حمله کیهان به حلقه حاشیه ساز دولت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» منشا عزل و نصب ها مشایی است؟

هنوز حاشیه های مربوط به عزل وزیر امور خارجه و رئیس سازمان ملی جوانان تمام نشده بود، که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز از سمت خود برکنار شد؛ روزنامه کیهان که پس از ماجرای متکی نسبت به  ادامه  برکناری ها هشدار داده بود، اینک با تامل برانگیز خواندن نقش “حلقه حاشیه ساز دولت” در برکناری دو یار دیگر احمدی نژاد، از احتمال ادامه عزل و نصب ها خبر می دهد.

برخی دیگر از رسانه ها هم از احتمال برکناری مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری به دلیل انتقاد از اسفندیار رحیم مشایی خبر داده اند.

اظهارات حسین شریعتمداری، نماینده آیت االله خامنه ای در کیهان، در شرایطی مطرح می شود که حسین ارضی، مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هم عزل و نصب های هفته گذشته را تلاشی برای “حذف نیروهای کارآمد و حزب‌اللهی” خوانده، و شاگرد آیت الله مصباح یزدی نیز با متهم کردن اسفندیار رحیم مشایی به نقش داشتن در این اقدامات، آرزو کرده روزی برسد که خبر عزل وی را بشنود. در همین حال 20 نماینده مجلس از علی لاریجانی خواسته اند به عزل “زیان‌بار” وزیر خارجه رسیدگی شود.

 

مشایی متهم شماره یک

محمد علی رامین، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در حالی که  می گفت هیچ حکمی در مورد برکناری خود دریافت نکرده، از سمت خود برکنار شد تا بدین ترتیب پس از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان به سومین مورد عزل های ده روز گذشته اعضای دولت محمود احمدی نژاد اضافه شود.

پیش از این متکی برکناری‌اش در حین انجام مأموریت را “غیر اسلامی و توهین آمیز” و لاریجانی هم در صحن مجلس آن را “غیر دیپلماتیک” خوانده بود. وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی همچنین ادعای محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد را مبنی بر اینکه وی قبل از سفر در جریان عزل و روز تودیع و معارفه جایگزینش بوده، “کذب” دانسته و آنرا “مضحک”خوانده بود.

در حالی که حواشی مربوط به عزل متکی با اظهارات رحیمی وارد مرحله تازه ای شده بود، مهرداد بذرپاش، مشاور احمدی نژاد و رئیس سازمان ملی جوانان در اقدامی ناگهانی به دنبال جلسه هیات دولت از سمت خود برکنار شد. پس از آن اسفندیار رحیم مشایی، مشاور و رئیس دفتر احمدی نژاد مدعی شد بذرپاش برکنار نشده، بلکه خود کناره گیری کرده است. میرتاج الدینی، معاون پارلمانی احمدی نژاد هم گفت: “چون بذرپاش می خواست ادامه تحصیل بدهد کنار رفت”. بلافاصله بعد از این سخنان، یک منبع نزدیک به مهرداد بذرپاش، سخنان میرتاج الدینی را تکذیب و روابط عمومی سازمان ملی جوانان نیز اعلام کرد که بذرپاش برکنار شده است.

همزمان با اخبار ضد و نقیض در مورد برکناری بذرپاش، محمد علی رامین نیز از سمت خود برکنار شد تا پس از یکسال و یکماه، جای خود را در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به مسئول دفتر معاون اول احمدی نژاد بدهد. برکناری مردی که بارها گفته بود قانون مطبوعات “دست وی را برای برخورد با مطبوعات بسته” حاشیه چندانی در پی نداشته؛هر چند او هم پس از برکناری اش گفته حکمی در این رابطه دریافت نکرده است.

در ادامه این روند دیروز برخی منابع از احتمال برکناری وزیر دادگستری نیز خبر دادند. مرتضی بختیاری در مصاحبه با سایت اصولگرای فردا با بیان اینکه “ما را دعا کنید” در پاسخ به این سئوال که “شما هم از منتقدان مشایی هستید آیا احتمال نمی‌دهید تغییرات به شما هم برسد؟” گفته است: “تا به حال به برکناری خود فکر هم نکرده‌ام چرا که تمام هم و غم من کار کردن است.”

دلیل این عزل و نصب ها هر چه بود اما دست رسانه ها و منتقدین دولت احمدی نژاد را باز گذاشت تا یک نفر بانی و مسئول نهایی این تغییرات ناگهانی و پر ابهام معرفی شود: اسفندیار رحیم مشایی، مرد هجده شغله دولت یا همان شخصی که جهان نیوز از او با عنوان آقای “میم” یاد می کند.

در این راستا اما پررنگ تر از همه انتقاد مدیر مسئول روزنامه کیهان بود که با انتشار مطلبی با عنوان با کدام توجیه؟! به صورت تلویحی، رئیس دفتر احمدی نژاد را به عنوان مقصر اصلی برکناری متکی معرفی کرد.

کیهان بعد از برکناری متکی مطلبی در مورد عزل بذرپاش ننوشت تا ماجرای بدرقه رامین از راه رسید و بهانه ای شد برای رمز گشایی کیهان از آنچه نقش “حلقه حاشیه ساز” در عزل و نصب های ده روز گذشته عنوان شده است.

حسین شریعتمداری در یادداشتی که روز سه شنبه با عنوان “حلقه حاشیه ساز” در روزنامه کیهان منتشر شد، با اشاره به پیش بینی قبلی خود مبنی بر اینکه کسانی در پی “خالی کردن اطراف رئیس جمهور از نیروهای وفادار و متعهد و تنگ کردن دایره دوستان ایشان” هستند نوشته: این پیش بینی درست از آب درآمده است.

شریعتمداری در مقاله قبلی خود خطاب به احمدی نژاد نوشته بود: “پیش بینی کیهان این است که حلقه مورد اشاره به زودی و یا، شاید طی چند هفته آینده به حضرتعالی پیشنهاد کند آشکارا و بی پرده با دوستان واقعی خویش و حتی دو قوه دیگر اعلام مرزبندی کنید و شاید هم تا به حال این پیشنهاد به شما ارائه شده باشد”.

اینک مدیر مسول کیهان با اشاره به اینکه  این حلقه در اقدامی “تعجب برانگیز و به دور از روال تعریف شده و پسندیده” منوچهر متکی را عزل کردند، می نویسد: “برکناری وزیر خارجه به هنگام ماموریت رسمی خارج از کشور ضمن آنکه اهانت آشکار به شخصیت وی بود، حیثیت نظام اسلامی را نیز در مجامع بین المللی به چالش کشید.”

او که در ادامه این اقدام احمدی نژاد را عاملی برای “هلهله و ذوق زدگی بیگانگان” می نامد به عزل بذرپاش و برکناری رامین اشاره می کند و هشدار می دهد: “برخی شنیده های نه چندان غیر موثق از ادامه این عزل و نصب ها حکایت دارد.”

مدیر مسئول کیهان در ادامه یادداشت خود، عزل و نصب های اخیر را بی ارتباط با اجرایی شدن طرح هفدفمندی یارانه ها نمی داند. او معتقد است: “گوش خوابانیدن دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها برای توهم پراکنی درباره این طرح، ضرورت اجتناب از حاشیه سازی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور را پیش می کشد.”

شریعتمداری که غافل شدن دولت به عنوان مجری طرح هدفمند شدن یارانه ها و اقدام به حاشیه سازی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور را “تعجب آور” می خواند، ابراز نگرانی می کند که حلقه یادشده در حاشیه سازی های مورد اشاره دست داشته باشد و با زمینه سازی های خود “حمل به صحت” را با “حمله به صحت”  جا به جا کند.

و بالاخره اینکه حسین شریعتمداری در پایان یادداشت انتقادی خود از محمود احمدی نژاد می پرسد: “آیا این نکته برای ریاست محترم جمهوری کشورمان تأمل برانگیز نیست؟ و آیا نباید در هویت حلقه یاد شده بازنگری کنند؟!”

در همین راستا سایت جهان نیز در مطلبی با عنوان “آنچه به اعتبار دولت و رئیس جمهور خدشه وارد می کند” با اشاره به اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها همه را در موقعیتی ویژه قرار داده، عزل و نصب های اخیر را به اسفندیار رحیم مشایی انتساب می دهد و می نویسد: “اتفاقات فرعی از این دست که می تواند در حد یک مسأله اصلی ذهن مسؤولان، رسانه ها و خصوصا مردم را به نحو آزار دهنده ای به خود مشغول سازد، امکان دارد مسائل اصلی مملکت اسلامی را تحت الشعاع قرار دهد.”

 

وابستگی به “آقای خاص”

همزمان با این یادداشت جهان نیوز، سایت نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه به نقل از منصور ارضی در اعتراض به برکناری مهرداد بذرپاش از ریاست سازمان ملی جوانان نوشت: “عده ای در دفتر رئیس جمهور به دنبال حذف نیروهای حزب اللهی و کارآمد از دولت هستند.”

مداحی که از او به عنوان یکی از افراد نزدیک به آیت الله خامنه ای نام می برند، “به انزوا کشاندن نیروهای خوب و کارآمد” را زنگ خطری می داند که با عزل‌های اخیر به صدا در آمده است.

او همچنین یکی از دلایل عزل بذرپاش را حضور وی در مراسم های روضه مسجد ارک در محرم و ماه رمضان عنوان کرده و افزوده است: “بدانید که بچه های حزب اللهی و بیش از همه رهبر معظم انقلاب از اینگونه رفتارها اذیت می شوند.”

منصور ارضی بدون آنکه به اسم مشخصی اشاره کند، در ادامه می گوید: “به نظر می آید آقای رئیس جمهور به آن آقای خاص در دفتر رئیس جمهور بیش از حد وابسته است، که اینگونه عمل می کند.”

انتقادات روز گذشته از “آقای خاص” به سخنان حاج منصور و حاج حسین خلاصه نشد. کیهان در خبر ویژه خود به نقل از اسفندیار رحیم مشایی در مورد عزل و نصب های اخیر نوشت: “تغییر در دولت آقای احمدی نژاد امری سازنده و مثبت است و کل آفرینش نیز براساس تغییر آفریده شده است.”

این روزنامه در پی این  اظهار نظر رحیم مشایی پرسیده است: “چرا این اصل مثبت آفرینش شامل حال شخص وی در مجموعه دولت نمی شود؟!”

 

عزل “زیانبار” و پدیده بی سابقه

در ادامه جنجال های مربوط به نقش آقای«میم» در عزل و نصب های اخیر، خبر آنلاین به نقل از وبلاگ قاسم روانبخش دبیر سیاسی هفته نامه پرتوسخن و عضو هیات علمی موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی که تحت نظر آیت الله مصباح یزدی اداره می شود به انتقاد از نحوه برکناری منوچهر متکی و مهرداد بذرپاش پرداخت و ابراز امیدواری کرد روزی خبر عزل مشایی را بشنود.

روانبخش که از وی به عنوان یکی از شاگردان مصباح یزدی نیز نام برده می شود در یادداشت خود نوشت: “قبلا یکی از بزرگان در پیام خود به رییس جمهور از آسیب خوردن رییس جمهور از این سنخ افراد هشدار داده بود ولی متاسفانه ترتیب اثری داده نشد؛ هر چه زمان می گذرد، بر آینده نگری و هشدار آن مرد بزرگ بیشتر پی می بریم.”

احتمالا اشاره دبیر سیاسی پرتو سخن به یادداشتی باشد که در آن حسین شریعتمداری نوشته سه ماه و چند روز پیش اتفاقات اخیر را پیش بینی کرده است.

او در پایان خطاب به محمود احمدی نژاد می نویسد: “مع الاسف معلوم نیست چرا ایشان نسبت به اشتباهات بین و آشکار آقای مشایی تغافل می کنند! به امید آن روز که خبر عزل آقای مشایی نیز از رسانه ها به اطلاع ملت ایران برسد.”

اما از جمله تازه ترین واکنش ها به عزل و نصب های اخیر دولت احمدی نژاد می شود به نامه 20 تن از نمایندگان مجلس به صادق لاریجانی اشاره کرد که دیروز سایت الف آن را بر خروجی خود قرار داد.

این نمایندگان مجلس عزل وزیر خارجه را “زیانبار” توصیف کرده و نوشته اند: “این پدیده بی سابقه پرسش ها و ابهامات زیادی را برانگیخته است.”

امضا کنندگان این نامه که در میان آنها اسامی احمد توکلی، علی مطهری و الیاس نادران دیده می شود از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تقاضا کرده اند که طبق بند 6 ماده 33 قانون آئین نامه داخلی مجلس به موضوع عزل متکی رسیدگی شده و در در اسرع وقت گزارشی از کم و کیف ماجرا، علل وقوع و نتایج داخلی و خارجی آن به مجلس تقدیم شود.