ایران و اسرائیل، جنگ در سایه

نویسنده

» تحلیل سیاتل تایمز از بمبگذاری های هند و گرجستان

ادموند ساندرز و مارک مگنایر

 

روش های مشابه زنگی را به صدا درآورد.

یک موتورسیلکت سوار با نزدیک شدن به خودروی دولتی یک بمب چسبنده را به آن چسباند و دور شد و لحظاتی بعد انفجار مهیبی روی داد.

این روشی بود که کارشناس هسته ای ایران ماه گذشته در تهران به قتل رسید. مقامات هندی گفتند انفجار مشابهی همسر یک دیپلمات اسرائیلی و سه نفر دیگر را روز دوشنبه در یک محله محافظت شده دهلی نو، نزدیک سفارت اسرائیل، مجروح کرده است.

اسرائیل و ایران یکدیگر را برای این سوء قصد ها متهم می کنند. اسرائیل همچنین ایران را به انفجار دومی در روز دوشنبه در تفلیس، پایتخت گرجستان متهم کرده است، که تلفاتی در بر نداشته است.

در این میان تحلیلگران گفتند این رویداد ها می تواند نشان دهنده دور جدیدی از خشونت های دولتی توسط دو کشور علیه یکدیگر باشد. اسرائیل، ایران و نماینده آن حزب الله لبنان را متهم کرده است.

اوزی رابی، رئیس مطالعات خاورمیانه ای تل دانشگاه تل آویو گفت: “این می تواند نوعی جنگ در سایه باشد. احتمالا شاهد نمونه هایی بیشتر از این رویداد های خواهیم بود.”

بسیاری معتقدند اسرائیل عملیات مخفیانه ای را برای کند کردن توسعه برنامه هسته ای ایران به اجرا در آورده است، زیرا از دست یابی ایران به توان تولید سلاح هسته ای نگران است. ایران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.

تحلیگران می گویند ایران برای حفظ اعتبار خود در نزد متحدان خود و مردم کشور باید به اقدامات تلافی جویانه دست بزند. رابی می گوید ولی بستن تنگه هرمز خطر آفرین تر از اقدامات دیگر است. حتی تشویق حزب الله به شروع مجدد موشک باران اسرائیل هم نمی تواند بی خطر باشد و ممکن است به جنگ مرگباری مانند سال 2006 تبدیل شود.

رابی گفت: “پس تنها راه باقی مانده برای ایران انتقام گرفتن با روش های مشابه است.”

درحالیکه اسرائیل هیچ گونه شواهدی دال بر دخالت ایران در حملات روز دوشنبه ارائه نمی دهد، ولی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ایران و حزب الله را مسئول این حملات دانست.

وی گفت: “ایران در پشت این حملات است. ایران بزرگترین صادر کننده ترور در دنیاست.” وی نوعی اقدام “قوی، ولی صبورانه” را قول داد.

به گفته رئیس سابق موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، این گونه اظهارات دیپلماتیک مساله اصلی، یعنی احتمال حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران، را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

او گفت: “مساله هسته ای کاملا جداست.”

اسرائیل دست داشتن در قتل کارشناسان هسته ای ایران را نه قبول کرده و نه کرده است. مقامات ایران دست داشتن در حملات روز دوشنبه را رد کردند.

حسین شیخ الاسلامی، نماینده مجلس ایران گفت “این دروغ آشکار رژیم صهیونیستی” است. “ایران در قتل دیپلمات های صهبونیست دست نداشته است.”

ویدیو های غیر حرفه ای از این رویداد در دهلی نو نشان می دهد که خودرویتویوتای اینووا با نمره دیپلماتیک اسرائیل آتش گرفته است. این انفجار همچنین یک خودوری دیگر را هم به آتش کشید که دو نفر دیگر در آن بطور سطحی مجروح شدند.

پلیس محلی اعلام کرده است که شاهدان عینی گفته اند که یک بمب توسط یک موتورسوار به خودرو وصل شده است. قربانی این حمله در بیمارستان است و وضعیت ثابتی دارد.

در گرجستان، یکی از کارداران سفارت اسرائیل به مقامات امنیتی خبر داد که شی مشکوکی به ماشین آنها چسبیده است. این بمب خنثی شد و مجروحی بر جای نگذاشت.

دیپلمات های اسرائیل از 12 فوریه، که سالروز قتل عماد مغنیه، رهبر حماس است، در حالت آماده باش به سر می برند. حماس اسرائیل را مسئول قتل مغنیه در سال 2008 می داند وبارها قول داده است که تلافی کند.

تحلیگران می گویند سوء قصد انجام شده در هند، که ماهیتی غیر حرفه ای داشته و مواد منفجره کافی در آن بکار نرفته بوده است، احتمالا به گروه های آماتور سفارش داده شده بوده و تنها جنبه اخطار داشته است.

باتوجه به روابط دوستانه ایران وهند، اینکه ایران دست به چنین عملیاتی در خاک هند بزند دور از ذهن به نظر می رسد، بخصوص که اکنون دهلی نو یکی از متحدان ایران است که نفت این کشور را، علی رغم تحریم های اقتصادی اخیر، خریداری می کند.

دبیر سابق وزرات خارجه هند و هماهنگ کننده عملیات ضد تروریستی گفت: “بعید است ایران در این کار شرکت داشته باشد.”

این موضوع انگشت اتهام را به سمت عوامل دیگر نشانه می رود؛ و آن حزب الله مقیم سوریه است که از حمایت هند از قطعنامه شورای امنیتی سازمان ملل علیه سوریه ناخشنود است.  البته این احتمال هم وجود دارد که این حمله توسط گروه های افراطی اسلامگرا از اندونزی یا آسیای مرکزی انجام شده باشد. با این همه این سناریو رویدادی مشابه در روز دوشنبه در گرجستان را توجیه نمی کند.

منبع: سیاتل تایمز- 13 فوریه