سرنوشت جنبش پس از یک سال

نویسنده

» گزارش اکسپرس تحولات تازه سبز

یک سال پس از انتخاب مناقشه آمیز احمدی نژاد، محافظه کاران بیشتر درگیر مشکلات اقتصادی و بحران اتمی اند تا جنبش اصلاح طلبی که از روزهای ابتدایی خود فاصله گرفته.

موج اعتراضات که علیه انتخاب مجدد رییس دولت جمهوری اسلامی آغاز شد به طور کامل فروننشسته است، ولی باید اذعان داشت که حکومت ضربه های مهلکی بر آن وارد کرده.

به همین دلیل، دو رهبر اصلی مخالفان ایران از گردهمایی طرفداران خود در روز شنبه که سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و آغاز تظاهرات اعتراض آمیز بی سابقه در جمهوری اسلامی است چشم پوشی کردند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رقبای احمدی نژاد در انتخابات در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که درخواست صدور مجوز برای یک تظاهرات مسالمت آمیز در تهران را تسلیم کرده اند.

ولی آنان نوشته اند که مشخص بود با چنین راهپیمایی ای موافقت نخواهد شد. در نتیجه، این گردهمایی به دلیل “حفظ جان و مال مردم” از سوی آنان لغو شد.

آخرین تظاهرات گسترده به ماه دسامبر بازمی گردد که در آن هشت نفر از معترضان در درگیری ها جان باختند و محمود احمدی نژاد اعلام کرد که ادامه هیچ گونه راهپیمایی را نمی پذیرد.

با اینکه میرحسین موسوی خاطرنشان ساخته که از مبارزه خود برای آزادی بیان و رعایت حقوق بشر صرف نظر نکرده، به نظر می رسد که موج اعتراضات تحت فشارها و سرکوب های حکومت درحال کاهش است.

 

فضای تنش آمیز

مهسا، دانشجوی هنرهای زیبا ۲۶ ساله که پس از انتخابات به مدت کوتاهی تحت بازداشت نیروهای حکومتی بود می گوید: “من هنوز زنده ام و به حمایت از این جنبش اصلاح طلب ادامه می دهم.”

بسیاری از طرفداران موسوی، همانند او، امید آن داشتند که با انتخاب موسوی فضای تنش آمیز حاکم بر کشور از زمان انتخاب محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ قدری آرام شود.

این دانشجو می افزاید: “من مثل بسیاری از دوستانم واقعاً نا امید شدم.” رضا آل صادق، دانشجوی فیزیک شیراز می گوید: “دوستان من که در راهپیمایی ها شرکت کرده بودند اکنون در زندان هستند و ادامه تحصیل برایشان ممنوع شده است. من نمی توانم آینده ام را با رفتن به تظاهرات ضددولتی به خطر بیندازم.”

درگیری های سال گذشته به خوبی نشان داد که بین دولتمردان و روحانیون شیعه دودستگی شدیدی وجود دارد. با این حال، محمود احمدی نژاد از حمایت آیت اله خامنه ای برخوردار است.

ازنظر سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، “این اغتشاشات سنگین تر از تهدیدهای جنگ ایران و عراق بودند.”

البته جنبش اصلاح طلبانه از داشتن هرگونه امکان ارتباطی محروم بوده است و ده ها نشریه اصلاح طلب نیز توقیف شده اند.

از دید امیر تفرشی، پژوهشگر علوم سیاسی، موسوی، رهبر جنبش مخالفان و نخست وزیر سابق که در اکثر موارد خواهان بازگشت به آرمان های سازنده انقلاب اسلامی بود، دارای شجاعت سیاسی لازم برای رویارویی با کسانی که خود از جمع آنان برخاسته نیست. او می افزاید: “رأی گیری ۱۲ ژوئن و پیامدهای آن نشان داد که اکثر اهرم های قدرت در دست یک روحانی سازش ناپذیر قرار گرفته. نظام در ایجاد خفقان بیشتر موفق شد.”

 

منبع: اکسپرس، ۱۰ ژوئن