توقیف گذرنامه مولوی عبدالحمید نشانه تنگ نظری است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» رئیس دفتر امام جمعه زاهدان در مصاحبه با روز:

به دنبال توقیف گذرنامه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جماعت زاهدان و بازماندن وی از سفر به عربستان، مولوی عبدالمجید مراد زهی، مسئول دفتر و سخنگوی وی در مصاحبه با روز،ضمن«غیر قانونی» خواندن این اقدام گفت: “ اعلام می کنیم که منشاء توقیف گذرنامه آقای مولوی عبدالحمید، تعصبات، تنگ نظری ها و اعمال سلیقه های نظام و سیستم است”.

گذرنامه امام جمعه زاهدان پس از بازگشت از سفر ترکیه در فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات توقیف شد و مسئولان حکومتی هنوز هیچ توضیحی در این مورد نداده اند.این اقدام در حالی صورت می گیرد که مولوی عبدالحمید ماه گذشته در پی انفجارهای زاهدان در بیانه ای،ضمن محکوم کردن «این جنایت هولناک» از مسؤلان خواسته بود «هر چه زودتر این ‌جنایت‌کاران را دستگیر و به‌سزای اعمال ننگین‌شان برسانند».

او در این بیانیه خطاب به مردم زاهدان،«اعم از شیعه و سنی» گفته بود:” با بیداری و هوشیاری، آرامش خود را حفظ نموده و خصوصا از برادران اهل سنت می خواهم با برادران و خواهران دینی خود احساس همدردی نمایند.”

آقای مولوی مراد زهی، مسول دفتر وی اینک با تاکید بر اینکه «مولوی عبدالحمید جز تلاش برای بازگرداندن آرامش و امنیت به منطقه هیچ کاری نکرده است» می گوید: “تلاش های امام جمعه زاهدان در خصوص اطلاع از چرایی توقیف گذرنامه و ممنوع الخروج کردنشان، تاکنون بی نتیجه مانده است”.

مصاحبه با مولوی عبدالمجید مراد زهی در پی می آید.

گفته می شود گذرنامه آقای مولوی عبدالحمید در فرودگاه امام خمینی توقیف شده. به نظر شما علت چیست؟

بعد از اینکه جناب آقای مولوی عبدالحمید از سفر ترکیه به ایران بازگشتند، در فرودگاه امام خمینی گذرنامه، موبایل و برخی دیگر از وسایل شخصی ایشان توقیف شد. ما هیچ انگیزه ای برای توجیه این اقدام نمی بینیم. البته ایشان اخیرا،در مناسبت های مختلف و به ویژه قبل از 22 خرداد، سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سخنرانی هایی داشته­اند؛اما در این سخنرانی­ها هم به ایراد همان سخنانی پرداخته اند که درگذشته بر آنها تاکید داشتند. ایشان در سخنرانی هایشان توصیه هایی به نفع نظام و آرمانهای انقلاب به مردم و مسئولین کرده­اند. بنابراین ما علت خاصی برای این کار نمی بینیم. ایشان چهره شناخته شده­ای هستند. در 31 سال گذشته آقای مولوی همواره در جهت وحدت و امنیت منطقه تلاش کرده و در بسیاری از موارد گره گشای مسائل منطقه ای و حتی جهانی بوده اند؛ مسائلی که با توجه به شرایط ویژه منطقه ،حاکمیت قادر به حل آنها نبوده، مولوی عبدالحمید با حکمت و درایت از آنها گره گشایی کرده است. هر شخصی ایشان را از نزدیک بشناسد می داند که وی یکی از افراد شناخته شده و دلسوزان نظام هستند. به همین دلیل ما از این برخورد، حداقل در این شرایط حساس متاسفیم،بخصوص اینکه حدود یک ماه از مسائل بلوچستان می گذرد و آقای مولوی و نزدیکان ایشان جز تلاش برای بازگرداندن آرامش و امنیت به منطقه، کاری انجام نداده اند.

به حضور آقای مولوی در ترکیه اشاره کردید و اینکه گذرنامه ایشان هنگام بازگشت از این کشور توقیف شده است. لطفا در خصوص حضور وی در ترکیه توضیح دهید. آیا توقیف گذرنامه می تواند ارتباطی با حضور ایشان در ترکیه داشته باشد؟

آقای مولوی از طرف اتحادیه جهانی علمای اسلام که با ریاست جناب آقای دکتر قرزاوی در ترکیه برگزار شد، برای شرکت در اجلاس سالانه این اتحادیه دعوت شده بودند کو به صورت قانونی برای شرکت در کنفرانس عازم ترکیه شدند. ایشان در این سفر تنها نبودند و نمایندگانی دیگری هم از طرف جمهوری اسلامی که تعداشان بیش از 30 نفر بود ایشان را همراهی می کردند. این اجلاس در جهت وحدت جهان اسلام، تنش زدایی، رفع اختلافات و خشونت های مذهبی در منطقه تشکیل شده بود. بنابراین احتمال ارتباط توقیف گذرنامه با حضور آقای مولوی در این اجلاس بعید به نظر می رسد.

تصور نمی کنید این اقدام در ارتباط با انفجارها و ناآرامی های اخیر سیستان و بلوچستان و مواضع آقای مولوی صورت گرفته باشد؟

با توجه به اینکه تقریبا زمان زیادی از انفجارهای زاهدان می گذرد، می توانیم بگوییم که هیچ ارتباطی بین انفجارهای اخیر زاهدان و توقیف گذرنامه وجود نداشته است. ضمن اینکه این انفجار ها از دید افکار عمومی بلوچستان و علما محکوم شده و آقای مولوی عبدالحمید، قبل از همه این اقدام را محکوم و اعلام کردند که این اقدامات نمی تواند هیچ کمکی به حل مساله بلوچستان بکند.

آقای مولوی عبدالحمید، وکیل و یا نمایندگان دفتر ایشان چه اقدامی برای باز پس گیری گذرنامه و اطلاع از چرایی توقیف آن انجام داده اند؟

ایشان روز گذشته به شدت پیگیر این موضوع شدند و با مسئولان صحبت کردند، اما تا کنون به نتیجه مشخصی در این خصوص نرسیده و تلاشهای آنان بی نتیجه مانده است. آقای مولوی روز گذشته باید جهت شرکت در یک کنفرانس اسلامی در شهر مکه عربستان سعودی می رفتند که با  توقیف گذرنامه، عملا از حضور ایشان در کنفرانس جلوگیری شد.

در چنین شرایطی ارزیابی نهایی شما و آقای مولوی عبدالحمید در خصوص توقیف گذرنامه چیست؟

با توجه به شرایط منطقه و وضعیت استان سیستان و بلوچستان،ما این اقدام را به نفع وحدت و به نفع نظام  نمی دانیم. ما این اقدام را غیر قانونی میدانیم و اعلام می کنیم منشاء توقیف گذرنامه آقای مولوی عبدالحمید، تعصبات، تنگ نظری ها و اعمال سلیقه های نظام و سیستم است.