استرداد تاجر انگلیسی به آمریکا

نویسنده

» گزارش دیلی میل درباره مجازات معامله با ایران

تد تورن هیل

کارن توندر، وکیل مدافع کریستوفر تاپین، اعلام کرد که آخرین دفاع وی در برابر دادگاه حقوق بشر اروپا برای متوقف کردن حکم استرداد وی رد شده است و او را تا ده روز دیگر مسترد می شود. مقامات آمریکای می خواهند او را به جرم فروش مواد اولیه ساخت موشک به ایران، به دادگاه بکشانند.

تاپین، 64 ساله اهل اورپینگتون، کنت، تلاش برای فروش غیر قانونی باتری های موشک تدافعی هاوک را رد کرد و گفت که قربانی دامی شده است که جاسوسان دولت آمریکا گذاشته بودند.

مبارزه طولانی او در دادگاه های بریتانیا برای متوقف کردن حکم استرداد ماه گذشته در دادگاه شکست خورد و قضات این دادگاه به او اجازه ندادند که پرونده اش را به دادگاه عالی منتقل کند.

قاضی کرانستون گفت که زمان استرداد وی به آمریکا نزدیک می شود.

خانم توندر، وکیل مدافع تاپین، گفت:« ما امیدوار بودیم دولت انگلستان به این پرونده بعنوان بی عدالتی در مورد یک شهروند انگلیسی نگاه کند و حالا که آنها با متوقف کردن حکم استرداد مخالفت کرده اند باید هرچه زودتر لایحه جدیدی تنظیم کرد.

ماه گذشته دادگاه اعتراض تاپین به حکم دادگاه محلی را رد کرد و روند دادگاه ادامه پیدا کرد.

آنها گفتند که اعتراض وی وارد نیست و استرداد او ناقض حقوق بشر تلقی نمی شود.

تاپین که مدیر یک شرکت صادرات هوایی است می گوید که در این “کابوس” گرفتار شده است و فکر می کرده که باتری ها برای کارخانه اتومبیل سازی در هلند است.

قاضی کرانستون گفت که تاپین با دو نفر دیگر، رابرت گیبسون انگلیسی و رابرت کالدول قبرسی همدست بوده است. نام افراد دیگر که در این ماجرا دست داشتند هنوز فاش نشده است.

تحقیقات توسط وزارت امنیت آمریکا، اداره گمرک و مهاجرت با استفاده از شرکت مرکوری گلاب که کارمندانش وانمود می کردند در این تجارت شریک هستند، صورت گرفت.

در سال 2007، اداره گمرک و مهاجرت آمریکا از تاپین و همدست هایش شکایت کرد.

گیبسون بعد از دستگیری بدون اینکه تاپین متوجه شود پذیرفت که با مقامات آمریکایی همکاری کند و به آنها گفت که برای مشتری قدیمی شان در تهران، فن آوری و باطری هاوک خریداری کرده است.

گیبسون در فوریه سال 2007 در دادگاهی در تکزاس مجرم شناخته شد و به دو سال زندان محکوم شد.

دادگاه در ماه ژوئن 2007، کالدول را به دلیل صدور باتری هاوک به ایران مجرم شناخت و وی را به 20 ماه زندان محکوم کرد.

قاضی کرانستون گفت که حکم دستگیری تاپین در فوریه 2007 صادر شده است اما تا سه سال بعد از آن که دولت آمریکا خواستار استرداد وی شد، اتفاقی نیافتاد.

ادوراد فیتزجرالد که از جانب تاپین سخن می گفت اعلام کرد که حکم استرداد وی ناقض اصل هشتم حقوق بشر است که از زندگی خصوصی و خانوادگی افراد دفاع می کند زیرا درحال حاضر تاپین مسئول مراقبت از همسر بیمارش است.

طبق حکم استرداد، تاپین از آوریل 2006 در این معاملات دست داشته و باید نیمی از سودی که برده است را بپردازد.

او متهم است به اینکه سفارشات را اشتباه تنظیم کرده و زمانی که این محموله به دست گمرک آمریکا افتاد به مامور گمرک وارد بحث شده است.

وی همچنین متهم است به اینکه زمانی که به او گفته شده است که محموله باتری هاوک است به شرکت حمل و نقل اش در هلند ایمیل زده و در آن توضیح داده است که مشتری نهایی این محموله یک شرکت مواد شیمیایی در هلند است.

طبق قوانین استرداد مجرمان، دادگاه انگلستان به این نتیجه رسیده است که اقدام دولت آمریکا منصفانه بوده است.

کسان دیگری نیز هستند که برای پس گرفتن حکم استردادشان مبارزه می کنند ازجمله ریچارد او دویر که متهم به نقض قانون کپی رایت آمریکا است.

مادر گری مک کینون که یک هکر انگلیسی است می گوید که او درحالیکه برای نقض حکم استردادش مبارزه می کند، همواره در ترس و اضطراب بسر می برد.

جنیس شارپ می گوید رفتاری که با پسرش می شود وحشیانه است و این درحالی است که ده سال از اولین بازداشت وی می گذرد. مک کینون وارد سیستم کامپیوتری ارتش شده بود اما می گوید که به دنبال  شواهدی مبنی بر وجود موجودات فضایی بوده است.

مادر مک کینون از نخست وزیر بریتانیا  خواسته است در دیدار ماه آینده اش با اوباما، این موضوع را مطرح کند.

دیلی میل، 13 فوریه