گزارش

نویسنده
پرستو سپهری

سینمای ایران در هفته ای که گذشت…

فروش خوب ورود آقایان ممنوع

علی سرتیپی، تهیه کننده این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: استقبال خوبی در پنجشنبه (‌۲ تیر) ازاین فیلم شد به طوری که سینما آزادی تا ساعت ‌۴ صبح،‌ اریکه ایرانیان و فرهنگ تا ساعت ‌۳ و ایران تا ساعت ‌۵/۲ بامداد سانس فوق العاده داشتند.

 

 وی مجموع فروش این فیلم را در تهران ‌۳۲۰ میلیون تومان و در شهرستان ‌۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: فیلم در ‌۲۱ سینما در حال اکران است و امیدوارم با کامل شدن سینماهایش حداقل تا ‌۲۵ سینما فروش فیلم در تهران به دو میلیارد برسد.

«ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان با بازی رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی، بهاره رهنما، فلامک جنیدی، زهره حمیدی، ستاره پسیانی، حدیث میرامینی، مهرناز بیات و علی صادقی درباره یک مدرسه پیش‌دانشگاهی است که ارتباط دانش‌آموزان و مدیران ماجراهای طنزی را به وجود می‌آورد.

فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبدجوان و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی به فروش 470 میلیونی در تهران و شهرستان‌ها دست یافت.

تهیه‌کننده ورود آقایان ممنوع در ادامه به تبلیغات فیلم اشاره کرد و گفت: به نظرم فیلم توسط مردم و مخاطبین به یکدیگر معرفی می‌شود که این بسیار خوب است و امیدواریم تابستان خوبی را با استقبال مخاطبان از فیلم‌ها شاهد باشیم.

 

چهارمین فیلم بلند سینمایی مانی حقیقی آماده نمایش شد

 

 

«پذیرائی ساده» نام تازه‌ترین فیلم سینمایی مانی حقیقی در مقام کارگردان است که فیلمبرداری آن اواخر فرودین ماه امسال به پایان رسید.

ترانه علیدوستی،مانی حقیقی،سعید چنگیزیان، اسماعیل خلج،صابر ابر،محمد عاقبتی،فرهاد قائمیان، نادر فلاح،وحید آقاپور،محمدرضا نجفی،قربان نجفی و مهدی صباغی بازیگران فیلم هستند.

فیلمنامه «پذیرائی ساده» را مانی حقیقی و امیررضا کوهستانی نوشته‌اند، هومن بهمنش فیلمبرداری فیلم را به عهده داشته و تهیه‌کننده فیلم جلال شمسیان است.

چهارمین کار بلند سینمایی حقیقی پس از «آبادان»، «کارگران مشغول کارند» و «کنعان» داستان عجیب و متفاوتی دارد. آن‌هایی که «پذیرائی ساده» را در نمایش‌های محدود خصوصی دوستانه دیده‌اند، به عنوان بهترین فیلم مانی حقیقی تا کنون و یکی از آثار متفاوت سینمای این سال‌های ایران تحسینش کرده‌اند و از فیلمنامه و اجرای فیلم و بازی‌های عالی مانی حقیقی و ترانه علیدوستی می‌گویند.

 

گفتگوی جالب سلحشور در مورد فعالیت های سینمایی دخترش

فرج‌الله سلحشور در یک گفت‌وگو به اظهار نظر درباره‌ی وضعیت عفاف و حجاب در سینمای ایران پرداخت.

این کارگردان سینما و تلویزیون در مقدمه این بحث در پاسخ به این که «در یک مصاحبه گفته بودید به دخترتان اجازه نمی‌دهید وارد سینما حتی سینمای ایران شود، دلیل چیست؟» به کارشناس ـ مجری رادیو معارف گفت: من از همین کلمه ای که شما به کار بردید استفاده می کنم یعنی« سینمای ایران»؛ حقیقت آن است که غرب یعنی هالیوود، سینما را خلق و برای آن مبانی تعریف کرد و کمپانی‌های صهیونیستی هم طبق اهداف الحادی خود که در تضاد با اسلام است این را در همه دنیا گسترش دادند. سینمای ایران هم جزئی از همین سینماست که این قواعد را پذیرفته است. در واقع ما در زمینی که صهیونیست‌ها و کمپانی‌های غربی طراحی کردند و با سوت داوران آنها بازی می‌کنیم . شما اسم این سینما را سینمای ایران می گذارید؟ این مزاح است که بگوییم چیزی به نام سینمای ایران داریم. مبانی حاکم بر سینمای غرب اصولی است که دیگران تعریف کرده‌اند و هیچ تطابقی هم با مبانی ما ندارد.

 وی در پاسخ به این که « پس تغییر دادن این مبانی باید سخت باشد؟» گفت: خیر، اتفاقا راحت است. مثالی می‌زنم. اگر یک کافر بخواهد ماهیت خود را تغییر دهد و از نظر شرع مقدس اعتبار پیدا کند و مسلمان شود باید دو جمله شهادتین را بگوید ما باید برای سینما شهادتین را پیدا کنیم.

اگر با این توضیحات به سینما نگاه کنیم سینمای ما سینمای اسلامی نیست. از این سینما نمی‌توان توقع داشت اسلام را تبلیغ کند و از حجاب و عفاف و حیا سخن بگوید. باید اول سینما را خودی کنیم سپس توقعات خود را مطالبه کنیم .

 سلحشور درباره‌ی موفقیت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در اجرای اولین بند از وظایف خود در اجرای قانون عفاف و حجاب که تصریح می کند« هماهنگی و نظارت بر رسانه های ارتباط جمعی همانند : روزنامه ها، مجلات و محصولات سمعی و بصری، نمایش ها و … برای توجه به فرهنگ عفاف و حجاب و رعایت آن »، گفت: وزارت ارشاد در برابر وضعیت موجود عاجز شده و دستهای خود را به نشانه تسلیم بالا برده است که این یک فاجعه است. آنان در برابر سینما و تئاتر و ابتذال در آن در یک کلام در برابر تهاجم بیگانه تسلیم شده اند.

  سلحشور در ادامه با بیان این که «اصول و مبانی حاکم بر سینما همان بوده که قبل از احمدی نژاد بوده و در دوره االان هست و تغییری نکرده است.» افزود: این اصول و مبانی را حوزه‌های علمیه باید تدوین کنند و وزارت ارشاد بازوی اجرایی حوزه‌های علمیه باشد. حجاب هم یکی از دستورات دینی است. اگر سینمای ما از دل مذهب بر نخاسته باشد طبیعتا ما می بینیم یک چیزی به نام پوشش سطحی روی سر هنرپیشه انداخته اند اما آرایش ها سرجای خود هست.

 این کارگردان در پاسخ به این که وضع زنان را در سینمای ایران چگونه می‌بینید؟ چه میزان این وضع با حدود شرعی سازگار است؟ گفت: در فیلمهای ما زن موجودی بی‌حیاست. الان بی حیای و بی‌پروایی زن در سینما کمترین عیب اوست. چرا؟ چون ذات سینما این طور است . سینما برای رسیدن به آمال دنیوی و استفاده ابزاری از زن ساخته شده است.

 

 

فراخوان برای بازی در فیلم عرب نیا

فیلم سینمایی «آمبولانس» به کارگردانی فریبرز عرب‌نیا و تهیه کنندگی محمود فلاّح وارد مرحله جذب بازیگر می‌شود و فراخوان جذب بازیگر برای این فیلم در سایت مربوطه ارائه شده است.

علاقه‌مندان به بازیگری در این فیلم با مراجعه به قسمت ثبت نام در سایت رسمی فیلم آمبولانس می توانند، مشخصات و عکس‌های خود را از طریق فرم اعلام شده ارسال نمایند تا در صورت احراز شرایط برای حضور در آزمون انتخاب بازیگر برگزیده شوند.

سایت این فیلم اعلام کرد که از کلیه کسانی که به هر دلیل قصد ارتباط با پروژه سینمایی «آمبولانس» یا عوامل آن را دارند، تقاضای اکید می‌شود تنها و تنها از طریق سایت رسمی این فیلم www.Ambulancemovie.com یا www.Ambulance-movie.com اقدام به این کار نمایند چرا که در غیر این صورت، تماس‌های آنان بی‌پاسخ می‌ماند.

 

محدودیت به جای تحریم

جواد شمقدری معاونت سینمایی وزارت ارشاد در جمع مسئولان فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران و البرز گفت :“نباید فیلم را تحریم کنیم ،بلکه باید فیلمسازانی را که محتوای فیلمشان با اسلام و انقلاب سنخیت ندارد محدود کنیم . چون فیلمی که از اکران باز می ماند مخاطبانش زیادتر   می شوند .”

 

اجرای دوباره طرح اکران اذان تا اذان

سید علیرضا سجادپور گفت: امسال هم نمایش‌های ویژه شبانه سینماها در ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اجرای این طرح در سال‌های گذشته موفق بوده است و امسال جز ایام سوگواری در سایر روزها اجرا خواهد شد.

وی افزود:‌ شب‌های ماه مبارک رمضان شب‌های زنده و پویایی هستند که فعال بودن سینماها باعث رونق می‌شود.

سجاد پور درباره‌ پیشنهاد جایگزین شدن سانس‌های شب به جای سانس‌های صبح گفت: این به شورای صنفی نمایشی مربوط می‌شود، اما سانس‌های صبح هم مخاطب دارند و شاید برخی در آن ساعات تمایل بیشتری به سینما رفتن داشته باشند.