پشت ویترین

نویسنده

“پاهای کثیف” در “سه گانه نیویورک”

 

 

دن کامیلو و پسر ناخلف

نویسنده: جووانی گوارسکی

مترجم: مرجان رضایی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: 277

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 5

ماجراهای این کتاب ( و دیگر داستان های مجموعه دن کامیلو ) جایی در دره ی رود پو اتفاق می افتد که تنها رود مهم ایتالیاست.

داستان ها در یک دهکده، یک دنیای کوچک  در دوران پس از جنگ جهانی دوم رخ می دهند و چون برخی از تقابل های اجتماعی حاد آن زمان، از قبیل تقابل کهنه و نو، یا تقابل کلیسا و ایدئولوژی چپ را تصویر می کردند، و نیز به دلیل طنز نیرومند داستان ها و سرزندگی و جذابیت شخصیت ها، خوانندگان بسیاری یافتند.

دن کامیلو، کشیش دهکده، و رقیبش پپونه، شهردار چپ گرا، و نیز صدای مسیح که از فراز یک صلیب بزرگ در کلیسای دهکده ناظر وقایع است ارکان اصلی ماجراهای این دنیای کوچک اند.

 

 

سه گانه ی نیویورک

نویسنده: پل استر

مترجم: شهرزاد لولاچی - خجسته کیهان

ناشر: افق

تعداد صفحه: 456

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 5

سه گانه ی نیویورک مجموعه ی سه رمان از نویسنده ی مطرح و پست مدرن آمریکایی، پل استر است.

او در شهر شیشه ای، ارواح و اتاق دربسته شخصیت هایی چند لایه از جامعه ی آمریکایی می آفریند که همگی در یک اصل مشترکند و آن خستگی و فرسودگی در برابر تمدن شهرنشین نیویورک است.

در سه گانه ی نیویورک، استر با وارونه کردن داستان های معمایی نوع تازه ای از هنر روایت خلق می کند و جست و جویی پلیسی و کارآگاهی برای یافتن حقیقت را به جست و جوی ناب تر و فلسفی تر- کاوش در هویت- بدل می سازد.

در نیورک مدرنی که او خلق کرده است، تمام نیروهای آفرینش ادبی، دوباره و به خوبی در سبک آمریکایی آفریده شده اند.

 

 

پاهای کثیف

نویسنده: شل سیلور استاین

مترجم: علیرضا برادران

ناشر: کتاب خورشید

تعداد صفحه: 80

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 19

این کتاب هشت قطعه از شعر ها و ترانه های اجتماعی سیلور استاین است که از میان دوازده آلبوم بر گزیده و ترجمه کرده ام. این ترانه ها اغلب لحنی عامیانه و محاوره ای دارند که سیلور استاین آنها را با صدای خود یا همراه با دیگران اجرا کرده است.

 

 

ماجرای عجیب سگی در شب

نویسنده: مارک هادون

مترجم: شیلا ساسانی نیا

ناشر: افق

تعداد صفحه: 343

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 6

داستان از زبان کریستوفر بون که پسری مبتلا به اوتیسم است، بیان می‌شود و از همین رو لحن ویژه و منحصر به فردی دارد.وقایع این داستان در انگلستان می‌گذرد و در واقع هسته اصلی داستان شرح سفر پرماجرای قهرمان داستان از سوئیندون به لندن است.او به علت این بیماری خاص از درک مسایل عادی زندگی عاجزاست، اما هوش فوق العاده ای دارد و دنیا را دیگرگونه می بیند.ماجرا با کشته شدن سگی در همسایگی آن ها آغاز می شود و کریستوفر سعی می کند قاتل سگ را با ابتکارات منحصربه فرد خویش بیابد.

 

گزیده اشعار سیلویا پلات

نویسنده: تد هیوز

مترجم: اسدالله امرایی - سایر محمدی

ناشر: نقش و نگار

تعداد صفحه: 206

سال انتشار: 1391

شاید بهترین تعریف از آثار ارزشمند سیلویا پلات از زبان آلوارس بیان شده باشد، که اعتقاد دارد پلات غیرممکن را درشعرممکن کرده است.او به نهایت رفته به سبکی تحمل ناپذیر هستی و در پایان از آن بالا سریده است. بی تردید دست یازیدن به چنین عرصه هایی شجاعت زیادی می طلبد و پلات این شجاعت را داشت. هر چند نتوانست تا آخر سبکی تحمل ناپذیر هستی را تحمل کند.

تلالو ذهن است این، سرد و آسمانی درختان ذهن تاریک اند، این نور آبی است.

به پای من نماز می برند اندوه شان را علف ها.

 

 

موریانه

نویسنده: بزرگ علوی

ناشر: نگاه

تعداد صفحه: 290

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 5

من یک ساواکی هستم. از اینکه چنین شغلی اختیار کرده بودم نه شرمنده ام نه مغرور. این هم کاری است مانند کارهای دیگر. مگر کار مندان وزارت دارائی همه دزدند و یا کسانی که در داد گاهها دسته دسته مردم را با نگاه یا بی گناه به زندان می فرستند یا به پای دار، همه شان آدم کشند؟

تنها در یک اداره دولتی کار کردن جرم نیست.

مگر می شود در کشوری بی نگهبانی زندگی کرد؟

مگر در کشور آزاد امریکا سیا ! وجود ندارد؟

در انگلستان اینتلیجنت سرویس نیست؟ در فرانسه رکن دوم و در روسیه کا گ. ب؟ همه جا هست باید هم باشد. امروز هم اگر پایش بیفتد حاضرم برای هر کس که باشد کار کنم.

 

 

شما که غریبه نیستید

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

ناشر: معین

تعداد صفحه: 350

سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 16

نمی دانم، یادم نیست چند سال دارم. صبح عید است. بچه های مدرسه آمده اند به عید دیدنی پیش عمو. عموقاسم، معلم است. جوان خوش لباس و خوش قد و بالایی است. کت و شلوار می پوشد.

توی روستا چند نفری هستند که کت و شلوار می پوشند. کت و شلوار فرنگی. کت و شلواری که رنگ کت با شلواریکی است و شلوار را با کمربند می بندند ؛ لیفه ای نیست. عمو، معلم مدرسه روستاست.

من هنوز به مدرسه نمی روم.

 

با جام های شوکران

نویسنده: عبدالمجید نجفی

ناشر: عصر داستان

تعداد صفحه: 240

سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1

داستان کتاب در دو بخش و با تم ادبیات پایداری نوشته شده است. در بخش نخست از این اثر راوی جوانی است که پس از دو سال مردودی در درس خواندن، با دوز و کلک و تحت عنوان جهاد کشاورزی برای واکسینه کردن دام‌ها، از خانه متواری شده و خودش را به جبهه می‌رساند. او در حالی دست به این کار می‌زند که دلبسته دختر عموی خود نیز هست که در همسایگی آنها زندگی می‌کند.

راوی در ادامه و پس از ازدواج با دختر عموی خود در جبهه اسیر می‌شود و این اسارت بخش دوم از داستان را رقم می‌زند. در این بخش راوی در حالی از اسارت آزاد می‌شود که…

نویسنده سعی کرده در قسمت دوم داستان در کنار بیان برخی از موضوعات پیرامون خانواده‌های اسرا، معضلات شهری و خانوادگی آنها را نیزبه تصویر بکشد که برای این موضوع راوی فردی انتخاب شده که پس از اسارت تغییر زیادی در درونش رخ داده و باید با دنیای تازه‌ای در پیرامون خود مواجه شود.