دستگیری های تازه فعالین حقوق بشر

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

همزمان با سالگردکودتای انتخاباتی 22 خرداد و در حالیکه فضای شهر تهران، کاملا امنیتی شده است، عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر برای سومین بار بازداشت شد. یک روز قبل از او، نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مداقعان حقوق بشر بازداشت شده بود. بازداشت هایی که حکایت از دور جدید فشارها بر این کانون دارد.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب، روز گذشته بعد از خروج از ساختمان خبرگزاری ایلنا، بازداشت شد. این روزنامه نگار با روزنامه‌های اصلاح طلبی همچون فتح، بنیان، بهار و شرق و با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری داشته‌ و از سال ۱۳۸۷ و پس از آغاز برخورد گسترده دولت مستقر با اعضای این کانون ممنوع الخروج شده است.

 او پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد، دو بار بازداشت و هر بار با قرار وثیقه آزاد شده بود.یک روز پیشتر، نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر بازداشت شده بود. او از فعالان شناخته‏ شده‏ی حقوق بشر، همسر تقی رحمانی، تحلیل گر و عضو نیروهای ملی و مذهبی است. تقی رحمانی، همسر این فعال مدنی به رادیو زمانه گفته است: ساعت ده‌ونیم شب به‏نام مأموران نیروی انتظامی زنگ منزل را زدند. ما که در را باز کردیم، گفتند از سوی دادستانی آمده‏اند و حکمی به ما نشان دادند. البته آنچه ارائه دادند، حکم نبود بلکه یک توضیح و انشای کلی بود مبنی بر اینکه این فرد می‏تواند وارد منزل بشود، اگر چیزی بود ضبط کند و اگر لازم شد، دستگیر کند. امضای معاون دادستان هم پای آن بود. یک گروه عملیاتی شش‌هفت نفره بودند. به‌جز یک نفر از آن‏ها که برخورد تندی می‏کرد، بقیه برخورد مؤدبانه‏ای داشتند.

رحمانی در ادامه گفته است:اول گفتند که باید خانه را بگردیم و بعد اگر لازم شد، دستگیر می‏کنیم. نگفتند که می‏خواهند دستگیر کنند. گفتند می‏خواهند تفتیش کنند. البته خود اینکه اول وارد منزل فردی شوند و بعد تصمیم بگیرند که او را بازداشت کنند یا نه، جای سئوال دارد. انگار پرونده‏ی حقوقی تعریف نشده است. این توضیح برای من قابل فهم نبود. از مسئول عملیاتی گروه هم سئوال کردم. ایشان پاسخ داد که معاون دادستان در جریان ورود گروه به خانه‏ی ما هست و اگر خودسر وارد شده باشند، آن‏ها را بازداشت خواهند کرد. دستگیری ایشان هم صددرصد با اطلاع معاون دادستانی بوده است.

به گفته آقای رحمانی، طی یک‌سال‌ونیم گذشته و بخصوص سال پیش، این فشار همیشه وجود داشت و چند روز پیش پرونده‏ای در ارتباط با فعالیت‏های حقوق بشری برای او تشکیل شد و این فعال مدنی پنج جلسه در رابطه با فعالیت‏هایش و هم‌چنین کانون مدافعان حقوق بشر بازجویی و روز آخر با کفالت آزاد شد.

 

بازداشت اعضای یک خانواده

پدر، خواهر و برادر کیارش کامرانی پس از دیدار کابینی با وی در زندان اوین، به اتهام “شعارنویسی بر دیوارهای سالن ملاقات” بازداشت شدند.

کیارش کامرانی، روز عاشورا، ششم دی ماه گذشته در تهران بازداشت  و از سوی دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

براساس گزارش سایت کلمه، پدر و خواهر آقای کامرانی پس از مدتی آزاد شدند و مهدی کامرانی، برادر وی به بند 350 منتقل شده است و ماموران امنیتی منزل خانواده کامرانی را نیز تفتیش کرده اند.

براساس گزارش ها بر دیوارهای سالن ملاقات با زندانیان بند ۳۵۰ اوین با رنگ سبز نوشته شده‌ بود: “عاقبت روزی اینجا را موزه خواهیم کرد”.

 

انتقال نوری زاد به دادگاه و بند 350

وکیل‌ مدافع محمد نوری‌زاد از برگزاری دادگاه موکلش در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی تهران با شکایت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خبر داد و همزمان گزارش ها از انتقال این نویسنده و فیلمساز به بند 350 زندان اوین حکایت دارد.

سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای نوری زاد به خبرگزاری اسنا گفته است: با شکایت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور، پرونده‌ای به اتهام توهین به امام جمعه مشهد در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی برای محمد نوری‌زاد تشکیل شده و موکل از زندان اوین به دادگاه منتقل شد و ما در جلسه دادگاه با ارایه‌ رای قطعی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید‌نظر مبنی بر اینکه موکل پیش از این به اتهام توهین به امام‌جمعه مشهد، محکوم شده است، تقاضای مختومه شدن پرونده را کردیم.

وکیل مدافع محمد نوری‌زاد از تقاضای موکلش برای ارائه مرخصی خبر داد و گفت: درخواست خود را به دادستانی تهران ارائه می‌کنیم.

روز گذشته محمد نوری زاد در حالی به بند 350 زندان اوین منتقل شد که بند ۳۵۰ اوین نسبت به بند هفت که نوری زاد تا دیروز در آن زندانی بود، از محدودیت های بیشتری برخوردار است.یکی از این محدودیت ها، تماس تلفنی است.زندانیان بند ۳۵۰ که اغلبشان از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات هستند، روزانه سه تا پنج دقیقه حق تماس تلفنی دارند در حالی که این امکان در بندهای دیگر زندان اوین از جمله بندهای زندانیان عادی بدون محدودیت خاص زمانی است.

نوری زاد که در بند هفت اوین ـ معروف به نام اندرزگاه هفت ـ با تعدادی زیادی از زندانیان عادی و چند نفر از زندانیان سیاسی هم بند بود، با استفاده از این امکان موفق شده بود نامه پنجم خود به رهبری ایران و همچنین نامه به سید حسن خمینی را به بیرون انتقال دهد.

محمد نوری زاد به سه و نیم سال زندان همراه با پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است. وی به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضاییه بازداشت شده و ۷۰ روز را در انفرادی به سربرده است.

 

اتهام محاربه برای شیوا نظرآهاری

همزمان محمد شریف، وکیل بدرالسادت مفیدی، شیوانظرآهاری و احمد زیدآبادی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های موکلانش به خبرگزاری ایلنا گفت که دلیل تجدید وقت برای جلسه رسیدگی به اتهامات خانم مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، پرونده اتهامی دیگر علیه او در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت و ادغام پرونده‌ها بوده‌ است.

به گفته آقای شریف اتهامات بدرالسادات مفیدی “اجماع و تبانیِ جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی و تبلیغ علیه نظام” اعلام شده‌است.

محمد شریف درباره پرونده شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر نیز گفته به دلیل آنکه برای ادغام پرونده‌های اتهامی او دادگاه جدید تشکیل شده، برای جلسه بعدی وقت تعیین نشده‌ است. “محاربه، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و اغتشاش” اتهاماتی است که به شیوا نظرآهاری نسبت داده شده و با اینکه وکیل او برای تبدیل قرار بازداشت به شعبه ۲۶ دادگاه مراجعه کرده، برای جلسه بعدی وقتی تعیین نشده‌است.

آقای شریف درباره احمد زیدآبادی نیز گفت با مرخصی این روزنامه نگار موافقت نشده است.

نسرین ستوده، وکیل عیسی سحرخیزنیز که از تیرماه گذشته در زندان به سر می برد  از برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات موکلش در ۲۷ تیرماه آینده خبر داد.

خانم ستوده گفت با اینکه بازجویی‌های آقای سحرخیز از مدت‌ها پیش پایان یافته و در حالی که قرار مجرمیت ایشان نیز بسیار دیر صادر شده، موکلش همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد. اتهامات سحرخیز “فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری” اعلام شده‌است.

نسرین ستوده گفت هنوز احضاریه رسمی برای تشکیل جلسه بازپرسی به هیچ یک از وکلا ابلاغ نشده‌است اما طبق ابلاغ به خود آقای سحرخیز و اطلاع غیررسمی وکلا، آخرین جلسه دادگاه ایشان در تاریخ ۲۷ تیرماه آینده برگزار خواهد شد.

روز دهم خردادماه جاری، عیسی سحرخیز به همراه جمعی از دیگر زندانیان سیاسی به زندان کچویی کرج منتقل شده‌است.

 

انتقال کیانوش آسا به زندان دیزل آباد

کامران آسا، برادر کیانوش آسا (دانشجوی جان باخته تظاهرات ۲۵ خرداد سال قبل) و نیز حمیدرضا و اشکان مصیبیان، دو برادر فعال مدنی- دانشجویی کرمانشاه به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل و سپس برادران مصیبیان آزاد شدند.

 ماموران اداره اطلاعات کرمانشاه ۱۰ خرداد ماه کامران آسا را هنگام خروج از منزل برادران مصیبیان بازداشت و سپس فردای آن روز طی دو مرحله اقدام به بازداشت اشکان و حمیدرضا مصیبیان نمودند.

براساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز گذشته و پس از تعیین وثیقه، با حکم بازپرس پرونده، نامبردگان تا هنگام انجام مراحل قانونی تودیع وثیقه، به زندان دیزل آباد انتقال یافتند  و حمیدرضا و اشکان مصیبیان با تودیع قرار وثیقه از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شدند.

کامران آسا قبلا روز ۱۶ آذر ماه هنگامی که قصد حضور در مراسم یادبود برادر دانشجویش در دانشگاه علم و صنعت را داشت بازداشت شده و ۲ ماه را در زندان اوین تهران گذرانده بود. اشکان مصیبیان نیز از جمله دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه است که پس از انتخابات سال گذشته احکام تعلیق از تحصیل دریافت نمودند.

با فرا رسیدن سالگرد جان باختن کیانوش آسا، میزان فشار و ارعاب بر خانواده و نزدیکان وی جهت عدم برگزاری مراسم سالگردش افزایش یافته است.