تقاص رای مردم را، زندانیان سیاسی می دهند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فخرالسادات محتشمی پور در مصاحبه با روز:

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و روی کار آمدن دولت او، امیدهای زیادی در جامعه برای آزادی زندانیان سیاسی و بهتر شدن شرایط و وضعیت آنها ایجاد شد؛ امیدهایی که با گذشت ۹ ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی راه به جایی نبرده و تا بدانجا رسیده که خانواده های زندانیان سیاسی عنوان می کنند شکست خوردگان انتخابات خرداد ۹۲، راه لجبازی با دولت جدید را پیش گرفته اند و در این میان زندانیان سیاسی و خانواده های آنها هستند که قربانی این لجبازی ها می شوند.

فخرالسادات محتشمی پور، عضو جبهه مشارکت و همسر مصطفی تاج زاده در مصاحبه با “روز” می گوید: جای تاسف دارد ما امیدوار بودیم با روی کار آمدن آقای روحانی اقبال شود به سوی مردم و نسبت به رای مردم تمکین بکنند. بازی برد برد در داخل می توانست محقق شود اما متاسفانه منافعی که در پس پرده وجود دارد و همچنین روحیه خشونت طلبی اجازه نداد.

نوروز امسال برخلاف سالهای قبل، کمتر زندانی سیاسی اجازه استفاده از مرخصی یافت و گفته می شد که بعد از انتشار بیانیه احمد شهید، گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل و همچنین دیدار کاترین اشتون، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برخی فعالان مدنی داخل کشور، مرخصی های نوروزی زندانیان سیاسی لغو شده است. همزمان سیدمصطفی تاج زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت، نوروز امسال را نیز در زندان و به صورت انفرادی سپری کرد.

او به گفته خانم محتشمی پورف بیش از ۳ سال و ۹ ماه است که از آغاز دوران محکومیت اش، به صورت انفرادی در زندان نگهداری می شود و همچنان از انتقال او به بند عمومی زندان اوین و تماس او با سایر زندانیان جلوگیری به عمل می آید. فخرالسادات محتشمی پور در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد: آقای تاج زاده در واقع از اولین روز اجرای حکم تاکنون همچنان در انفرادی است و عملا در حصر چون امکان هیچ گونه تماسی با زندانیان سیاسی و زندانیان عادی و حتی پرسنل زندان ندارد. فقط سه مراقب هستند که به صورت شیفتی ایشان را مراقبت می کنند. این نوروز را هم همچنان در انفرادی گذراند.

او با اشاره به وضعیت جسمی همسرش می گوید: شرایط جسمی آقای تاج زاده هم همان شرایط سابق است و یکسال و نیم است از هیچ گونه امکان درمان تخصصی برخوردار نبوده و در حد همان ویزیتی که در بهداری زندان توسط پزشک عمومی زندان می شود. علیرغم هشداری که پزشکان معالج ایشان و پزشکانی که در جریان پرونده و وضعیت ایشان بودند داده اند و خود من پی گیری های زیادی کرده ام که باید به بیمارستان منتقل شود و تحت کنترل و مراقبت باشد تا مشکل نوسان فشار خون و بقیه مسائلی که دارد بررسی شود. هیچ گونه توجهی به این درخواست ها نکرده اند و آخرین صحبتی که من با آقایان سپاه که پرونده آقای تاج زاده دست انها است داشتم می گفتند که پزشکی قانونی باید دستورات لازم را بدهد و ما نمی توانیم اقدامی بکنیم. پزشکی قانونی هم لابد باید از طریق پزشک بهداری و بهداری زندان انجام پذیرد من زیاد در جریان نیستم ولی همان اوایلی که ما درخواست می دادیم درخصوص بیماری اقدام می کردند اخیرا می گویند پرونده دست ما نیست و نمی توانیم اقدامی بکنیم.

به گفته خانم محتشمی پور “دادستانی هم عملا پاسخی نمی دهد و رسما گفته پرونده آقای تاج زاده دست ما نیست و از خود سلب مسولیت کرده یعنی هم دادستانی، هم سپاه و هم سازمان زندان ها از خود سلب مسولیت می کنند و می گویند پرونده دست آنها نیست. مشخص می شود که پرونده آقای تاج زاده که اعلام کرده بود دست آقازاده ای است همین ثابت می شود”.

از همسر آقای تاج زاده سوال میکنم که اشاره شما به مجتبی خامنه ای است؟ می گوید: بله آقای تاج زاده اعلام کرده بود که پرونده من و خانواده ام دست آقازاده است و این بی توجهی ها، بی قانونی و عدم پی گیری ها موید همین قضیه است.اطلاع دارید که اقای تاج زاده ۹ ماه محروم بود از دیدار با خانواده و پدر و مادرش را بعد از ۹ ماه دید، دخترش را ۶ ماه ندید. در این مدت قول مرخصی داده بودند که اقای تاج زاده از من خواستند پی گیری نکنم. از دادستانی تماس گرفته بودند که وثیقه بیاورید این در حالی است که می دانند ما امکان سند و ثیقه نداریم و مرخصی های قبلی ایشان با قرار کفالت بوده.

خانم محتشمی پور در پاسخ به این سوال که چه دلیلی مانع از انتقال آقای تاج زاده به بند عمومی زندان می شود در حالیکه براساس قانون او می بایست محکومیت اش را در بند عمومی سپری کند. می گوید: این سوال ما هم بوده طی این ۳ سال و ۹ ماه دائم این سوال را تکرار کردم و هیچ وقت، هیچ پاسخی به من ندادند که بگویم پاسخ چی است. جواب سوال ما فقط سکوت است. اما آخرین مرخصی که یکسال و نیم پیش به آقای تاج زاده دادند یعنی آبان ۹۱، صحبتی که داشتند گفتند که تو هیچ زمانی به بند عمومی منتقل نمی شوی. می گفتند تو می روی آنجا تشکیلات درست می کنی و… تصورشان این است. اتفاقا من در آخرین صحبتی که با آنها داشتم گفتم یک منتقد ساده که فقط نقد داشته و همه صحبت هایی که کرده به صورت عینی برای جامعه قابل لمس و قابل درک بوده و پیش بینی ها همه محقق شده و خود شما دارید می بینید. آقای تاج زاده می گوید تمام بحث هایی که یک ماهه اول بازجویی به بازجویان گفتم و پیش بینی هایی که کردم همه محقق شد. خب یک فردی که فقط نقد می کند و براساس تحلیل های درست اش این نقد را می کند به این شکل باید مجازات شود؟ چیزی که اهمیت دارد این است که این آقایان علیرغم همه ادعاهای مسلمانی شان به هیچ اصول اسلامی پایبند نیستند و نه تنها زندانی را بی گناه مجازات می کنند بلکه خانواده اش را هم مجازات می کنند. من دائم به این مساله فکر می کنم که پدر و مادر پیر و بیمار همسر من برای چی باید مجازات شوند؟ بچه های من برای چی باید مجازات شوند؟ من همیشه گفته ام تا زمانی که ظلم و زور و ستم است من صدایم را بلند می کنم فریاد را بلند می کنم و صدای اعتراض ام را به گوش همه خواهم رساند. حالا اقایان ناراحت اند؟ ظلم و ستم نکنند.

او می افزاید: شکنجه روانی که در این مدت نسبت به خانواده ما و نزدیکان ما اعمال می کنند یعنی هر کسی که به نوعی ارتباط عاطفی با ما دارند یا می خواهند کمکی به ما بکنند یا ارتباطی با ما دارند و سلام و علیکی با ما دارند به نوعی باید ازار ببینند تهدید به پرونده سازی می شوند و شکنجه روانی راه می اندازند. طبیعی است ما اگر احساس کنیم کسی به خاطر ما آزار می بیند برای ما هم مجازات و آزار روحی بیشتر است. مدام هم گفته اند مبادا به همسر تاج زاده منتقل کنید یعنی وحشت از افشاگری و بیان مسائل دارند. به لحاظ بیان و استدلال حریف طرف مقابل شان نیستند و بازی را به هم می زنند و می روند سراغ حواشی و پیرامون افراد و چنین کارهای غیراخلاقی..همه شیوه ها را روی آقا مصطفی امتحان کرده اند نتیجه نگرفته اند و نتیجه معکوس گرفته اند اما باز هم همان شیوه های غلط خودشان را اصرار دارند. حالا درست است من به خاطر شرایط خانواده، پدر و مادر مصطفی که پیر هستند، بچه های خودم و حتی پدر و مادر خودم که پدرم زندان زمان شاه را تجربه کرده و برای او خیلی سخت است ببیند که در این زمان هم همان اتفاقا می افتد و حتی بدتر از آن. ما به هر حال دوست داشتیم آقای تاج زاده بیرون زندان باشد نه اینکه ببینیم در انفرادی است هیچ ارتباطی با هیچ کسی ندارد و روزه دار است و.. وقتی می بینیم این ظلم و ستم نسبت به همه زندانیان سیاسی است طبیعی است ما هم نمی توانیم خوشی را برای خودمان بپسندیم. من خیلی خوشحالم که شریاط همه ما یکسان است و ما هم مثل بقیه خانواده های زندانیان سیاسی این دوران را می گذرانیم.

فخرالسادات محتشمی پور سپس درباره لغو مرخصی های نوروزی زندانیان سیاسی به دلیل بیانیه احمد شهید و دیدار کاترین اشتون با برخی فعالان مدنی در ایران می گوید: اینکه به زندانیان سیاسی مرخصی نوروزی هم ندادند برای من واقعا عجیب است. من اگر تهمتی به من زده شود تمام تلاشم این است که زمینه های ایجاد این تهمت را از بین ببرم و ثابت کنم این ادعا دروغ بوده. تعجب می کنم که ما را متهم به نقض حقوق بشر می کنند و ما به جای اینکه توضیح دهیم و شفاف سازی کنیم فضا را، خودمان کمک می کنیم این قضیه پررنگ تر شود. ما مدعی هستیم که به ما اتهام می زنند خب رفتار ما که بدتر می کند. من در نامه ای به همسر رهبری نوشتم که اگر ما برافروخته می شویم از اینکه ما را ناقض حقوق بشر می خوانند طبیعتا باید این موارد اتهامی را برطرف کنیم. مگر آقای لاریجانی بارها ادعا نکرده زندانی سیاسی نداریم. خب بگذارند بیایند ببینند زندانی سیاسی داریم یا نه. من اصلا اعلام می کنم بروند مان بند نسوان سابق و ملاقاتی با آقای تاج زاده بکنند ببینند تمام موارد حقوقی و قانونی در مورد ایشان اعمال می شود؟ بر طبق آئین نامه زندان ها نگهداری می شود؟ اصلا نمی گوییم نمایندگان سازمان ملل بیایند اجازه دهند همین نمایندگان مجلس بیایند البته نه کسانی مثل بروجردی و تجری که در دور قبل، مصطفی در انفرادی بود و تحت شکنجه روانی بود و حتی دست کثیف شان را به روی مصطفی بلند کرده بودند بازجویان، آقایان رفتند و گزارش آوردند که وضعیت آقای تاج زاده خوب است و هیچ شکایتی ندارد در حالیکه آقای تاج زاده وضعیت اش را به آنها گفته بود. وقتی نماینده مجلس که ادعای مسلمانی دارد رعایت امانت نمی کند و دروغ می گوید طبیعی است که دیگران می توانند گزارش های واقعی بدهند. من خیلی متاسف هستم که ما مجبور می شویم برویم سراغ دیگران برای گفتن وضعیت خودمان. من تاکنون چنین نکرده ام و از ظرفیت داخلی استفاده می کنم اما امیدوارم نمایندگان، یک روزی نماینده مردم باشند و واقعیات را بگویند همان کاری که آقای مطهری کرد. بازدید از زندان نداشت اما وقتی گزارش های واقعی به او رسید صدایش را بلند کرد برای حفظ نظام. شما ببینید دائم این اتهام را می زنند که اینها برانداز هستند و تبلیغ علیه نظام می کنند و.. اتفاقا ما به خاطر نظام می گوییم این اقدامات زشت و غیراخلاقی و غیرقانونی تان را متوقف کنید. حق ندارید یک زندانی را بیش از ۳ سال در انفرادی نگه دارید. بله آقای تاج زاده ایمان قوی دارد توانسته خودش را مدیریت کند خداوند به ما هم صبر داده و توانستیم تحمل کنیم و ما افتخار میکنیم به استواری و مقاومت آقای تاج زاده.او می گوید من به سهم خودم برای نظام زحمت کشیده ام و به عنوان یک شهروند ساده اجازه انحراف نمی دهم حالا این انحراف از سوی احمدی نژاد باشد یا از سوی باند مافیایی به قول آقای تاج زاده تکفیری ها و گروههای خشن افراط گرایی که فقط با خشونت طلبی می توانند به حیات خودشان ادامه دهند.

همسر مصطفی تاج زاده هم با اشاره به لجبازی دستگاه قضایی با دولت حسن روحانی می گوید: از ابتدا آقای تاج زاده تاکید داشتند بر این مساله. سیستمی که کاندیدای دیگر را حمایت می کردند و تمام تلاش شان بر این بود که کاندیدای مورد نظر خودشان رای بیاورد وقتی مهندسی انتخابات شان به هم خورد و اجماع پیش امد و بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی، همه آمدند پشت آقای روحانی و قرار شد او بشود کاندیدای اصلاح طلبان، طبیعی است این به هم خوردن بازی پیامدها و تبعاتی داشته باشد. اقای تاج زاده می گفت اینها عصبانی می شوند و عصبانیت شان را سر خانواده های زندانیان سیاسی خالی خواهند کرد و تقاص رای مردم را، زندانیان سیاسی خواهند داد. اما خب این ارزش را دارد که مردم بتوانند رای خود را حاکم کنند و عده ای هم آسیب ببینند. همیشه همین طور است برای رسیدن به دموکراسی هزینه هایی پرداخت می شود که این هم بخشی از آن هزینه ها است.

خانم محتشمی پور می افزاید: جای تاسف دارد ما امیدوار بودیم با روی کار آمدن آقای روحانی اقبال شود به سوی مردم و نسبت به رای مردم تمکین بکنند. بازی برد برد در داخل می توانست محقق شود اما متاسفانه منافعی که در پس پرده وجود دارد و همچنین روحیه خشونت طلبی اجازه نداد. واقعا باعث تاسف است در شرایطی که مردم همه این لطمات را دیده بودند به نوعی برای آرامش پیدا کردن مملکت شان و ایجاد امنیت نسبی و مدیریت بحران اقتصادی، مردم مدبرانه تصمیم گرفتند و رفتار کردند، در مقابل کسانی که مدعی حفظ نظام و کشور هستند دقیقا دارند در جهت ضربه به نظام و کشور عمل می کنند و سعی میکنند خشونت را ترویج کنند. شرایط را ناسالم بکنند و عملا شرایط را به نحوی پیش ببرند که همه بگویند ناامنی وجود دارد. در حالیکه احساس امنیت بعد از روی کار امدن آقای روحانی در جامعه وجود داشت اما همه تلاش شان این است که این حس را از بین ببرند. به خصوص سپاه که تاکید اش بر این است که چیزی عوض نشده و فکر نکنید چیزی عوض شده. ما می گوییم اتفاقا چیزی عوض شده. اینقدر عصبانی هستید که فقط دارید به در و دیوار می زنید و خودتان نمی فهمید چقدر این اقدامات تان جایگاه خودتان را متزلزل میکند.

سید مصطفی تاج زاده یک روز پس از انتخابات جنجال برانگیز ۲۲ خرداد ۸۸ بازداشت شد. او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده است.