درمان میرحسین و کروبی در حصر ادامه می یابد

نویسنده
حسین محمدی

» زنده شدن خاطره جنبش سبز، ماموران را به واکنش انداخت

بعد از هفته ای که نمایندگان تندرو مجلس به جهت مخالفت با وزیران اصلاح طلب و نزدیک به میرحسین موسوی اعتراض های خرداد ۸۸ را در ذهن ها زنده کردند و دیده شد که مردم بر گور شهدای جنبش سبز بیش از همه حاضر شدند اخباری پیرامون سلامت میرحسین موسوی و مهدی کروبی سران در حصر جنبش، نگرانی هایی دامن زد و به همین دلیل مقامات امنیتی دست کم پرونده پزشکی مهدی کروبی را در اختیار خانواده وی قرار دادند.

 

در هفته‌های گذشته خبر نامساعد بودن اوضاع جسمانی مهدی کروبی ومیرحسین موسوی و حضور آنان در بیمارستان٬ منتشر شده بود٬ اینک خبر می رسد  پیگیری روند درمانی آنان در بیمارستان متوقف شده و مراقبت‌های پزشکی در محل حصر آنان ادامه دارد.

خانواده مهدی کروبی٬ هفته گذشته با انتشار پیامی در همین زمینه٬ نوشته بودند که نیروهای امنیتی با انتقال کروبی به بیمارستان برای ادامه روند درمان موافقت کرده‌اند٬ اما تنها یک روز بعد فاطمه کروبی٬ همسر وی گفت که “ادامه مراحل درمان آقای کروبی به مکان حبس ایشان و زیر نظر پزشک، فراهم و مقرر شده مراحل تکمیلی درمان ایشان نیز در این مکان انجام گردد”.

خانواده کروبی در پیام خود با اشاره به “روحیه قوی ومناسب” کروبی٬ نوشته بودند که “برای اولین بار پس از آغاز حبس، مقامات امنیتی جهت پیگیری وضعیت سلامت و درمان ایشان، پرونده پزشکی آقای کروبی را در اختیار خانواده قرار داده و ایشان برای انجام عمل آنژیوگرافی و انجام برخی آزمایشات، در بیمارستان قلب تهران بستری شدند… بنا به توصیه اکید کادر پزشکی، آقای کروبی باید برای تکمیل دوره درمان خود دوباره در بیمارستان بستری و امور مربوط به درمان ایشان مجددا پیگیری گردد”.

مهدی کروبی ماه گذشته به دلیل وضعیت نامناسب جسمی٬ سه بار در یک هفته به بیمارستان منتقل شده بود. آن زمان، محمدحسین کروبی٬ پیرامون علت انتقال پدر خود به بیمارستان نوشته بود: “مدتی بود که کتف و دست پدر درد می کرد و به لحاظ جسمی، حالشان خوب نبود. به همین دلیل هفته پیش ایشان را سه بار به بیمارستان برای انجام ام آر آی برده و مشخص می شود که پدرم علاوه بر گرفتگی رگ قلب و نیاز به انجام آنژیوگرافی؛ از غلظت و چربی بالای خون نیز رنج می برد. علاوه بر این به خاطر شرایط این دوسال، پزشکان تشخیص دادند که ایشان به آرتروز گردن هم مبتلا شدند”.

نزدیکان کروبی بارها تاکید کرده‌اند که وی به دلیل حبس دوساله در ساختمان امن وزارت اطلاعات و تحت نظر ماموران، و عدم بهره بردن از هوای آزاد و نور مستقیم آفتاب، دچار مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات تنفسی و… شده و خواستار انتقال او به خانه شخصی‌اش در جماران شده‌اند٬ مساله‌ای که با مخالفت مقام‌های امنیتی مواجه شد.

چند هفته پیش اخباری نیز از بستری شدن میرحسین موسوی در بیمارستان  برای ادامه درمان ناشی از عارضه قلبی و انجام معاینات پزشکی٬ منتشر شده بود. و.ی پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان٬ به محلس حصر خود برگردانده شده بود.

سایت کلمه٬ نزدیک به میرحسین موسوی٬ در این زمینه نوشته بود: “نتیجه آزمایش ها و معاینات و چکاپ نخست وزیر دوران دفاع مقدس در بیمارستان بر اساس نظر پزشکان، رضایتبخش و حاکی از سلامت وی است. پزشکان معالج آقای موسوی در مدت بستری از پزشکان معتمد خانواده انتخاب شده بودند”.

به نوشته‌ی کلمه “در روزهای حضور میرحسین موسوی در بیمارستان، خانم زهرا رهنورد نیز در کنار ایشان حضور داشت. همچنین سایر اعضای خانواده نیز امکان ملاقات روزانه را با این دو همراه در حصر داشتند، که پس از محرومیت های چند ماهه ی برخی اعضای خانواده از ملاقات امکانی قابل توجه بود. مسوولان همچنین وعده داده اند ملاقات های دختران موسوی و رهنورد با پدر و مادر خود تداوم داشته باشد”.

خبر بستری شدن موسوی در بیمارستان٬ تنها پس از مرخص شدن وی منتشر شد. برخی از نزدیکان او گفته بودند که دلیل این امر اصرار مسوولان امنیتی بوده است. آن‌ها گفته بودند که در صورت انتشار خبری پیرامون بستری بودن موسوی در بیمارستان٬ وی را به محل حصر باز می‌گردانند.

سایت کلمه پیش از این نوشته بود که موسوی همراه با همسر خود٬ زهرا رهنورد٬ ۱۲ تیرماه امسال، برای معاینه پزشکی به بیمارستان قلب تهران رفت، اما در نهایت ماموران با تشخیص پزشکان برای بستری شدن او در بیمارستان مخالفت کردند. به گزارش این سایت، نشانه‌های بیماری میرحسین موسوی “سرگیجه و تداوم افت فشار خون” عنوان شده بود که “به نظر می‌رسد در ارتباط با نارسایی‌های قلبی او باشد”.

ماه گذشته اخباری پیرامون احتمال رفع حصر از مهدی کروبی٬ از سوی برخی اعضای حزب اعتمادملی منتشر شده بود که البته با تکذیب اعضای خانواده‌ی وی روبه‌رو شد. محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ این مساله را تکذیب کرده و در گفت‌‌وگو با سحام‌نیوز گفته بود: “تاکنون هیچ چیز تغییر نکرده. مثلا برادرم، حسین آقا کماکان از ملاقات محروم هستند یا ملاقات سایر فرزندان مطابق گذشته اعمال می گردد. آقای کروبی همچنان در ساختمان امن وزارت اطلاعات حبس و زندانی است”.

 

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ هم ماه گذشته در دیدار با جمعی از دانشجویان٬ گفته بود: “چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مسئله، به خیابانها اردوکشی کردند؟ بارها و بارها این سوال را نه در مجامع عمومی بلکه به شکلی که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده ایم. جوابی ندارند بدهند، چرا عذرخواهی نمی کنند؟”

پیش از رای‌گیری برای اعضای کابینه در مجلس٬ علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ طی نطق میان دستور خود٬ درباره وضعیت موسوی و کروبی چنین گفته بود: “از شما می‌خواهم به شعارهای خود از جمله دفاع از حقوق ملت و اجرای قانون اساسی پایبند باشید و اکنون که با انتخابات اخیر آشتی ملی تحقق یافته است، بجاست که آثار بحران سال ۸۸ محو شود و زندانیان سیاسی که اکثر آنها جرمی جز انتقاد نداشتند، آزاد شوند و تکلیف آقایان موسوی و کروبی نیز روشن شود و اگر این دو نفر باید عذرخواهی کنند، آیا نیازی به عذرخواهی آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتارهای خود فراهم آورد، نیست؟ حداقل این است که به آنها اجازه دفاع از خود داده شود”.

حسن روحانی٬ چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از پیروزی و در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود٬ وعده داد که برای رفع حصر از موسوی٬ کروبی و رهنورد تلاش کند.

وی پیش از انتخابات و در سخنرانی در دانشگاه صنعتی شریف٬ در این زمینه گفته بود: “این وضعیت به نفع مان نیست. باید این شکاف را که الان روز به روز دارد عمیق تر می شود، از بین ببریم. من امیدوارم خود انتخابات یک مقدار فاصله ها را کم کند و دولت آینده بتواند یک فضای غیر امنیتی را در کشور به وجود بیاورد. به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصر هستند آزاد شوند که حتی کسانی که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند آنها هم آزاد شوند”.

در کنفرانس مطبوعاتی روحانی پس از پیروزی در انتخابات هم خبرنگار روزنامه اعتماد از امکان “رفع محدودیت برای برخی چهره‌های شاخص سیاسی” و “تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی” پرسید. روحانی در پاسخ به وی گفت: “برخی مسایل تنها در دست قوه مجریه نیست، بلکه نیازمند همکاری هر سه قوه است و ما سعی می کنیم با تعامل این مسایل را دنبال و حل کنیم. با توجه به فضای فعلی این مساله هم حل خواهد شد”.