استقبال اصولگراها از انتخاب کوربین

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» رهبر حزب کارگر، هوادار برنامه هسته ای ایران است

رسانه های تهران از انتخاب جرمی کوربین سیاستمرد هوادار صلح در بریتانیا استقبال کرده و انتخاب وی به عنوان رهبر حزب کارگر بریتانیا و نخست وزیر در سایه خبر خوبی تلقی کرده اند. از دید نشریات جناح راست کوربین از هواداران ایران و فلسطین است و تهدیدهای اسراییل علیه ایران را هم خطرناک خوانده است.

چند ساعت بعد از اعلام انتخاب جرمی کوربین به عنوان رهبر آینده حزب کارگر بریتانیا چند روزنامه دست راستی تهران از این انتخاب استقبال کردند و از جمله روزنامه سپاه پاسداران تصویری از وی را برای برای صفحه اول خود برگزیدند که او را در تظاهرات علیه جنگ.

عراق در کنار دیوید گالووی دیگر سیاست پیشه و نماینده پیشین مجلس بریتانیا نشان می داد

جوان روزنامه سپاه پاسداران در گزارش اصلی خود نوشت: بعد از مدت‌ها می‌توان گفت مدیریت حزب کارگر  به سیاست‌های مورد انتظار کارگران انگلیسی نزدیک‌تر شده است. جرمی کوربین که مواضعی سوسیالیستی دارد و در عین حال به جهت مخالفت با رویه جنگ طلبانه دولت‌های انگلیس مشهور شده، ‏رهبری حزب کارگر را به دست گرفته است. حالا باید دید جریان حاکم سرمایه‌داری- صهیونیستی که حتی در بدنه حزب کارگر هم ‏نفوذ دارد و از ابتدای انتخاب وی سیلی از انتقادات از کوربین را به راه انداخته است، چه سنگ‌هایی بر سر راه این ‏سیاستمدار انگلیسی چپگرا خواهد انداخت.

به نوشته این روزنامه: کوربین همچنین از جمله حامیان فلسطین و منتقدان حمله رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه است و بارها در تجمعات ‏گروه‌های طرفدار ‏فلسطین شرکت و سخنرانی کرده است. ‏ وی همچنین از مخالفان جدی تحریم‌های ایران بوده و بارها خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌های ایران شده ‏است. او ژوئن سال ‏گذشته به همراه جک استراو عضو یک گروه پارلمانی بود که در سفری به تهران، با مقامات ایران از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور ‏خارجه ‏دیدار و گفت‌وگو کرد. ‏

روزنامه سپاه پاسداران مدعی شد در طول دو ماه گذشته رسانه‌های جریان غالب انگلیس پس از اعلام نامزدی وی و با قوت گرفتن احتمال انتخاب ‏‏”جرمی کوربین” به ‏رهبری حزب کارگر، به بهانه ارتباط وی با ایران تبلیغات گسترده‌ای را علیه وی که پیش از ‏این مواضعی در حمایت از ایران و مردم ‏فلسطین اتخاذ کرده به راه انداختند. ‏

سیاستمدار ضدتحریم ایران رهبر حزب کارگر-شد

روزنامه سپاه در گزارش اصلی خود نوشت:

مهدی دل روشن در گزارشی در قانون نوشت: دیروز در بریتانیا و سراسر دنیا، حرف جرمی کوربین بود. مردی که در عین ناباوری به رهبری حزب کارگر بریتانیا رسید؛ حالا او که اتفاقا طرفدار برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و مخالف زیاده خواهی های اتمی اسراییل هاست، به ریاست یکی از دو حزب اصلی انگلیس، رسیده است.

نویسنده توضیح داده که: کوربین از جمله حامیان فلسطین و از منتقدان حمله رژیم‌ اسراییل به نوار غزه است و بارها در تجمعات گروه‌های طرفدار فلسطین شرکت و سخنرانی کرده است. وی از مخالفان جدی تحریم‌های ایران نیز بوده و بارها خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌های ایران شده است.

نویسنده قانون به یادآورده که جرمی کوربین در مصاحبه ۲۴ مارس ۲۹۱۲ با انتقاد شدید از اظهارات مقامات اسرائیلی درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت که ما به مذاکرات و دیالوگ نیاز داریم. من فکر نمی‌کنم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و مطمئن نیستم که حتی خواهان داشتن سلاح‌های هسته‌‎ای باشد. تهدیدات اسرائیل برای حملات به ایران و ادامه ترورهای دانشمندان هسته‌ای بسیار خطرناک است. ایران حق قانونی برای داشتن برنامه غیرنظامی هسته‌ای دارد”

مجید تفرشی در مقاله ای در اعتماد نوشت: انتخاب کوربین به سمت دبیرکلی حزب کارگر، اولین پیروزی یک رهبر منتقد شورشی به رهبری یک حزب سیاسی در اروپا نیست، ولی بی‌گمان یکی از مهم‌ترین حوادث قرن بیستم در بریتانیا و غرب محسوب می‌شود. مهم از آن جهت که کوربین با پیروزی خود نشان داد که اراده، قدرت و تاثیرگذاری توده‌های خاموش، منفعل، منزوی و بریده از سیاست‌ورزان کلاسیک فعال در صحنه تا چه حد می‌تواند نتیجه بازی را تغییر داده و حتی قواعد آن را هم به هم بزند.

در طول چهار ماه گذشته، حضور کوربین در این عرصه با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. نخست، کاندیداتوری او را برای خنده، جوری جنس و تلاشی از سوی یک سیاستمدار غیرمطرح و بی تاثیر برای معرکه‌گیری سر پیری قلمداد کردند. بعد کم کم معلوم شد که این نامزد در حاشیه، خود اصل قصه است و همه امیدهای اصلی را به حاشیه راند. با حضور کوربین محترم، پایبند به اصول و به‌شدت مخالف بلریسم در صحنه، پس از دست‌کم ۱۸ سال، میلیون‌ها حامی منزوی، ناامید و سرخورده حزب کارگر زنده شد.

به نوشته این مقال: در نهایت نیز با وجود همه تلاش‌های مرئی و نامرئی، مستقیم و غیرمستقیم تقریبا همه سیاستمداران و احزاب رقیب راست، میانه و حتی در درون حزب کارگر، کوربین تقریبا با ۶۰ درصد آرا به پیروزی قاطع، بدون بحث و مطلق رسید تا حزب کارگر یک بار دیگر پس از چندین دهه واقعا حزب فرودستان و نادیده‌گرفته‌شدگان قلمداد شود.

حمید هوشنگی نیز در مقاله ای در روزنامه ایران نوشت: باید به انتظار نشست و دید چه نمایندگانی از حزب کارگر حاضرند با شرکت در کابینه سایه جرمی کوربین، سوار برقطار سیاستی شوند که لکوموتیو رانی آن را از روز شنبه جرمی کوربین سیاستمدار کهنه کار، سرکش و پایبند به اصول سوسیالیزم علمی به عهده گرفته است. 


 به نوشته معاون پیشین خبرگزاری ایرنا در این مقاله جرمی کوربین چهره‌ای با برنامه‌هایی نو و انبانی از تجربه و امیدوار که در انتخابات آتی بریتانیا مایل است در 69 سالگی نخست وزیر کشورش باشد. واقعیت این است که در سیاست، خیلی از نتایج نهایی بازی قابل پیش‌بینی نیست. گاهی در حالی‌که دورنمای شکست از هر زاویه کاملاً هویداست، یک حادثه غیرمترقبه و یک عامل تازه وارد به ماجرا، کل نتایج پیش‌بینی شده را در هم می‌ریزد.‎