بالا گرفتن خطر جنگ

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» آمریکا: طرح حمله نظامی به ایران آماده است

دریاسالار مایکل مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد طرح حمله نظامی به ایران آماده است.او گفت در صورتی که جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای مجهز شود، این طرح به اجرا درخواهد آمد.

این فرمانده عالیرتبه ارتش آمریکا که با شبکه تلویزیون “ان بی سی” آمریکا مصاحبه می کرد در عین حال نگرانی شدید خود را از پیامدهای احتمالی چنین حمله ای ابراز کرد و گفت: “اقدام نظامی علیه ایران می تواند نتایج ناخواسته ای در پی داشته باشد که غیرقابل پیش بینی در منطقه ای هستند که به طرزباورنکردنی بی ثبات است”.

او افزود “صادقانه می گویم: هر کدام از این دو گزینه – دستیابی ایران به سلاح اتمی یا حمله نظامی به این کشور- مرا بسیار نگران می کند”.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، همچنین گفت: “حمله نظامی یکی از گزینه هایی است که رییس جمهوری آمریکا در اختیار دارد. من امیدوارم از آن استفاده نکنیم ولی این انتخاب رایک گزینه مهم است”.

 وی اشاره ای به جزییات این طرح نکرد و صرفا به گفتن اینکه این گزینه ها “مهم و شناخته شده” هستند، بسنده کرد.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد نظامی آمریکا، از آماده بودن “طرح حمله نظامی به ایران” خبر می دهد. پیشتر مقامات آمریکایی صرفا از “روی میز بودن” گزینه نظامی علیه ایران سخن گفته بودند.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل، به تازگی چهارمین قطع نامه تحریم ها را علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به تصویب رسانده و علاوه بر این قطع نامه، آمریکا و اتحادیه اروپا هم تحریم های سخت گیرانه ای را علیه ایران تصویب کرده اند. علیرغم این تحریم ها، مقامات جمهوری اسلامی اصرار دارند که به برنامه هسته ای خود ادامه دهند.

مسئولان مسئولان جمهوری اسلامی، هنوز واکنشی به اظهارات دریاسالار مایکل مولن نشان نداده اند اما پیشتر مقامات ایرانی، تهدید کرده بودند هرگونه حمله نظامی به ایران، با واکنش نیروهای نظامی این کشور روبرو خواهد شد.

در هفته های اخیر، بحث ها پیرامون استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، پررنگ تر شده و شماری از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی در خصوص احتمال بکارگیری”گزینه نظامی” علیه ایران اظهارات و مواضعی داشته اند.

 

رییس سابق سیاه: حمله نظامی به ایران محتمل تر شده

از این میان، مایکل هایدن، رییس پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا-  هفته پیش طی گفتگویی با “سی ان ان” گفت که در دوره ریاست او، گزینه نظامی به ایران در پایین فهرست گزینه های ممکن بود؛او در عین حال تاکید کرد: “به نظر شخصی‌ام ـ و لازم است روی این(شخصی بودن) تاکید کنم ـ  چندی است به این تلقی رسیده‌ام که چه بسا این  گزینه از همه نتایج ممکن بدتر نباشد”.

به گفته رییس پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا “با بی نتیجه ماندن همه تلاش های واشنگتن برای وادار کردن ایران از ادامه برنامه های اتمی خود، توسل به گزینه نظامی علیه ایران ناگزیر به نظر می رسد”.

مایکل هایدن همچنین تصریح کرده بود: “ما مذاکره می کنیم، آنها به مسیر خود ادامه می دهند. ما رای به تحریم می دهیم، آنها به مسیر خود ادامه می دهند. ما سعی می کنیم آنها را باز داریم، آنها به مسیر خود ادامه می دهند”.

او گفته بود که با ادامه این روند، به نظر می رسد حمله نظامی به ایران محتمل تر شده و قابل توجیه هم باشد.

 

حمایت ده ها عضو کنگره از گزینه نظامی اسرائیل علیه ایران

از سوی دیگر، هفته گذشته، بیش از 40 عضو مجلس نمایندگان آمریکا، پیش نویس قطع نامه ای را امضا کردند که در آن از حمله نظامی اسراییل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع هسته ای جمهوری اسلامی، حمایت شده بود.

امضاکنندگان این متن که همگی جمهوریخواه بودند از “حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران” دفاع کردند.

در این پیشنویس آمده که اگر طی “مدت زمانی قابل قبول”، هیچ راه حل صلح آمیزی برای مقابله با “خطر فوری” ایران علیه موجودیت اسراییل پیدا نشود، اسراییل می تواند از هر وسیله ای، حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.

در این قطع نامه که لازم الاجرا نیست، به موارد متعدد “تهدیدهای” لفظی مقامات ایرانی علیه اسراییل اشاره و  تاکید شده که روابط واشنگتن و تل آویو “بیش از یک اتحاد استراتژیک” است.

 

واکنش ایران به “تهدیدها”

همزمان، مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی نیز در هفته های اخیر، به ویژه پس از دور جدید تحریم ها، در خصوص هر گونه حمله نظامی آمریکا یا اسراییل هشدار داده  و از آمادگی خود برای مقابله با هر “تهدیدی” سخت گفته اند.

محمود احمدی نژاد، طی روزهای اخیر آمریکا را به “اجرای سناریویی علیه ایران” متهم کرد و گفت: “هر کشوری که با این سناریو همکاری و همراهی کند ایران اقدام را دشمنانه تلقی کرده و جواب او را خواهد داد”.

او در همین پیوند گفت: “آنها تصمیم دارند به بعضی از کشورهای خاورمیانه حمله نظامی کرده و بعد فلش‌ها را به سمت ما بگیرند مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد بمب بسازد تا ملت ایران را مجبور به توقف و یا عقب‌نشینی کنند”.

احمدی نژاد که طی هفته گذشته، دو بار از این “سناریو” سخن گفته بود، خاطر نشان ساخت: “آنها (آمریکایی‌ها) با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند که فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند و در اوج فشارها به یکی دو کشور خاورمیانه که دوست ما هستند با کمک صهیونیست‌ها حمله نظامی کنند.”

همزمان، چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران هم اظهارات نسبتا مشابهی داشته اند. محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، اخیرا از آمادگی آمریکا برای حمله به ایران خبر داده بود.

بعلاوه، سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ضمن هشدار به “سایر کشورها” در خصوص اقدامات آمریکا، گفت: “مراقب اقدامات شرورانه آمریکا و صهیونیست‌ها بخصوص در دریاها که سعی خواهد کرد آنها را با اسم دیگران تمام کنند، باشید”.

او همچنین افزود: “اگر آمریکا که دو شکست بزرگ و مفتضحانه را در برابر حزب‌الله و حماس در منطقه تجربه کرده است می‌خواهد شکست سومی را هم برای بار دیگر تجربه نماید، تصمیم با خودش است”.

آنسوتر، مرتضی صفاری، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت که  در حال حاضر در خلیج فارس و دریای عمان “بیش از ۱۰۰ ناو جنگی” وجود دارد که ملوانان آنان به گفته‌ وی، “طعمه‌ خوبی برای نظامیان ایران به شمار می‌روند”.

همچنین سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت:“اگر آمریکایی ها دست از پا خطا کنند، امنیت منطقه به خطر می افتد و همانگونه که در گذشته تاکید شده است امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا برای هیچ کس”.

 

حزب الله و حمله به ایران

در این میان، یکی از نگرانی هایی که مقامات آمریکایی همواره بیان کرده اند، عواقب حمله نظامی به ایران  است که به گفته مسئولان نظامی آمریکایی می تواند به “بی ثبات شدن” منطقه بیانجامد.

در همین پیوند، “شیخ نعیم قاسم” معاون دبیرکل حزب الله لبنان، در گفتگو با رویترز هشدار داد که اگر اسراییل اقدام نظامی علیه ایران را آغاز کند، خشونت در سراسر خاورمیانه گسترده شده و این رژیم «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

او افزود: “اسراییل یا ایالات متحده صرفا نمی‌توانند ایران را بمباران کنند و انتظار داشته باشند امور به صورت معمول ادامه پیدا کند”.

به گفته این مقام بلندپایه حزب الله لبنان: “هر حمله‌ای به ایران می‌تواند تمام منطقه را به آتش بکشد و طرف مهاجم چه اسراییل باشد و چه ایالات متحده، بهای سنگینی خواهد پرداخت”.