کاردار مقیم بریتانیا آمد

نویسنده
فیروزه متین

» مشکلات با انگلیس حل می شود

با حضور کاردار غیر مقیم بریتانیا در تهران، گمانه زنی ها برای بازگشایی سفارت خانه های دو کشور قوت گرفته است.بهبود روابط با بریتانیا به دلایل مختلف از همان ابتدا با استقبال اصولگرایان همراه بوده و به اعتقاد برخی آگاهان کلید مهمی است که روحانی توانست در قفل سیاست خارجی در قفل بچرخاند.

هم اکنون کاردار غیر مقیم بریتانیا که یک هندی الاصل به نام آجی شارما است به تهران آمده و آنطور که خودش گفته قصد او از این سفر “برآورد خسارت های وارده به سفارتخانه” بریتانیا در ایران است؛ سفارتخانه ای که در پی حمله عوامل بسیج و لباس شخصی در سال ۹۰ تعطیل شد و در زمان اشغال چند ساعته توسط این عوامل برخی از اموال آن به سرقت رفت یا نابود شد.

به گزارش فرارو، شارما که در ایران با برخی مقامات عالیرتبه دیدار کرده، دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: “امروز سفر اول خوبی به تهران داشتم، می‌خواهم از مسئولان ایرانی به خصوص همتای خودم، آقای حبیب‌الله‌زاده به خاطر تسهیل این سفر، قدردانی کنم. بحث‌های سازنده و دقیقی با وزارت امور خارجه ایران در مورد افزایش گام به گام و دوجانبه روابط، داشتیم. من همچنین برای برآورد خسارت وارده در سال ۲۰۱۱، از ساختمان سفارت بازدید کردم. قصد دارم برای پیگیری روند گام به گام ارتقا روابط دو کشور، مرتبا به ایران سفر کنم”.

حضور شارما در تهران، موجب شد تا رسانه های داخلی از سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان بازگشایی سفارت خانه ها سئوال کنند.

سوالی که با پاسخ مشخصی از سوی مرضیه افخم مواجه نشد و آنطور که ایسنا می نویسد، وی گفت: “مناسبات بین ایران و انگلیس طی روندی که مورد تفاهم قرار گرفته به صورت گام به گام و مرحله ای انجام می شود. بر همین اساس اعلام زمان گشایش سفارت زود است. کارداران غیرمقیم مراحل اولیه کار را طی می کنند. مقدمات آماده می شود تا گام به گام به مراحل نهایی برسیم. کاردار غیرمقیم انگلیس به همراه هیاتی وارد تهران شده و از اماکن دیپلماتیک انگلیس در تهران بازدید می کند. ملاقاتهایی نیز با مسئولین وزارت امورخارجه در ایران دارد. کاردار غیرمقیم ایران نیز طی چند روز آینده در راس هیاتی عازم لندن خواهد شد و ایشان نیز از اماکن دیپلماتیک ایران در لندن بازدید خواهد کرد و به بررسی ایجاد تسهیلات برای ارائه خدمات کنسولی در انگلیس خواهد پرداخت”.

در همین حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، کمیسیونی که طرح کاهش سطح روابط با بریتانیا را سال ۹۰ تصویب کرده بود، هم با لحنی متفاوت از حضور کاردار بریتانیا استقبال کرده است.

به نوشته مهر، سیدحسین نقوی نقوی حسینی گفته است: “با رویکرد تنش زدایی که دولت آقای روحانی در منطقه و جهان دنبال می کند و گفت و گوهایی که در نیویورک صورت گرفت ایران و انگلیس به این توافق رسیدند که کاردار موقت غیرمقیم انتخاب کنند و دیروز کاردار انگلستان وارد تهران شد. بر همین اساس روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان از امروز از سر گرفته می شود و این گام خوبی برای برقراری ارتباط ایران و انگلستان و سایر کشورهای اروپایی است. کشورها باید توجه داشته باشند که رفتار دیپلماتیک خود را در چارچوب مقررات بین المللی دنبال کنند. همچنین کشور انگلستان نیز باید بدون تکرار رفتارهای گذشته به دنبال توسعه روابط با ایران باشد و اقدامات دیپلماتیک خود را در چارچوب مقررات بین المللی و کنوانسیون های دیپلماتیک انجام دهد”.

او افزوده است: “در صورتی که روابط دیپلماتیک ایران و انگلستان در چارچوب مقررات بین المللی دنبال شود سوتفاهم ها و شائبه ها ایجاد نمی شود و این گام مثبتی است. دیروز گام نخست ارتباط ایران و انگلستان برداشته شد و امیدواریم با درنظر گرفتن منافع دو کشور این رابطه در آینده تحکیم پیدا کند. قطعا ارتباط ایران و کشورهای اروپایی زمینه حضور ایران و تحکیم روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای اتحادیه اروپا را بهتر می کند”.

گفتنی اینکه کاظم جلالی،سخنگوی پیشین این کمیسیون و رئیس کنونی مرکز پژوهش های مجلس، در زمان تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس ضمن نطقی از پدیده‌ای به نام “رفتن آقازاده‌ها به انگلستان برای تحصیل” خبر داده و گفته بود به همین دلیل نمی توان روابط را کاهش داد.

او گفته بود: “شمار زیادی از آقازاده‌ها برای ادامه تحصیل به انگلیس رفتند اما این موضوع پیچیدگی‌هایی دارد. ممکن است سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از این افراد سو‌‌استفاده کنند.اساسا انگلیسی‌ها از ابتدا وارد بافت‌های کشور شده‌اند و در آن‌ها تاثیر زیادی دارند که البته این مسئله منحصر به ایران نیست و به‌طور کلی آن‌ها در کل منطقه ما در بافت‌ها حضور دارند و می‌دانند چگونه باید رفتار کنند. یکی از پیچیدگی‌های رابطه با انگلیس این است که بسیاری از شرکت‌های ایرانی در این کشور دفتر دارند و افراد زیادی هم مشغول به تحصیل‌ هستند”.

 آجی شارما، کاردار غیر مقیم بریتانیا در ایران از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ به عنوان معاون سفیر انگلیس در تهران فعالیت کرده و از سال ۲۰۱۲ تاکنون نیز مسئول میز ایران در وزارت خارجه انگلیس بوده است.وزیران خارجه ایران و انگلیس چندی پیش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و ارتقا گام به گام آن، توافق کردند.