پاسخ مثبت روحانی به پدیده فیس بوک

نویسنده

» گزارشی از العربیه

رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، که گفته می شود دیدگاهی مترقی در مورد قوانین حجاب و آزادی بیان دارد، فیس بوک را به لیست “لایک” های خود افزوده است.

او در مصاحبه ای که با مجله پرطرفدار چلچراغ داشت، گفت که از شبکه های اجتماعی استقبال می کند.

سانسور اینترنت از سال 2005 در ایران افزایش پیدا کرد،زیرا کاربران استفاده از اینترنت را راه آسانی برای دوری از قوانین سختگیرانه مطبوعات در ایران می دانستند.

اما میلیون ها ایرانی که کاربر اینترنت و سایت هایی مثل فیس بوک و توئیتر هستند، از طریق فیلتر شکن ها یا وی پی ان ها به این سایت ها وارد می شوند.

روحانی گفت که تلاش می کند این سانسور ها را به حداقل برساند زیرا او معتقد است که فیلتر کردن اینترنت کاری بیهوده است.

او گفت: “برای فلیتر کردن اینترنت دلایل سیاسی وجود دارد. آنها از آزادی که مردم در فضای مجازی دارند، می ترسند. اما فیلتر کردن اینترنت بی نتیجه است.”

روحانی می گوید: “کاش طرفداران فیلتر کردن توضیح می ‌دادند که در محدود کردن دسترسی مردم به کدام خبر موفق بوده‌اند؟ کدام خبر مهمی در چند سال اخیر وجود داشته که فیلترینگ باعث عدم دسترسی مردم به آن شده است؟”

در ماه مارس، مقامات ایرانی تعداد زیادی از وی پی ان ها را مسدود کردند.فیلترها شامل سایت های تجاری، بانک ها و سازمان های دولتی هم شده بود.

روحانی می گوید که این اقدامات حتی مانع دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است. فیلترینگ گسترده جز اینکه دیوار بی ‌اعتمادی میان مردم و دولت را بیشتر می ‌کند و به اقتصاد ما ضربه می ‌زند، خاصیت دیگری ندارد و مانع توسعه کاربری ‌های مثبت اینترنت در ایران می ‌شود.

از روحانی درباره زنان و حجاب سووال شد و رئیس جمهور منتخب گفت که مخالف سرکوب زنان برای حجابشان است. اما او درباره اینکه این حجاب باید اختیاری باشد یا نه، پاسخی نداد.

روحانی گفت: “من قطعا با این برخوردها مخالفم. این‌ها حاصل همان قرائت و برداشت خاص از اسلام و قانون اساسی است . به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی رود.”

روحانی 64 ساله است او در 14 ژوئن با کسب بیش از نیمی از آرا، برنده انتخابات ریاست جمهوری در ایران شد و محافظه کارانی را که به مدت هشت سال حکومت ایران را در دست داشتند، کنار زد.

روحانی که سرپرست گروه مذاکره کنندگان اتمی ایران در سال های 2000 و در دوران خاتمی بود، وعده داده است که گفتگو های طولانی و شفافی با سران کشورهای جهان در مورد برنامه های اتمی ایران داشته باشد.

العربیه، 3 ژوئیه