ساز مخالف با دادگاه قتل حریری

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره موضع رهبر ایران

علی اکبر دارینی

رهبر ایران هرگونه تصمیم هیأت داوری سازمان ملل در خصوص ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان در سال 2005 را، حتی پیش از صدور رای، رد کرد.

انتظار می رود دادگاه مستقر در هلند به زودی علیه اعضای حزب الله لبنان، یکی از متحدان بزرگ ایران در خاورمیانه، اعلام جرم کند. این گروه شبه نظامی شیعه صاحب چنان قدرت نظامی است که به مراتب از ارتش رسمی لبنان بزرگتر است و در عین حال، در ائتلاف شکننده دولت این کشور نیز سهیم است.

آیت الله علی خامنه ای که حرف آخر را در ایران می زند، گفت: “این دادگاه، یک دادگاه نمایشی است.” تلویزیون دولتی ایران روز دوشنبه به نقل از وی گزارش داد: “هر حکمی که از سوی این دادگاه صادر شود، باطل و بی اعتبار است. امیدوارم احزاب بانفوذ در لبنان بر اساس عقل و منطق عمل کنند تا این مسأله به یک معضل تبدیل نشود.”

وی در هنگام دیدار روز دوشنبه خود با شیخ حامد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر این سخنان را ایراد کرد.

پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن گفت کشورش در جهت اعمال نفوذ در تصمیات این دادگاه تلاش نمی کند. وی با اشاره به موضع ایران گفت، “متأسف هستیم که افراد بسیاری در منطقه هستند که تصمیم گرفته اند به فعالیت این دادگاه رنگ و بویی سیاسی بدهند.”

حریری به عنوان یک مسلمان سنی، برجسته ترین سیاستمدار لبنانی در سال های پس از جنگ داخلی 1975 تا 1990 بود. او و 22 نفر دیگر در جریان انفجار یک کامیون حاوی بمب در 14 فوریه 2005 کشته شدند. وی در آن زمان تلاش می کرد تا از نفوذ سوریه، متحد دیگر ایران و حزب الله، در لبنان  بکاهد. 

دولت شکننده لبنان در آستانه صدور حکم دادگاه با تنش روبرو شده است. زمزمه هایی در خصوص محکوم شدن اعضای حزب الله سبب نگرانی از بروز یک بحران سیاسی و خشونت های جدید در لبنان و نیز نگرانی از واکنش احتمالی ایران شده است.

سعد حریری نخست وزیر فعلی لبنان در جریان دیداری از ایران نسبت به ثبات خاورمیانه ابراز نگرانی کرد و خواستار پشتیبانی ایران از تلاش ها برای حفظ ثبات این کشور، در بحبوحه تنش های موجود بر سر تحقیقات سازمان ملل در مورد قتل پدرش، شد.

شیخ حسن نصرالله رهبر لبنان اعلام کرده است که انتظار محکومیت برخی از اعضای سازمان خود را دارد، اما در عین حال دادگاه را به جانبداری متهم کرد. این گروه داشتن هرگونه نقشی در قتل حریری را به شدت انکار کرده است. نصرالله اعلام کرد که گروه وی “دستان هرکسی را که تلاش کند هرکدام از اعضای گروه وی را دستگیر کند، قطع خواهد کرد.”

ایران که سابقه پیوندهایش با حزب الله به 30 سال پیش باز می گردد، متهم به کمک چندین میلیون دلاری به این گروه و مظنون به تأمین قسمت اعظم تسلیحات این گروه است.

منبع: واشنگتن پست- 20 دسامبر