بیشتری خواهد داشت.”

 مطهری در پاسخ به این سؤال که به نظرتان مانند گذشته رد صلاحیت‌های گسترده اتفاق می‌افتد؟ گفته است: “به نظرم این اتفاق می‌افتد در مجموع ترکیبی با اکثریت اصول‌گرا و اقلیت قوی اصلاح‌طلب و مستقل ایجاد خواهد شد.”

فعال شدن اصلاح‌طلبان برای حضور بیشتر در عرصه سیاسی کشور که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری شتاب بیشتری گرفت، نگرانی محافظه‌کاران از انتخابات آینده مجلس را برانگیخته است.

چندی پیش علی جنتی، دبیر شورای نگهبان صریحا گفت: “امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند. آنها مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال می‌کنند.”

او اضافه کرد: “این افراد نقشه‌های خطرناک می‌کشند و الان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد. این مجموعه می‌تواند قدرت رهبری را هم محدود کند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.”

این اولین بار نبود که جنتی از نگرانی‌هایش درباره انتخابات آینده مجلس سخن می‌گفت. او دوازدهم دی‌ماه سال گذشته نیز طی سخنانی گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند و شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

سخنان جنتی و اعتراف او به برنامه شورای نگهبان برای دخالت در سرنوشت انتخابات آینده، واکنشهایی به دنبال داشت. از جمله مصطفی تاج‌زاده در نامه‌ای که از داخل زندان به دبیر شورای نگهبان نوشت، تاکید کرد: “به این ترتیب ولو ناخودآگاه مشخص کردید دعوایتان بر سر لحاف ملّاست. به سخن روشن، نگران انتخابات مجلسین شورا و خبرگان رهبری هستید. […] در حقیقت شما بدون آن که خود بخواهید از چند مسئله رمزگشایی کردید. هم ماهیت «نظارت سپاهی–استصوابی» را که دخالتی جناحی، مطلقه و غیرپاسخ گو در انتخابات است، برملا نمودید و هم ساز و کار «مهندسی معقول انتخابات» را که نماینده ولی فقیه آن را وظیفه ذاتی سپاه می‌خواند ولی عرف سیاسی در جهان آن را کودتای انتخاباتی می‌نامد، افشا کردید و هم بی‌اعتمادی عمیق خود را به شعور و خواست اکثریت ایرانیان آشکار ساختید.”

نگرانی از انتخابات آینده تنها مربوط به دبیر شورای نگهبان نیست. محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس نیز یکبار در جلسه حزب موتلفه اسلامی گفته بود: “خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد. یخ‌های اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است. برخی فتنه‌گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به‌وجود آورند به همین دلیل هیچگاه نباید فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد.”

همین نگرانی از فعال‌تر شدن اصلاح‌طلبان است که حتی از شرکت در مراسم ختم یا دیدارهای نوروزی آنان نیز خبرهای مهمی می‌سازد.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در یادداشتی با عنوان “عیدی سیاسی دولتی‌ها به فتنه!” که دیروز منتشر شد، نسبت به دیدارهای نوروزی اعضای دولت با سیدمحمد خاتمی اعتراض کرد و نوشت: “هنوز اعتراض ‌های گوناگون به دیدار وزیر ارشاد با محمد خاتمی ادامه داشت که پایگاه اینترنتی وی با ذکر نام تعدادی از وزرا و مسئولان دولت تدبیر و امید، اعلام کرد که آن‌ها نیز با خاتمی دیدار داشته ‌اند. بهانه کردن سال نو برای چنین دیدار سیاسی و هدفمندی که دهن ‌کجی به طیف گسترده ‌ای از مردم است، هیچ وجهی ندارد. کسانی که در زمره دیدارکنندگان بودند، خود را در معرض اتهام بزرگی قرار داده ‌اند که برای رفع آن، باید توضیحات قانع‌کننده ‌ای برای مردم داشته باشند.”

 نویسنده این یادداشت اضافه کرده است: “هر چند دیدارکنندگان در محاسبات سیاسی ‌شان با خاتمی و دوستانش می‌‌توانند آن را اینگونه به حساب آورند؛ اما دلیل اصلی این دیدار، بیش از آنکه معطوف به مسائل گذشته باشد، ناظر بر مسائل آینده است؛ که لازم بود از نقطه شاخص و با طعمی شیرین آغاز شود که ظاهراً چنین هم شد.”

روزنامه کیهان نیز در خبری ویژه ضمن ابراز نگرانی از دیدار برخی اعضای دولت با سید محمد خاتمی نوشته بود: “انتشار تصویر دیدار وزیر ارشاد با خاتمی، موجب اعتراض شدید نمایندگان مجلس شد. و در همان حال، روزنامه‌های زنجیره‌ای با آب و تاب به انتشار خبر این دیدار پرداختند که از نیاز شدید خاتمی به مطرح شدن حکایت دارد.”

کیهان در یادداشتی دیگر با عنوان “ژنرال بی‌تجربه!” که کنایه‌ای به جنتی وزیر ارشاد بود، نوشت: “اخیرا این ژنرال فرهنگی! با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوران آقای هاشمی رفسنجانی دیدار کرده است. لطفا خرده نگیرید زیرا برای ذکر این منصب آقای خاتمی به جای نام‌های دیگر ایشان به عنوان یکی از سران فتنه و یا رئیس‌جمهور سابق ج.ا.ا، دلیل قانع‌کننده وجود دارد. فراموش نکرده‌ایم که در دوران وزارت ایشان در دولت سازندگی، کار به جایی رسید که مراجع عظام تقلید اقدام به تعطیلی حوزه علمیه نمودند و طلاب و مردم مسلمان و انقلابی دست به تحصن زدند و یکی از دو خواسته خود را عزل آقای خاتمی از وزارت ارشاد مطرح ساختند.” نویسنده کیهان اضافه کرد: “جناب آقای خاتمی این رفتار و منش خود را در دوره ریاست جمهوری خود نیز ادامه داد و با گماردن آن مهاجر به دامان دشمن و به اعتراف خود شیر خر خورده، باعث ایجاد فضایی در کشور گردید که دیده‌بان انقلاب به صراحت و البته در یک درددل و شکوه پدرانه با جوانان و فرزندان خود در مصلای امام خمینی(رحمه‌الله علیه)، اعلام فرمود که برخی از روزنامه‌ها، پایگاه دشمن هستند.”

علی مطهری مدتها پیش به سایت رسمی مجلس گفته بود: “قطعاً شورای نگهبان اجازه شکست اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی آتی کشور را نمی‌دهد.”

 او معتقد بود: “اگر انتخابات کاملا آزاد باشد و نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت نشوند و مشارکت بالا باشد، معمولاً اصلاح‌طلب‌ها پیروز میدان هستند. اصولگرایان معمولا در شرایطی پیروز می‌شوند که کاندیداهای موثر اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده و به تبع آن مشارکت مردم پایین آید، در چنین شرایطی اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی پیروز می‌شوند.”