تغییر تاکتیک ها، پایفشاری بر اصول

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از دیپلماسی روحانی

رئیس جمهور جدید ایران روز شنبه گفت مردم کشورش به او رای داده اند تا در سیاست خارجی تغییر ایجاد کند و از شیوه تندخویانه ای که محمود احمدی نژاد اتخاذ کرده بود دوری گزیند.

حسن روحانی گفت دولت او تاکتیک های خودش را برای تعامل با قدرت جهانی در پیش خواهد گرفت اما اصول جمهوری اسلامی را حفظ خواهد کرد.

روحانی گفت :” ما حق نداریم از سیاست خارجی برای شعار یا کف زدن استفاده کنیم.”

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا او در مراسم تحلیف محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه تازه ایران گفت :” سیاست خارجی جایی نیست که کسی بدون توجه صحبت کند یا موضع گیری کند. مردم در انتخابات 14 ژوئن اعلام کردند که سیاست خارجی جدیدی می خواهند.”

روحانی متعهد شده است تا سیاست اعتدال را در پیش گیرد و از تنش ها با جهان خارج بکاهد. وی همچنین وعده داده است تا وضعیت اقتصاد که با تحریم های بین المللی و سو مدیریت ویران شده است را توسط تکنوکرات های توانمند بهبود بخشد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری در 14 ژوئن توانست رقبای محافظه کارش را شکست دهد، او 4 آگوست سوگند خورد و روز پنج شنبه مجلس نیز به تمام وزرایش به غیر از 3 تن رای اعتماد داد.

هسته تیم روحانی شامل چهره های دانشگاهی است که از جاهایی همچون کالیفرنیا، واشنگتن، پاریس و بندن می آیند. روحانی خودش در اسکاتلند درس خوانده است حال آنکه ظریف دیپلمات کهنه کاری است که تحصیل کرده ایالات متحده است و دکترایش در حقوق بین المللی و سیاسی را از دانشگاه دنور گرفته است.

روحانی می گوید امید دارد که تخصص و سال ها تجربه ظریف با آمریکایی ها به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل به دولت وی کمک کند تا شیوه تفکر آمریکایی ها را بفهمد. ظریف پیشتر زمانی که رئیس جمهور کنونی ایران در طی سال های 2003 تا 2005 مذاکره کننده ارشد هسته ای بود با وی کار کرده است.

روحانی می گوید :“تجدید نظر در سیاست خارجی معنایش تغییر در اصول نیست، چرا که اصول بدون تغییر باقی خواهند ماند. اما تغییر در روش ، عملکرد و تاکتیک ، که مطالبه مردم است باید انجام شود.”

منبع : واشنگتن پست -  17 اوت