آیا آمریکا در حملات تروریستی نقش دارد؟

نویسنده

» گزارشی از ایل جورناله

فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران، سردار نورعلی شوشتری، و چهار مقام سپاه  در جریان حمله تروریستی در جنوب شرقی کشور کشته شدند. این حملات بیست کشته برجای گذاشت که در میانشان فرماندهان ارشد سپاه دیده می شدند. این یک حمله انتحاری بود که در مسیر عبور افراد سپاه انجام شد. سپاه پاسداران کشور های “دشمن” را پشت پرده این حملات معرفی کردند.

اتهام آمریکا در این میان طبق گفته یکی از اعضای سپاه که از تلویزیون  دولتی نیز پخش شد “استکبار جهانی باعث تحریک مزدورانی شد که دست به حملات تروریستی علیه پاسداران و گروه های قومی شریف زدند”. در زبان حکومت ایران “استکبار جهانی” عموما به کشورهای غربی و بخصوص به آمریکا کفته می شود. در گذشته ایران، آمریکا و انگلستان را به مسلح کردن و نظم دادن به جدائی طلبان ایران که در حاشیه مرزها فعالیت می کنند، محکوم کرده  بود.

 سپاه پاسداران  در متن خود تاکید کرد:“بدون شک اتحاد بین اهل سنت و شیعیان به مذاق دشمنان خارجی  و دشمنان نظام خوش نیامده  است”. اما این حمله نشان می دهد که سپاه پاسداران تا چه حد در حفظ امنیت منطقه ناکارآمد است. سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با پاکستان هم مرز است.

تعدا کشته شدگان این حمله انتحاری 20 نفر است. به گفته خبرگزاری ها افراد عادی هم در میان کشته شدگان هستند. این افراد بمنظور شرکت در همایش هم اندیشی سران طوایف و قبایل شیعه و سنی جمع شده بودند.

سردار شوشتری، که جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه هم هست، در شهر سرباز در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان کشته شد. این منطقه از سال هاست که مورد هجوم و خشونت گروهی به نام جندالله قرار دارد که به نیروهای امنیتی و نظامی حمومت حمله می کنند یا آنها را به گروگان می برند. به غیر از شوشتری چهار فرمانده ارشد سپاه پاسداران هم کشته شده اند.

فرمانده سپاه منطقه سیستان و بلوچستان محمدزاده هم در عملیات انتحاری امروز کشته شد. بزرگ ترین حمله در سیستان و بلوچستان تا قبل از این عملیات، مربوط می شود به حمله ماه فوریه سال 2007 به اتوبوس حامل افراد سپاه که طی آن 11 پاسدار کشته و سی نفر زخمی شدند. علی لاریجانی، مرگ فرماندهان ارشد سپاه را تایید کرد.

 

منبع: ایل جورناله 18 اکتبر